Banken eisen identificatie via app. Rogier beantwoordt ongeruste vragen.
Online bank Knab vraagt momenteel bestaande klanten zich opnieuw te identificeren via hun app. Dit leidt tot onrust, zo merken wij uit de reacties die we bij Meldpunt ontvangen. Voor veel klanten is niet helder waarom dit moet. Anderen willen of kunnen de app op hun telefoontoestel niet gebruiken. Wanneer men bovendien niet op tijd aan het verzoek voldoet, blokkeert Knab de rekening.
Onze MAX ombudsman Rogier de Haan verdiepte zich in deze kwestie. We zetten de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij.
1. Waarom vraagt Knab om (her)identificatie?
Banken hebben een zogeheten poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Deze verplichting is ook vastgelegd in de wet. Namelijk de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet eist dat banken weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.
2. Ontvangen alle klanten van Knab dit verzoek?
In oktober 2019 past Knab de registratieprocedure aan. Sindsdien stellen zij bijvoorbeeld meer vragen aan nieuwe klanten met betrekking tot hun persoonlijke situatie of bedrijfsactiviteiten. Bij klanten die voor oktober 2019 klant zijn geworden is de identiteitscontrole echter op een andere manier uitgevoerd. Zij verzoeken daarom nu alle klanten die voor die tijd klant zijn geworden om zich opnieuw te identificeren volgens de nieuwe methode.
3. Waarom is het niet genoeg een paspoortkopie op te sturen?
Bij Triodos Bank bijvoorbeeld bieden ze die mogelijkheid wel. Het kan dus wel, maar volgens Knab neemt de gevoeligheid voor fraude daarmee toe.
4. Maar wat als je heridentificatie niet kan of wil doen met de app?
Mocht het echt niet lukken, dan biedt Knab klanten nu de mogelijkheid naar het kantoor in Amsterdam te komen. Knab zorgt dan voor een geschikte telefoon en begeleidt de klant bij het identificeren via de app. Ook geven ze aan meer in overleg te willen met de klant als dat nodig is en de deadline indien nodig uit te stellen. Knab merkt wel op dat het gebruik van de Knab App ook in de toekomst noodzakelijk is om te kunnen blijven bankieren bij de bank.
5. Hoe voldoen andere banken aan deze plicht?
Dat is verschillend, blijkt na een rondgang bij een aantal grote banken. Zij zijn namelijk vrij hun eigen invulling hieraan te geven. ABN Amro bijvoorbeeld vraagt op dit moment ook een deel van hun klanten zich opnieuw te identificeren. De meeste klanten kunnen dit doen in hun omgeving voor internetbankieren en in hun mobiel bankieren app. Er bestaat ook de mogelijkheid om dit op kantoor te doen.
Bij Rabobank is het zo dat klanten zich niet hoeven te heridentificeren. Dit is in afgelopen jaren niet voorgekomen en er is ook geen noodzaak volgens de bank om dit op termijn te gaan doen. Ook klanten van SNS, ASN Bank en RegioBank hoeven zich op dit moment niet opnieuw te identificeren.
Bij Triodos-klanten waarvan nog geen kopie van een legitimatiebewijs in het klantdossier zit, wordt gevraagd deze aan te leveren. Klanten die geen internetbankieren of app hebben, kunnen een kopie op papier insturen.
Bij ING identificeert een medewerker deze persoon als iemand klant wordt en verifieert de medewerker de identiteit aan de hand van een geldig identiteitsbewijs. Vervolgens wordt een kopie/scan van het identiteitsbewijs gemaakt en vastgelegd in het klantdossier. Als dit alles is gebeurd, hoeft dit niet nogmaals. Enkel in heel specifieke gevallen.
Ook bij creditcardmaatschappij ICS moeten bestaande klanten zich sinds begin 2019 opnieuw identificeren. Online identificeren gebeurt bij dit bedrijf via een smartphone of tablet.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ja en met Profiel foto?? Bij ICS.
Zonne51,
Maar zonder vragenlijst over uw financiële handel en wandel (bij ICS) i.t.t. Knab.
