Reclamefolders zijn populair: papier en digitaal vullen elkaar aan
Bent u ook zo iemand die er eens goed voor gaat zitten als de wekelijkse reclamefolders op uw deurmat vallen? Lekker even de laatste aanbiedingen doornemen bij een kop koffie. Dan bent u niet alleen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen doen dat in ons land. Maar het digitale broertje is in opmars en heeft de inhaalrace bijna gewonnen. Met 9,3 miljoen lezers, is er een verdubbeling ten opzichte van 2018.
Folders zetten aan tot actie
Marktonderzoeker GfK heeft zojuist ‘Het grote folderonderzoek 2022’ uitgevoerd. De Nederlander blijkt verzot te zijn op aanbiedingen. Van de lezers komt 90 procent in actie naar aanleiding van de informatie uit de folder, zo laten de recente cijfers zien. Wist u dat 41 procent van de lezers de folder het boodschappenlijstje laat bepalen? Vooral folders van supermarkten en drogisterijen zijn in trek. Voor dit onderzoek deed GfK een steekproef onder 1.000 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.
Kopje koffie erbij
De Nederlander neemt graag op zijn gemak bij een kopje koffie de folders door. Digitaal, papier of allebei, eigenlijk maakt het bar weinig uit. Wel is het zo dat digitale folders, overigens het meest gelezen door vrouwen, meer aanzetten tot het vergelijken van prijzen. Ook jonge mensen gaan eerder voor de digitale versie, ook om milieuredenen. Ook stuit het velen in deze categorie tegen de borst als hele pakken met folders onuitgepakt blijven. 50-plussers houden het niettemin graag bij de papieren folder. Ook iets meer mannen prefereren papier.
Papieren folder zet tot koop aan
Ondanks dat digitaal in trek is, is het vooral de papieren folder die aanzet tot kopen. Maar experts zien wel dat ze elkaar goed aanvullen. Nick Steggink, commercieel manager bij e-folderexpert WePublish zegt: “Retailers bereiken met digitale en papier folders deels verschillende doelgroepen. Het zijn 2 kanalen die elkaar aanvullen.”
Meer digitale folders in de toekomst
Toch verschuift de trend momenteel wel duidelijk van print naar digitaal. Marieke de Koning, managing partner bij folderspecialist De Reclamefabriek constateert: “Een duidelijke opmars van de digitale folder.” Ze verwacht dat de balans van bijna 50/50 op dit moment in de toekomst naar 70/30 in het voordeel van digitaal zal uitvallen.
(Bron en foto: GfK)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben tegen de bekende ja/nee en nee/nee brievenbusstickers, die heb ik dan ook niet. Ik wil weten wat er te koop is. Of dat een “aanbieding” is interesseert me niet, als ik een artikel nodig heb koop ik dat toch wel. Daarbij gaat bij mij kwaliteit vóór de prijs.
Ik ben al jaren zwaar tegen het ONGEVRAAGDE allerlei Reclame folders in mijn brievenbus alsmede ook digitaal !!
Het geeft alleen maar nog meer verspilling én vervuiling in het huidige Onrechtvaardig en Oneerlijke Financieel/Economisch systeem !!
Wanneer er behoefte is kan iedereen dat zelf aanvragen !!
[…] van boodschappen online en bezorging aan huis. In deze functie fungeert de app als het ware als een digitale reclamefolder, die zo aanzet tot het doen van aankopen. Maar daar gaat dit artikel niet […]