A-merken stijgen harder in prijs dan huismerken
De inflatie is het hardst voelbaar in ons boodschappenmandje. Maar er is een groot verschil in prijsstijgingen tussen A-merken en huismerken in de supermarkt: 10 tegen 7 procent. Dit laat de recente prijspeiling van de Consumentenbond zien. Vooral in de eerste 3 maanden van 2022 is het hard gegaan.
A-merken
In april noteerde marktonderzoeker GfK 11 procent inflatie over het laatste half jaar. Uit dit rapport kwam naar voren dat de consument nu liever goedkoper boodschappen ging doen bij de Lidl of Aldi. Dat betekent minder kopen bij specialisten als visboer en slager, die het zo goed deden tijdens de lockdowns.
De Consumentenbond registreert nu dat prijzen van A-merken tussen december 2021 en maart 2022 6 procent omhooggingen. Daar zitten echte uitschieters onder de A-merken tussen:
- Axe Africa Douchegel (+45 procent)
- Campina Botergoud Roomboter (+32 procent)
- Blue Band Halvarine (+31 procent).
Huismerken
De huismerken werden in dezelfde periode 5 procent duurder. Sprekende uitschieters zijn:
- Jumbo Margarine om in te bakken (+47 procent)
- Dirk Spinazie à la crème (+46 procent)
- Coop Mayonaise (+44 procent)
Groente en fruit
Ook groente en fruit werden het afgelopen jaar flink duurder (+12 procent). Koplopers zijn:
- komkommers (+34 procent)
- courgetten (32 procent)
- peren (29 procent).
Niet om “appels met peren te vergelijken,” maar appels daalden juist in prijs.
Goedkoopste en duurste supermarkt voor A-merken
De Consumentenbond legde in april 2022 de prijzen vast van 175 A-merk producten bij 12 landelijke supermarktketens. Daarbij kwam Dirk kwam als goedkoopst voor A-merken uit de bus. Die zijn daar namelijk 7 procent goedkoper dan gemiddeld. En Spar is de duurste supermarkt. Daar zijn A-merken 12 procent duurder.
Aldi en Lidl staan door het kleine aanbod van A-merken niet in de ranglijst. Maar in een vergelijking van 22 dezelfde A-merken bij deze 2 supermarkten is Aldi ruim 5 procent duurder dan Lidl.
Aanbiedingen
Gemiddeld geven supermarkten 35 procent korting op producten die in de aanbieding zijn. Albert Heijn geeft met 37 procent de meeste korting. Maar de standaardprijzen liggen ook 2 procent hoger dan gemiddeld.
De Consumentenbond stelt ook een ranglijst op voor supermarkten met de meeste aanbiedingen:
- AH wekelijks rond de 1500 aanbiedingen.
- Plus met 650 wekelijkse aanbiedingen.
- Aldi (75) en Lidl (50) hebben de minste aanbiedingen per week.
Niet altijd een échte korting
In de Consumentengids van juni 2022 staat een artikel met als titel Prijspeil pijlsnel omhoog. Daarin waarschuwen de schrijvers voor aanbiedingen, die het niet echt zijn. Korting noemen zij het toverwoord voor aanbieders en consumenten. Maar vaak is het geen echte aanbieding. Want als de winkel het product vlak voor de korting nog duurder maakte, is er geen sprake van een korting.
Verkijk u ook niet op de zogenaamde adviesprijs van de fabrikant, want die geldt nóóit in de praktijk. Vaak ziet u dat een product van een bepaalde hogere prijs voor een lagere prijs te koop is. Dat heet een van-voor-prijs. Maar vanaf eind mei mag een winkel iets alleen maar een van-voor-aanbieding noemen als er eerst ook echt een van-prijs was. Dus als de winkelier die hogere prijs tot de maand ervoor zelf rekende. Of als het een verdere afprijzing is. Maar anders niet, want dat is misleiding van de consument.
Andere trucs
Kleinere verpakkingen maken met minder inhoud, om zo de prijzen stabiel te houden, is een redelijk nieuwe verkooptruc. Maar deze misleiding van de consument is niet in de prijspeiling meegenomen.
Bron: Consumentenbond, Consumentengids, GfK
Foto: ANP
De slager en de visboer krijgen de hardste klappen van de 11 procent inflatie
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat wellicht helpt is de supermarkten wat meer mijden? Er zijn tegenwoordig overal wel “boerderijwinkels”. Je koopt dan de producten direct van de boer. Je krijgt dan een A-merk vergelijkbaar product voor een B-merk prijs. Zeker, als je net als wij, “in het seizoen eet” ben je beter af. Het is gewoon nog te vroeg in het jaar voor komkommers, courgetten en peren. Wat je nu koopt heeft een verre vliegreis achter de rug of komt uit kassen die de stookkosten doorberekenen. En die dure champoo gaat ook door het putje en wast niet schoner dan de goedkoopste.