‘Gehacktdag’ moet beschermen tegen internetcriminaliteit
KBO-PCOB roept de maand juni uit tot maand van de strijd tegen cybercriminaliteit. Want maar liefst 1 op de 10 ouderen is ooit slachtoffer geweest van internetcriminaliteit en dat getal moet volgens de bond naar beneden. Met een voorlichtingscampagne willen ze hen bewust maken van de gevaren en op elke woensdag ‘gehacktdag’, toont de bond een voorlichtingsfilmpje met voorbeelden en tips. Naast de campagne van KBO-PCOB is er ook een landelijke bewustwordingscampagne, Eerst checken, dan klikken!, gestart om burgers zich beter te laten beschermen tegen cybercrime.
Niet meer weg te denken
De computer, tablet of telefoon is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Steeds meer zaken moeten we via de computer regelen. En doordat we ons op steeds meer sites registreren is het voor internetcriminelen mogelijk om onze gegevens te achterhalen en te misbruiken. En wie even niet oplet heeft zo op een foute link geklikt, een mail (phishing) geopend waarvan u de bijlage beter niet had kunnen openen of iets betaald aan iemand die u eigenlijk helemaal niet kent. Zonder dat u het in de gaten heeft bent u slachtoffer geworden van internetcriminaliteit.
1 op de 10 ouderen ooit slachtoffer van cybercrime
Ook voor ouderen is de computer steeds belangrijker. Ze maken gebruik van DigiD, internetbankieren en ook voor overheidsdiensten maken zij gebruik van het web. Gemiddeld zijn ze dagelijks 2 tot 3 uur online. En behalve dat dit hun wereld doet vergroten, geeft de helft van de ouderen aan zich kwetsbaar te voelen achter de computer. Dat blijkt uit onderzoek van KBO-PCOB. 1 op de 10 ouderen geeft aan ooit slachtoffer te zijn geweest van cybercrime. 3 procent van de ondervraagden is slachtoffer geworden van koop- en/of verkoopfraude via internet en 2 procent is gehackt. Maar liefst 4 op de 10 is bang om slachtoffer te worden van internetcriminaliteit. Voor de bond reden genoeg om een bewustwordingscampagne te starten.
‘Gehacktdag’
KBO-PCOB heeft elke woensdag in juni uitgeroepen tot ‘gehacktdag’. Op deze dagen tonen zij op hun site voorlichtingsfilmpjes en laten onder andere aan de hand van een aantal nep-mails zien hoe u deze kunt herkennen en kunt voorkomen dat u gehackt wordt. Met de bewustwordingscampagne Eerst checken, dan klikken! willen verschillende bedrijven en brancheorganisaties in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid, burgers ook bewust maken van cybercriminaliteit. De campagne is zaterdag 1 juni 2019 afgetrapt door minister Grapperhaus. Fraudeurs worden steeds handiger in het verkrijgen van toegang tot computers, tablets en smartphones. Volgens Grapperhaus is het belangrijk dat we zelf ook alerter op internet worden. Vanuit de campagne gaan onder meer banken, internet- en telecombedrijven klanten stimuleren preventieve maatregelen te nemen, zoals het gebruik van een virusscanner en verschillende sterke wachtwoorden.
Kijk voor meer informatie en tips over de campagnes Eerst checken, dan klikken! en die van KBO-PCOB op de sites.
(BRON: MAX Vandaag)