Als je er plotseling alleen voor komt te staan
Eind december 2018 stuurt de heer Muller een noodkreet naar de Soresdienst. Hij wordt 15 januari 2019 uit zijn woning gezet en weet niet meer wat hij moet doen.
Hoe Muller in de problemen raakt
Mijnheer Muller vertelt dat zijn vrouw uit het niets in januari 2018 aankondigt van hem te willen scheiden en vertrekt – met medeneming van hun twee kinderen. De heer Muller staat er plotseling alleen voor. Dat is lastig, zeker omdat hij door een spierziekte in een rolstoel zit. Tot overmaat van ramp krijgt hij in juni 2018 ook nog een auto-ongeval, waar hij blijvende pijn aan zijn rug aan overhoudt. Door al deze zorgen slaat de heer Muller geen acht op zijn administratie. Totdat hij op een dag de dagvaarding van de woningcorporatie ontvangt. Ze vragen daarin de rechtbank om hem uit huis te mogen zetten. Dat verzoek wordt later dat jaar ook toegewezen.
Met rolstoel en al op straat
Dit nieuws brengt zo’n schok bij de heer Muller teweeg dat hij gelijk in actie komt. Hij zorgt ervoor dat hij onder psychische behandeling komt van een instelling, regelt een bewindvoerder om zijn financiële zaken te regelen en vraagt de Soresdienst om hem te helpen bij de dreigende uithuiszetting. We reageren onmiddellijk en leggen contact met de woningcorporatie met het verzoek de uithuiszetting geen doorgang te laten vinden. Met behulp van een advocaat probeert de heer Muller ontruiming te voorkomen, maar helaas zonder resultaat. Op 15 januari 2019 wordt hij met rolstoel en al op straat gezet. Gelukkig kan hij voor een paar weken onderdak vinden bij een vriend.
Zonder adres geen uitkering
De ontruiming heeft grote gevolgen voor de heer Muller. De omgangsregeling met zijn kinderen kan niet langer worden voortgezet, de thuiszorg wordt stopgezet en de gemeente dreigt zijn uitkering in te trekken, omdat hij geen adres meer heeft. Het was dan ook van groot belang dat de heer Muller zo snel mogelijk een andere woning zou vinden. Dat is moeilijk in ons land omdat de woningnood hoog is. De heer Muller laat zich inschrijven bij Fokuswonen, een organisatie die woningen aanbiedt voor mensen met een handicap of beperking. Al snel blijkt er een woning voor hem beschikbaar te zijn. Helaas zou het vanaf dat moment nog zeker vier maanden duren voordat hij de woning kan betrekken.
Enorme huurachterstand
Het probleem was namelijk dat de heer Muller nog een enorme huurachterstand bij zijn oude woningcorporatie had. Daardoor weigerde deze om een zogenoemde verhuurdersverklaring af te geven. Daarin staat of je een goed huurder bent geweest. De volledige huurachterstand plus kosten van ruim € 11.000 moest eerst zijn voldaan, voordat hij de woning kon krijgen. We zochten met man en macht naar een oplossing. In de tussentijd kon de heer Muller niet langer bij zijn vriend logeren en kwam hij in de daklozenopvang terecht. In samenspraak met zijn bewindvoerder en de gemeente komt uiteindelijk de oplossing. De gemeente trekt zich het lot van de heer Muller aan en toont zich bereid om bij hoge uitzondering een lening te verstrekken, zodat hij de huurachterstand kan aflossen. Vlak daarna wordt de verhuurdersverklaring afgegeven en op 15 juli 2019 – exact vijf maanden nadat hij uit huis was gezet – krijgt hij de sleutel van zijn nieuwe woning.
Durf hulp te vragen
We zien vaak dat mensen in een uitzichtloze situatie zitten en denken dat ze daar nooit meer uit komen. Dat hoeft niet zo te zijn! Durf om hulp van de Soresdienst te vragen als u het niet meer ziet zitten. U kunt ons iedere werkdag tussen 10.00 en 12.00 bereiken via het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman: 035-6775511.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik vind het een mooi verhaal, maar het is goed verzonnen.
Wat is de bedoeling hiervan ?
Dag jangiena, het is een uitnodiging aan mensen die het niet meer zien zitten om de soresdienst te bellen.
Jangiena hoe weet u dat???? kent u deze persoon?
woningcorporatie moet eerder een gesprek aangaan,en de gemeente inschakelen,dan kan
dat bedrag niet zo oplopen. bureaucratie dus