Registeren Inloggen

KBO-PCOB: ‘Digitale overheid moet toegankelijker’

Ouderenorganisatie KBO-PCOB vindt dat de digitale overheid toegankelijker moet. Veel mensen met een beperking kunnen nu niet zelfstandig gebruikmaken van hun Digitale Overheid, DigiD of andere platforms van de overheid. Dit schrijven ze samen met 10 belangenorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer.

Veilig, maar lastig in gebruik

Veiligheid is belangrijk, vindt de ouderenorganisatie, maar mensen moeten de digitale toegang van de overheid ook makkelijk kunnen gebruiken. Op dit moment ligt de nadruk van digitale overheidsdiensten (denk aan: DigiD, Mijn Overheid of overheidswebsites) te veel op ‘veiligheid’ en te weinig op ‘gebruiksgemak’. Sommige mensen vallen hierdoor buiten de boot wanneer ze digitaal iets willen regelen. De KBO-PCOB vraagt samen met 10 andere belangenorganisaties aandacht voor dit probleem in een brief aan de Tweede Kamer.

Tweestapsidentificatie

Eén van de problemen is de tweestapsidenitifcatie die voor steeds meer overheidswebsites wordt gevraagd. De gebruiker kan hierdoor niet meer alleen inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord, maar moet ook een code doorgeven. Die code komt aan via SMS of een app. Mensen met een beperking lukt het niet altijd om deze handeling uit te voeren. Zij kunnen zo’n inlogmethode hierdoor niet gebruiken.

Machtigen

Een ander probleem is het ‘DigiD-machtigen’, schrijven de organisaties in de brief. Met DigiD is het soms mogelijk om een ander te machtigen, zodat iemand anders zaken voor u kan regelen. Maar het ‘machtigen’ werkt maar voor een aantal overheidsorganisaties. Bij de meeste organisaties is helemaal geen machtiging mogelijk. Wettelijk vertegenwoordigers en mantelzorgers lopen hierin vast. Zij mogen de DigiD-inlog niet overnemen van de persoon voor wie zij zorgen, maar kunnen ook niet altijd gemachtigd worden. Het machtigen kan alleen wanneer iemand wilsbekwaam is. Al jaren belooft het ministerie van Binnenlandse Zaken verbetering, maar die is er tot nu toe nog niet gekomen. Wettelijk vertegenwoordigers moeten alles regelen via de post, of iets doen wat eigenlijk niet mag. Namelijk: inloggen met iemands DigiD.

Websites niet toegankelijk

De organisaties zien dat de overheid haar best doet om burgers digitaal vaardiger te maken. ‘Maar daarmee ben je er nog niet’, stelt de KBO-PCOB. Veel websites en apps van de overheid zijn nu nog niet toegankelijk. Uit onderzoek van DigitaalToegankelijk.com blijkt dat 71 procent van de overheidswebsites niet voldoet aan de wetgeving hierover. Ruim 4 miljoen Nederlanders met een beperking lopen hierdoor tegen problemen aan, volgens het platform.

Betrek ouderen en mensen met een beperking

Terwijl de samenleving steeds verder digitaliseert, wordt het voor sommige groepen lastig om hier in mee te komen. De belangenorganisaties vinden dan ook dat de overheid ouderen en mensen met een beperking beter moet betrekken bij nieuw beleid. En dat er niet alleen gelet moet worden op veiligheid, maar ook op gebruiksgemak.

Geef een reactie

Reactie

    Ben dagelijks bezig ”pur-sang” zaken voor personen aan het oplossen die via digid moet plaatsvinden. Niet alleen voor personen met een beperking is het dubbel beveiligen (SMS) een probleem, maar ook voor mensen zonder beperking, maar met weinig inkomen, dus hun geld liever besteden aan noodzakelijke dagelijkse behoeften dan aan aan GSM toestel plus de kosten die hieraan zijn verbonden.