Slimme meter doet domme dingen
De slimme gasmeter van Landis+Gyr met metercode 28100 kan duizenden kubieke meters gas registreren, terwijl er geen gas wordt verbruikt. Dat gebeurt als één van de sensoren van dit type meter kapotgaat. Zelfs als de gaskraan dichtstaat, loopt deze meter door. Dit blijkt uit een melding aan de redactie van Meldpunt. Netbeheerders zijn bekend met dit probleem.
Slimme gasmeter op hol
De familie Hogervorst krijgt vorig jaar zomer te maken met een op hol slaande meter. Waar het gezin normaal een paar kuub gas per dag verbruikt, geeft de slimme meter een dagelijks verbruik aan van 50 tot 90 kubieke meter gas. In een paar maanden geeft de meter aan dat de familie 3.000 kuub gas verbruikt, terwijl ze normaal jaarlijks nog geen 1.000 kuub gas gebruiken. Ze dreigen als grootgebruiker aangeslagen te worden. Energieleverancier Powerpeers denkt eerst aan een gaslek en adviseert een nieuwe leiding. Maar het probleem blijft. Zelfs met de hoofdgaskraan dicht, loopt de meter door.
Duizenden meters worden vervangen
Netbeheerder Stedin biedt aan de gasmeter te laten ijken. Als Stedin ziet om welk type meter het gaat, blijkt ijking overbodig. Een medewerker van Stedin schrijft in een chat met de familie: “Ik zie dat u een bepaald type gasmeter heeft. Het is namelijk al bekend dat uw type gasmeter kan afwijken.” Stedin laat de meter uiteindelijk vervangen. Dat gebeurt nadat ook hun eigen monteur constateert dat de meter doorloopt, terwijl de gaskraan dicht staat. Inmiddels zijn de meterstanden gecorrigeerd richting de energieleverancier. Daardoor hoeft de familie niet te betalen voor de foute meterstanden.
Stedin, die nog bijna 3.600 meters van dit type heeft hangen bij consumenten, laat aan MAX Meldpunt weten deze meters te zullen vervangen. De Consumentenbond is niet te spreken over de handelwijze van Stedin. “Apparaten kunnen stuk gaan. Maar als duidelijk is dat de gasmeter stuk is, moet je stappen ondernemen om het op te lossen. Dan moet je de consument niet maanden laten bungelen,” zegt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond in Meldpunt.
Zelfde probleem sensor met ander type slimme meter
Het probleem van een kapotte sensor staat niet op zichzelf. Ook de slimme meter van Landis+Gyr met metercode 28101 kent dit sensorprobleem Dit type meter geeft zelf aan de netbeheerder door als er een sensor kapot is. Hierop moet de netbeheerder in actie komen en de meter vervangen. De slimme meter meldt een foutmelding ook als de mogelijkheid om meterstanden door te geven uitgeschakeld staat, aldus de netbeheerders. Van dit type meter hangen er nog 105.000 in Nederland.
Volgens Netbeheer Nederland, de koepelorganisatie van netbeheerders, heeft men de afgelopen jaren 147 meldingen gehad van kapotte sensoren bij dit type meter. Dat aantal meldingen vinden de netbeheerders onvoldoende om de hele serie meters te vervangen. “Op het moment dat zo’n foutmelding bij ons binnenkomt, lossen we het op,” zegt Netbeheer Nederland tegen MAX Meldpunt.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik denk dat die 147 geregistreerde gevallen wat aan de lage kant is.
Ik ben zelf installateur met een relatief kleine klantenkring (150 tot 200 klanten) en heb al 3x met zo’n op hol geslagen gasmeter te maken gehad.
Voor het eerst in 2009:
[url=”https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=73180″]https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=73180[/url]
Wat in de uitzending niet helemaal goed uit de verf kom, is de letter achter de meterstand.
Dit is een indicatie dat er iets niet goed zou kunnen zijn met de meter.
[url=”https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=170523″]https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=170523[/url]
Ik weet uit ervaring hoe hoog de muur is waar je tegenaan loopt om hier een melding van te doen.
Ongelooflijk, dat nu dit bekend is, bij de netbeheerders, er nog steeds in de handleiding van dit soort gasmeters nog steeds staat:
[i]Het oplichten van de controle indicator duidt niet op onjuiste registratie van het verbruik.[/i]
Terwijl dit dus WEL het geval is.
Goed dat Meldpunt hier een item aan heeft gewijd.
er zijn veel klachten over de slimme meters dat het ook allemaal duurder is hoe zit het nu werkelijk
Wij hadden precies hetzelfde probleem met een Ultrasone Gasmeter van Landis+Gyr. Gelukkig zelf al ontdekt na 1 dag én tevens de oorzaak gevonden! Op het moment dat ik een voeding voor een NAS (netwerk schijf) in de buurt van de gasmeter had gelegd begonnen de kubs/dag op te lopen tot > 40 m3/d. Voeding weggehaald = probleem weg.
Conclusie de meter is gevoelig voor radio- en elektromagnetische straling. Ook in eerste instantie werd bij de helpdesk ontkend dat het aan de meter kon liggen. Omdat het toevallig mijn vakgebied is heb ik aangedrongen op contact met een techneut van de netbeheerder. Die meneer was direct onder de indruk en binnen een week stonden een aantal technici voor mijn meterkast…… ‘stomverbaasd’ (mogelijk gespeeld) dat de meter ook doorliep met gesloten hoofdafsluiter en zelfs BUITEN de meterkast zodra de voeding weer in de buurt werd gehouden. Er is direct een nieuwe meter (balg-type) geplaatst en de meterstanden zijn dezelfde week gecorrigeerd. In het filmpje van de fam Hogervorst bungelt ook een voeding in een stekker verdeeldoos naast de meter…. en dat is sterk af te raden met meters, zéker die van Landis+Gyr!!
Vorig jaar precies hetzelfde meegemaakt, voel veel herkenning in deze mevr! Wij hadden meterstanden van 185 cub per dag en in 1 maand 1380 kub, als je er niet oplet en je krijgt de jaarafrekening, ik ben me helemaal naar geschrokken, laat ik voorop zeggen dat het goed is afgelopen, we hebben veel geld teruggekregen, maar wat eraan vooraf is gegaan was niet echt fijn!