Elles: “Waarom moet alles via internet?”
Elles de Bruin wil haar dochter een bioscoopkaart cadeau doen, maar dat kan alleen online. Als ze haar postcode invoert wordt ze geweigerd. “Ik kan inmiddels toch best goed met de computer omgaan, maar hier word ik gek van.”
Bioscoopkado
“De laatste jaren heb ik veel geleerd over de digitale samenleving. Ik kan inmiddels goed omgaan met mijn computer en telefoon, maar het wordt mij door de verschillende sites niet echt makkelijk gemaakt. Een voorbeeld: ik wilde mijn dochter een maandkaart geven voor de bioscoop. Dan denk je: ik vul haar naam en adresgegevens in, betaal en dan is het geregeld.
Probeer het later nog eens
Dat was dus niet zo. Op de één of andere manier pakte het systeem onze postcode niet. Dat werd mij gemeld via rode letters. Dan denk je: ik bel even met de bioscoop en dan kunnen ze het regelen. Ik ben een uur bezig geweest om het telefoonnummer van de klantenservice te vinden; de medewerkster beloofde dat ze iets zou ‘resetten’ en dat ik het na een uur opnieuw moest proberen. U raadt het al: na een uur lukte het nog niet. Ik ben toen naar de bioscoop gefietst om het daar te regelen, maar ook daar konden ze me niet helpen. Inmiddels was ik een halve dag verder. Ten einde raad heb ik de postcode van mijn andere dochter gebruikt om in te loggen.
Allerlei winkels
Dit is een voorbeeld van de bioscoop, maar ik kan er nog veel meer geven over allerlei winkels en organisaties. Iedere week stuit ik op digitale Kafka-situaties waarin ik verstrikt raak. Herkent u dit, reageer onder dit artikel of op ons forum.”
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit komt door de vele duur betaalde ICT cowboys, die incompotente vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen lekker maken met het vooruitzicht het personeelsbestand te kunnen afschalen (en dat op voorhand ook doen, inclusief telefoonnumers en E-mail adressen), terwijl ze zelf hetzij oplichters, dan wel ook te incompotent zijn om zulke systemen gewoon zonder programmeerfouten en bugs af te leveren en te onderhouden. Ook de bediening en het verantwoordelijkheidsgevoel wordt afgestomd door de gemakszucht, die dergelijke geautomatiseerde systemen oproepen. Die systemen zijn namelijk net zo stom als degenen, die ze bouwen, onderhouden en bedienen. Gewoon verontwaardigd blijven klagen op elke beschikbare manier is mijns inziens de enige weg om verbetering af te dwingen.