Heb mij wel opnieuw geïdentificeerd met profielfoto, netjes goedkeuring ontvangen; niet leuk maar het mag volgens de Wwft.
Tenenkrommend vond ik de uitspraak van de Knab-woordvoerder dat elke klant via een app moet gaan bankieren.
Mij niet gezien; nu ben ik geen Knab-klant dus dat scheelt, maar ik zou het ook niet accepteren van de bank waar ik wel klant ben.
En ik vond en vind het jammer dat de vragenlijst over de financiële handel en wandel niet in de uitzending van 11.09.2020 noch in bovenstaand artikel aan bod is gekomen: dat is m.i. een fikse inbreuk op de privacy van de Knab-klant.
Ook wij ontvingen al een aantal weken mails ( reminders) dat je na 16 september niet meer aan je geld kon komen. Donderdag 10 september kreeg ik na 30 min. wachtten eindelijk iemand aan de lijn, ik heb gezegd niet aan de app te beginnen daar ik geen financiele zaken op de telefoon doe. Helaas was er geen andere oplossing . Ik heb de dame meegedeeld dat wij dan maar we gingen, geen enkele reactie. Gisteren op een zeer prettige wijze een rekening geopend bij de Regiobank, daar werken nog mensen.
Mijn advies vertrek bij Knab en ga naar een bank die nog iets om mensen geeft!
Ik ben geen klant van Knab maar mijn reactie zou net als de uwe zijn.
Uitsluitend per app bankieren?? Niets voor mij: ik vertik het om mij daartoe te laten dwingen.
Ik heb mij gisteravond(11/09) groen en geel aan de woordvoerder van Knab geërgerd; met zo’n (bedrijfs)houding zal menig klant vertrekken!
Bij Aegon moet je ook opnieuw identificeren met je telefoon. Mijn telefoon is niet geschikt en moet een afspraak maken dat er iemand langs komt. Hier heb ik geen zin in. Wat zijn de consequenties?
Als je kijkt naar richtlijnen van de overheid inzake wwft dan geldt dat je wel binnen een profiel valt dat omschreven is door autoriteit fin markten. Als je al geidentificeerd bent, is het de verplichting van een bank/levensverzekering dat goed te bewaren en dat niet kwijt te raken voor een volgende heridentificatie, dat is niet juist. Handig om je dossier op te vragen in het kader van wet avg (persoonsgegevens) om te kijekn wat ze met vorig overhandigd id bewijs hebben gedaan, daar moet een verzekeraar bank duidelijkheid over geven, doen ze dat niet stap dan naar autoriteit persoonsgegevens. Kun je niet bij je bankgegevens, doe aangifte bij de politie (ceo is nadine klokke van knab en aegon bank,).
Test
ik vernam bij Knab dat heridentificatie en vragen beantwoorden vaak niet is gelukt omdat er fouten in de app zitten. Hoe veilig is die app dan?
Deze reactie is ook naar autoriteit persoonsgegevens gezonden (als algemene tip, idem voor alle opmerkingen ook op deze site (en andere klachtensites). Handig om het zelf ook even te melden wat er werd gezegd. KIjk ook even bij autoriteit persoonsgegevens wat die hebben gezegd over google en apple apps in het kader van de corona app (dus ook niet betrouwbaar inderdaad, dus ook deze niet). Ook klacht indienen bij autoriteit fin markten, hoe meer mensen dat doen hoe beter
Gewoon weer werk om werk te houden. Belachelijk, je wordt gewoon gedwongen om mee te doen aan die flauwekul. Je moet een identiteitskaart hebben, rijbewijs mag niet.
Wordt jij ook nog eens op kosten gejaagd.
Nee, de knabbank heeft voor mij afgedaan.
Alleen die walgelijke reclame van knabbank , de denken met de klanten mee.
Nou, helemaal niet!
de bevindingen van de ombudsman zijn onjuist
1. elke klant moet zich identificeren bij een financiele dienst, als die een overeenkomst wil aangaan met de financiele dienstverlener (bank, verzekeraar voor levensverzekeringen)
2. De autoriteit persoonsgegevens wijst er op dat informatie over id zeer sober en doelmatig moet zijn. Een compleet kopie van identiteitsbewijs met foto en sofinummer, en dat massaal via onbetrouwbare app’s opvragen leidt tot identiteitsfraude
(de autoriteit persoonsgegevens is hiervan op de hoogte gesteld, er zijn vele klachten hierover).
