Waarom krijgen robots ook een naam?
“Goed zo Bob, dat heb je weer keurig gedaan…” En inderdaad, de hondenharen zijn verdwenen. Ondertussen is de grasmaairobot bijna klaar. Dat is Bep. Die trouwens alleen overdag het gras maait omdat het anders gevaarlijk is voor egeltjes. Huishoudelijke robots zijn niet meer weg te denken: van ramenwas-robot en zwembadrobot, tot een robot voor het stofzuigen en het grasmaaien. De robots krijgen ook al snel een naam. Maar waarom?
Praten tegen robots
Niet alleen geven we robots een naam, we praten zelfs tegen ze. Niet om ze te bedienen met een spraakcommando, maar meer als deel van het huishouden. Een complimentje hier, of kritiek als er een hoekje vergeten is. We zien overigens ook het liefst robots met een menselijk uiterlijk. Is dat niet het geval, dan maken we ze zelf menselijker door ze een koosnaampje te geven, en er letterlijk tegen te praten.
Dat wij robots behandelen alsof het mensen zijn, was jaren terug al te zien, tijdens de Tamagotchi-rage. Dit virtuele huisdier waar u voor moest zorgen, werd enorm populair. Terwijl u op slechts 3 knopjes kon duwen om het virtuele dier te voeden, ermee te spelen of een schermlampje aan of uit te doen.
Namen voor robots
Niet alleen praten we tegen robots, ze krijgen ook namen, Denk bijvoorbeeld aan chatrobots. Bij Bol.com heet de chatrobot bijvoorbeeld Billie. En bij Ikea heet deze Buddy. Maar waarom? Het idee is dat u ondanks dat u met een computer communiceert, u toch het gevoel krijgt dat u met iets levends praat. De toon van de chatbots is echter vrij amicaal: Buddy begint met ‘Hej! Ik ben Buddy, een bot die de klantenservice ondersteunt.”
Waarom populair?
De toenemende populariteit van huishoudrobots ontstond onder andere tijdens de coronapandemie. Zo werden er in 2019 ruim 75.000 stofzuigrobots verkocht en in 2021 steeg dit zelfs tot 129.000 stuks. Tot op heden blijft dit aantal stijgen. De apparaten worden namelijk steeds slimmer en kunnen vaker huishoudelijke taken uit handen nemen. Hierdoor worden er steeds meer huishoudrobots verkocht die meerdere functies hebben. Denk bijvoorbeeld aan robots die zowel kunnen stofzuigen als dweilen. Daarnaast wordt de robot zelf ook steeds zelfstandiger. Zo kunnen onder andere stofzuigerrobots en grasmaairobots op eigen houtje naar een oplaadpunt als ze bijna leeg zijn.
Ondertussen staat de techniek niet stil. Naast huishoudelijke robots, worden er ook robots ontwikkeld die kunnen helpen in de zorg. Daarnaast worden er zelfs robots gebouwd die heel goed in staat zijn mensen na te bootsen. Gezichtsuitdrukkingen en emoties zijn een volgende stap die al vol in ontwikkeling is.
Verder ontwikkelen
Robots kunnen ons dus op veel manieren van dienst zijn. Hierdoor kan het ongemakkelijk voelen om steeds ‘machine’ tegen ze te zeggen. Een naam geven lijkt daarom logischer. Aardig tegen ze zijn kan zeker geen kwaad. Want voor u het weet gaat de robot ervandoor, zoals bij deze meneer.
Hoe heten uw robots?
Maakt u ook gebruik van (huishoudelijke) robots en herkent u dit fenomeen ook? Laat het ons dan weten in de reacties.
(Bron: Applia Nederland. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
[…] Maar u wilt een mens van vlees en bloed spreken in plaats van zo’n chatbot, met wie u overigens tegenwoordig ook echt kunt praten, al dan niet via de telefoon. Niet meer alles hoeft schriftelijk te worden gevraagd en afgehandeld. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels, columnist op MAX Vandaag, vertelt er smeuïg over dat chatbots vaak een naam krijgen en ook uw naam willen weten. Zo creëren ze een sfeertje van betrouwbaarheid, van ouwe jongens krentenbrood. Dan voelt de klant zich veilig. Dat werken van een robot onder een voornaam gebeurt bij gewone huis, tuin en keukenrobots trouwens ook. Zo zijn er automatische stofzuigers die actief zijn onder een naam. […]