Bankfilialen sluiten in hoog tempo. Met de rollator naar een dorp verderop.
Honderden bankfilialen zijn de afgelopen jaren dicht gegaan. Vooral oudere klanten komen hierdoor in de problemen. Ze missen het persoonlijke contact en vinden het moeilijk om via het internet te bankieren. Seniorenorganisatie KBO-PCOB pleit voor extra maatregelen en bespreekt de klachten met verschillende banken.
Sluiting
De 75-jarige Arie van Duin woont in Opmeer. Hij is al tientallen jaren klant bij de Rabobank. Het filiaal ligt honderd meter van zijn huis. Van Duin wandelde er regelmatig heen om zijn bankzaken te regelen. Maar vanaf december vorig jaar is het Rabobankfiliaal gesloten. ‘Het bezoekaantal was al afgenomen,’ zegt directievoorzitter Rabobank West-Friesland, Ronald Bleeker. ‘Door de coronapandemie is de sluiting nog eens bespoedigd.’ Arie van Duin vindt dat ontzettend jammer. ‘Het doet me pijn,’ zegt hij. Voortaan moet hij naar Hoorn reizen om een filiaal te kunnen bezoeken. Zo’n 15 kilometer verderop.
Grote krimp
Niet alleen in Spanbroek, maar in heel Nederland sluiten bankfilialen in rap tempo. Onderzoeksbureau Locatus monitort die ontwikkeling. In 2015 waren er landelijk nog 2.657 bankfilialen. Nu zijn er nog 1.277 over, blijkt uit een inventarisatie. Ter vergelijking: In België zijn er nog 4.231 filialen open, een groot verschil met ons land. ‘De bankensector springt eruit’, zegt Gertjan Slob van Locatus. ‘De krimp is veel groter dan bijvoorbeeld het aantal winkels in ons land, of de horeca.’ De Rabobank heeft de meeste filialen gesloten: Het totaal ging van 1363 naar 336 filialen.
Thuisbankieren
Een sluiting van een bankfiliaal heeft directe gevolgen voor klanten. De 84-jarige Elisabeth van Deurzen maakte gebruik van de ING-vestiging in Baarn. Begin 2020 ging dat kantoor dicht. Nu moet ze noodgedwongen internetbankieren. ‘Vragen stellen kan ik niet meer’, zegt mevrouw van Deurzen. ‘Als ik iemand van de bank wil ontmoeten dan moet ik naar Hilversum reizen.’ Ook Corien Dekker in Houten ondervindt problemen. Haar bankkantoor sloot vorig jaar ook de deuren. Mevrouw Dekker moet voortaan naar Nieuwegein. Ze loopt met een rollator, dus eenvoudig is dat niet.
Klachten
KBO-PCOB houdt de sluiting van bankfilialen voortdurend in de gaten. De seniorenorganisatie lanceerde in oktober 2020 het meldpunt Bank Dicht! Binnen een maand kwamen 731 reacties binnen. De meest gehoorde klacht is dat klanten het persoonlijke contact missen. ’Heel veel mensen maken zich zorgen dat banken in toenemende mate filialen sluiten,’ zegt KBO-PCOB directeur Marcel Sturkenboom. Klanten willen een gesprek kunnen voeren over hun geldzaken, beleggingen of advies inwinnen. Andere knelpunten zijn: Een minder goede bereikbaarheid van de kantoren en een toenemende onveiligheid.
Actie
Marcel Sturkenboom besprak de problemen deze week met verschillende banken. De seniorenorganisatie bood online een pamflet aan met aanbevelingen. ‘Banken moeten bereikbaar blijven, ook voor klanten die niet digitaalvaardig zijn’, zegt Sturkenboom. ‘Ze staan gelukkig open voor een gesprek hierover. Ik ben tevreden, maar het moet nu wel in actie omgezet worden.’
Servicepunten
De seniorenorganisatie pleit ook voor het oprichten van servicepunten. Een contactpunt in de buurt zodat persoonlijk contact mogelijk blijft. De Rabobank heeft zo’n servicepunt in het gemeentehuis Opmeer. Maar Arie van Duin heeft daar nu niks aan: Het gemeentehuis is door de coronapandemie slechts beperkt open, het servicepunt is tijdelijk dicht. Directievoorzitter Rabobank West-Friesland Ronald Bleeker reageert: ‘Het is jammer, maar dat ligt buiten onze macht. We hebben wel mobiele adviseurs die thuis langs kunnen komen bij klanten. Hopelijk gaat het aantal besmettingen snel omlaag zodat we meer ruimte hebben voor contactmomenten.’
Mijn bankfiliaal gaat dicht. Hoe regel ik nu mijn bankzaken?