Zo krijgt u geld terug van uw oude tv
Bedrijven maken prijsafspraken om de prijs van producten hoog te houden. Maar dit is illegaal. Toch hebben televisieproducenten dit in het verleden gedaan. Consumenten vragen nu via een claim geld terug voor hun tv. In dit artikel leest u hoe u zich kunt aansluiten, en hoe u prijsafspraken kunt herkennen.
Verboden prijsafspraken
Wanneer u een product of dienst koopt, is het fijn dat u op basis van prijs en kwaliteit een keuze kan maken. Dit is marktwerking. Bedrijven concurreren met elkaar. Helaas gebeurt het soms dat bedrijven onderling afspraken met elkaar maken om de prijs hoog te houden. Dit heet kartelvorming en dat is verboden.
Tv-producenten zijn schuldig
In het verleden zijn er prijsafspraken geweest op vitamines, auto-onderdelen en op beeldbuizen. Bijna alle producenten van beeldbuizen maakten tussen 1996 en 2006 verboden prijsafspraken. Grote merken zoals Samsung, Philips, LG, Panasonic, Toshiba en Technicolor waren bij het kartel betrokken en zijn in 2012 hiervoor beboet.
Geld terug krijgen
In onze uitzending van 11 oktober 2019 ziet u dat 50.000 consumenten geld proberen terug te krijgen van Philips voor hun oude toestel. Wilt u ook mee doen aan de consumentenclaim? Op deze website kunt u zich aanmelden. Dit is heel makkelijk en gratis. Als u inderdaad geld terugkrijgt, moet u wel een deel van dat bedrag afdragen aan ConsumentenClaim, de organisatie die de claim voor u indient.
Prijsafspraken stoppen
U kunt helpen om kartels te stoppen. Dit doet u door wanneer u een bedrijf ervan verdenkt prijsafspraken te hebben gemaakt, dit vertrouwelijk te melden bij de Autoriteit Consument en Markt. Zij gaan verder op onderzoek uit. Maar dit kan alleen als u prijsafspraken herkent. Hoe doet u dat?
Prijsafspraken herkennen
Deelnemers aan een kartel maken bijvoorbeeld afspraken over acties of kortingen. Hierdoor lijkt iets een korting, maar is dat eigenlijk niet zo. Als bijvoorbeeld meerdere vloerbedekking-leggers 10 procent korting geven op de arbeidskosten, is dat verdacht. Bedrijven kunnen ook onderlinge afspraken maken over de verdeling van de markt. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze alleen klanten uit Zuid-Holland helpen, en verwijzen u door naar een collega als u in een andere provincie woont. Hierdoor is er geen echte concurrentie en blijft de prijs hoog. Sommige opmerkingen die verkopers maken kunnen verdacht zijn. Als u deze hoort, moet er een belletje gaan rinkelen. Voorbeelden daarvan staan op de website van Autoriteit Consument en Markt.