Webshops vragen consument op tijd te bestellen voor de feestdagen
Webwinkels en PostNL denken dat het leveren van pakketjes tijdens de drukte rond de feestdagen dit jaar wel goed gaat. In 2019 en 2020 werden honderdduizenden pakketjes te laat bezorgd. Daarom heeft PostNL nu meer personeel en een extra sorteercentrum. Toch blijft de tip: bestel uw sinterklaascadeau op tijd.
Drukker en gecompliceerder
De markt is drukker en gecompliceerder dan vroeger. Decemberfeesten sinterklaas en kerst hadden we al, maar nu zijn daar nog de uit Amerika overgewaaide koopjesdagen Black Friday (26 november) en Cyber Monday (29 november) bij gekomen.
Wees voorbereid op feestdagenpiek
“Het is de drukste tijd van het jaar, dus we raden altijd aan om op tijd te bestellen”, zegt Annelies Houtzagers, woordvoerder bij Bol.com. Ze wijst ook op de campagne “Wees voorbereid – Bestel op tijd’ van thuiswinkel.org. Sinds de lockdown bestellen consumenten structureel meer online (+19%]). De feestdagenpiek komt hier nog bovenop. Toch denkt PostNL de drukte van de feestdagen dit jaar goed aan te kunnen.
PostNL verdubbelt zijn bezorgingen
PostNL verwacht in november en december dagelijks twee keer zoveel pakketten te zullen bezorgen als in andere maanden. Dat zijn er 2 miljoen in plaats van 1 miljoen. Sinds de zomer is PostNL bezig om de problemen rond de toenemende drukte op te lossen. Er werken meer mensen. Ook draaien ze extra diensten. De capaciteit is uitgebreid met een nieuw gerobotiseerd sorteercentrum in Nieuwegein. “Het grootste deel van de pakketten zal geen leveringsproblemen hebben”, verwacht PostNL-topvrouw Herna Verhagen. “Maar het zal voorkomen”.
Niet iedereen is blij
Dick van Dijk vertrouwt PostNL niet meer. Hij is eigenaar van platenzakenketen de Plato-groep (Plato en Concerto). De Plato-groep is een kleinere speler in de markt met veel online bestellingen door het hele land. “Vorig jaar ging veel te veel mis”, zegt hij. Black Friday is te belangrijk geworden. “Wij doen via PostNL alleen nog briefpost. De rest gaat voornamelijk met lokale fietskoeriers, behalve in Friesland waar we met DHL werken. En dat zal ook spannend worden, maar ik verwacht dat dat goed gaat”.
Veel contact tussen megawebshop en bezorgers
Fietskoeriers inzetten is geen serieuze optie voor megawebshop Bol.com. “Met PostNL werken we al ruim 22 jaar samen”, zegt Annelies Houtzagers. “De eerste inschattingen delen we al maanden voor de start van de feestdagendrukte. Vlak voor de feestdagen hebben we zelfs meerdere keren per dag contact. Dit geldt overigens ook voor de andere vervoerders waar wij het hele jaar door mee samenwerken”. De boodschap van de huidige campagne thuiswinkel.org blijft kaarsrecht overeind staan: “Bestel op tijd, zo vermijd je teleurstellingen”.
Handige tips
- Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.
- Bestel doordeweeks in plaats van in het weekend, om de piekdagen bij webwinkels en bezorgers te vermijden.
- Als je niet thuis bent, laat dan je pakketten afleveren op een servicepunt.
- Probeer je aankopen te bundelen bij een webshop en koop meerdere cadeautjes in één keer.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Heb alle kerstcadautjes al weken binnen.
Dat scheelt in stress én prijs.
Want besef: des te dichter bij december des te hoger de prijs.