ACM: Pas op voor misleidende werving op energiemarkt
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat consumenten moeten oppassen dat ze niet het slachtoffer worden van “agressieve en misleidende werving” door energieleveranciers. Volgens de toezichthouder worden mensen soms telefonisch benaderd door marketeers die beweren dat hun huidige leverancier op de rand van faillissement staat en dat zij snel over moeten stappen, terwijl dat helemaal niet zo is.
Meer keuze op energiemarkt
Door de flinke stijging van de energieprijzen waren energiebedrijven een tijdje terughoudend met het werven van nieuwe klanten. Maar de ACM merkt dat energieleveranciers weer meer verschillende soorten contracten aanbieden op de energiemarkt. Daarbij is echter sprake van flinke prijsverschillen. Nu de energiemarkt weer op gang komt, komen er bij de consumentenwaakhond “helaas” ook weer meer meldingen over misleidende wervingspraktijken binnen.
Vergelijken loont: wat biedt de energiemarkt?
“Het is mooi om te zien dat er weer iets te kiezen is voor consumenten. Maar helaas zien we dat het aantal meldingen over misleidende werving ook weer stijgt,” zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. Hij geeft aan dat de toezichthouder onderzoek doet naar bedrijven waarover veel klachten binnenkomen. “Daarnaast roepen we consumenten op ook goed op te letten. Een ongevraagd telefonisch aanbod is eigenlijk nooit de beste keuze. Daarom is het belangrijk een aanbod altijd eerst rustig te vergelijken met het aanbod van andere leveranciers en niet tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met een nieuw contract.”
Lagere tarieven en langer vast contract Vattenfall
Met ingang van 1 juni gelden er ook nieuwe regels voor de opzegvergoedingen bij vaste energiecontracten. De ACM hoopt dat die nieuwe regels energieleveranciers aanzetten om weer meer vaste contracten aan te bieden. Vattenfall doet dit al. Het bedrijf heeft bekendgemaakt de variabele tarieven voor gas en elektra te verlagen tot onder het prijsplafond. Vanaf 1 juni 2023 liggen de tarieven op 1,33 euro per kuub en 38,9 cent per kilowattuur stroom. Gas wordt daarmee 50 cent per kuub goedkoper, elektra ruim 9 cent per kilowattuur. Daarnaast biedt het bedrijf ook weer vaste contracten aan voor 3 jaar.
Hogere opzegboete vanaf 1 juni 2023
Op dit moment betaalt u standaard 100 euro als u van uw vaste contract voor gas en stroom af wilt. De rekening bestaat uit 50 euro voor het gascontract en nog eens 50 euro voor het stroomcontract. Vanaf 1 juni 2023 veranderen de regels rondom de opzegvergoeding. De toezichthouder waarschuwt consumenten dan ook dat een vast contract vanaf 1 juni “ook echt een vast contract” is.
De opzegvergoeding kan vanaf 1 juni namelijk duur uitpakken als het prijsverschil tussen het oude en nieuwe contract groot is en er volgens het contract nog veel energie afgenomen zou worden. “Consumenten moeten dan goed berekenen of de overstap naar een goedkopere overeenkomst loont en of ze de vergoeding kunnen betalen,” aldus de ACM. Bij het opzeggen van een contract met variabele of dynamische prijzen hoeven consumenten geen opzegvergoeding te betalen.
14 dagen bedenktijd
Bij een overstap naar een nieuwe leverancier krijgt u binnen enkele dagen een bericht van de leverancier over de hoogte van de opzegvergoeding. Zo komt u niet voor verrassingen te staan. Ook krijgt u bij een nieuw contract 14 dagen bedenktijd. Schrikt u van de opzegvergoeding en kan of wilt u deze niet betalen? Dan kunt u binnen deze periode afzien van de nieuwe overeenkomst en de oude overeenkomst voortzetten.
Compensatie voor de energierekening: deze huishoudens komen in aanmerking
(Bron: ACM, ANP, RTL Nieuws. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
het kromme van deze regeling is dat als je geen ander contract neemt vanwege samenwonen of verhuizing buitenland er helemaal geen prijs verschil is.
je verbruik word 0 wat is dan de boete.
het ACM heeft in bepaalde gevallen voor een wurgcontract gezorgd zeer slechte zaak.