Kopen via webwinkels buiten de EU is vol risico’s
“Goedkoop is duurkoop,” zegt het oude spreekwoord. Tegenwoordig zou het zomaar kunnen slaan op webwinkelen buiten de EU. De Consumentenbond waarschuwt namelijk voor online miskopen. Allereerst zijn de levertijden heel lang. Bovendien valt uiteindelijk de kwaliteit van de aanschaf vaak vies tegen. Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond licht een grootschalig onderzoek toe.
Slecht werkend of onveilig
Producten kopen bij webwinkels van buiten de EU blijft een risico. Toch blijven de mensen er veel van kopen. De top 3 webshops buiten Europa zijn AliExpress (61 procent), Amazon.com (16 procent) en Wish (16 procent). Populaire aankopen zijn elektrische apparaten, kleding, sieraden en cosmetica. Maar ook bestrijdingsmiddelen, medicijnen en speelgoed zijn in trek. Na levering is de klant vaak minder enthousiast. De producten vallen tegen. Want ze werken slecht of zijn ronduit onveilig. Dat is de uitkomst van een onderzoek van de Consumentenbond onder 10.000 consumenten.
Slechte ervaring bij 29 procent van de kopers
De niet-Europese webwinkels hebben een grote aantrekkingskracht op koopjesjagers. Want 2.900 van de 10.000 ondervraagden (29 procent) deden in 2021 daar een aankoop. De extreem lage prijzen maken de te betalen invoerrechten minder vervelend. Op hun beurt hadden 841 personen binnen deze groep consumenten een slechte ervaring bij minimaal één bestelling van buiten Europa.
Lange levertijden, slechte kwaliteit
Wat zijn de klachten? Ten eerste kan de levertijd oplopen van 23 dagen tot een jaar. Ten tweede laat de kwaliteit vaak te wensen over. Het gaat van telefoonkabels die niet opladen tot ledlampen die maar 6 uur branden. Of accu’s die snel leeg zijn. Kleding is vaak van dunne stof en nog vuil ook. Meestal zit het niet lekker. Vooral de Amerikaanse webshop Wish met producten uit China scoort slecht bij 48 procent de ondervraagden.
Eigen onderzoek
De Consumentenbond deed zelf ook onderzoek. “Naast de enquête hebben we zelf ook de proef op de som genomen,” zegt Spierenburg. Dat betekent dat de Consumentenbond zelf ook 50 bestellingen heeft geplaatst bij niet-Europese webshops. En dan maar eens afwachten wat er zou gaan gebeuren.
130 dagen wachten
De ervaringen met betrekking tot de levertijden waren vergelijkbaar met die van de enquête. “Niet tot een jaar, want zo lang liep ons onderzoek niet,” verklaart Spierenburg. “Maar we hebben wel bijvoorbeeld ruim 130 dagen moeten wachten.”
Veiligheidseisen
Ook bij de 50 eigen bestellingen zaten producten die niet aan de gestelde veiligheidseisen voldeden. Bij ruim de helft (26 producten) was het goed mis. Zo waren er slaapzakjes waar baby’s in kunnen stikken. Maar ook waren er producten zonder (Nederlandse) gebruiksaanwijzing. Verder was er onveilig speelgoed. En een airfryer begon tijdens een test zelfs te roken.
Ontbrekende keurmerken
De vraag is of daar dan wel van die CE keurmerkstickers op zaten. “Soms wel, soms niet,” antwoordt Spierenburg. “Voor bepaalde producten geldt dat de fabrikant een gemachtigde binnen Europa moet hebben. Die kan dan als aanspreekpunt fungeren voor de toezichthouder. Dat moet in het geval dat een product onveilig blijkt. Voor sommige producten was zo’n aanspreekpunt er niet.”
Waar moet de consument op letten?
En hoe weet je dan als consument in welk land een webwinkel zit? Want dan weet je tenminste dat je daar niet moet kopen. Spierenburg: “Dat kost dan wat uitzoeken. Je kunt bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden kijken. Want daar staat vaak de vestigingsplaats wel genoemd.”(Zie punt 6 bij het artikel hieronder). Ook in 2020 deed de Consumentenbond al onderzoek naar de veiligheid van producten van buiten de EU. Toen bleek 66 procent van de producten te onveilig voor verkoop in Nederland.