3. heridentificatie hoeft niet plaats te vinden, als een bank of verzekeraar al geidentificeerd heeft op welke manier dan ook, dan is dat voldoende
4. Anders is het a. zoals 1 (identificatie bij aangaan overeenkomst fin dienst) of 2. uitkering levensverzekeringen (aan nabestaanden die zich moeten identificeren) en 3 nader onderzoek in het kader van de wwft als het gaat om verdachte transacties, banken en fin diensten willen meer weten als het gaat om hypotheken en om beleggingen ook bij grote verdachte transacties, dan wordt er een nader onderzoek ingesteld. Nadere info hierover is te vinden op de site autoriteit financiele markten.
Graag liever en deskundige die de juiste informatie geeft. Er wordt nu zelfs gedreigd door aegon en knab dat mensen niet meer bij hun geld (bankrek) kunnen komen als ze niet tijdig (nb binnen 4 weken) zich geidentificeerd hebben (in feite voor verreweg de meesten heridentificatie, het gaat nb ook om klanten die bij ago zijn verzekerd (dus heel lang daar bijv pensioen hebben opgebouwd) die dit wordt gevraagd. Het dreigen met het niet toegankelijk zijn van de bankrekening is een vorm van afpersing en afdreging volgens artikel 317 wetboek van strafrecht. Volgens autoriteit persoonsgegevens: verzoek moet doelmatig zijn en zo sober mogelijk en veilig mogelijk. Daar voldoet AEGON en Knab niet aan. Mensen die niet meer bij hun bankrek komen kunnen aangifte doen bij politie, en ook een verzoek tot onderzoek indienen bij autoriteit financiele markten, en doe een melding ervan bij autoriteit financiele markten (AFM) De promotor achter deze ellende is nadine klokke, recent aangesteld ook bij aegon bank (en was dat bij KNAB) U als o,mbudsman moet uw werk beter doen, en als u dit niet begrijpt, laat u zich informeren door een deskundige , nu hebben ouderen niets aan die verkeerde info dank u wel
Mijn echtgenote moest voor haar Aegon pensioen opnieuw identificeren. Eerst heb ik uitgezocht of het oplichterij was want dat was toevallig net in het nieuws.
Het werkte als volgt: eerst een extra app laden op de iPhone. Daarmee een heel bijzondere scan maken van het paspoort (wat op zich al niet eenvoudig ging).
Maar toen bleek dat het niet werkt omdat mijn echtgenote een iPhone 6 heeft en het werkt pas vanaf een iPhone 7. Gelukkig lukte het uiteindelijk wel via mijn eigen iPhone 7 maar het ging moeizaam en er kwam niet gelijk een reactie dat het ontvangen was.
Ik denk dat veel mensen nog een goed werkende iPhone 4, 5 of 6 hebben en natuurlijk geen nieuwe gaan kopen ten behoeve van de identificatie.
Voor klanten zonder geschikte telefoon kon je wel aan Aegon vragen of er iemand aan de deur je paspoort kwam controleren. Nou, dat is helemaal dom. Als ouderen in het nieuws zien dat ze aan de deur niemand moeten binnen laten en dat er veel sprake is van fraude, dan moet je niet aan mensen vragen om aan deur je paspoort te tonen!
Naar het kantoor van Knab om te heridentificeren:
hoe halen ze het in hun hoofd in deze coronatijd. Het gaat vaak om oudere mensen, risico-patienten, die dan uren in de trein moeten zitten met mondkapje en dan verder met het openbaar vervoer naar het kantoor van Knab.
Knab denkt alleen maar vanuit zichzelf en mensen met smartphones en apps en niet vanuit de klant die dit niet heeft, klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Destijds waren wij goed genoeg om bankrekeningen te openen en te sparen, nu wil Knab van ons af.