Boodschappenlijstje ouderwets op papier of met moderne boodschappenapp? Zo vergeet u niets
Het maakt niet uit of het op uw papieren of digitale boodschappenlijstje staat, er is altijd wel iets dat u vergeet. En dan moet u weer terug. Meldpunt vraagt het winkelend publiek hoe zij hun boodschappenlijstje samenstellen.
Wat is de beste manier om een boodschappenlijstje te maken? Op papier of digitaal?
Even gauw voor 1 dingetje naar de super, maar juist dat ene artikel vergeten en met andere dingen thuiskomen… Wie kent het niet? Ach, laten we het vergeten van bepaalde boodschappen even vergeten. Daar komen we later op terug. Eerst maar eens het boodschappenlijstje maken zelf. Dat is vaak al lastig genoeg. Welke methode u hierbij hanteert, hangt helemaal af van wat u handig vindt. Gebruikt u nog een ouderwets papiertje om het op te schrijven? Of bent u zo’n nieuwlichter die alles digitaal doet en een moderne boodschappenapp gebruikt of uw ‘notities’ op uw telefoon? Maakt het veel verschil? Dat valt wel mee, op bepaalde trucjes na die het papier zeker niet biedt. Maar als iets voor u werkt, is het goed. Welke boodschappenapps er bestaan, komt hieronder nog uitgebreid aan de orde.
Inhoud van het boodschappenlijstje
Bij het maken van uw boodschappenlijstje is het natuurlijk allereerst van belang dat u koopt wat u nodig heeft. Bij het Voedingscentrum, de organisatie achter de bekende Schijf van Vijf, hebben ze een vijftal richtlijnen voor u voor een lijstje met gezonde producten en verantwoorde tussendoortjes. Het voedingscentrum adviseert ook eerst even te kijken wat u thuis al in de koelkast hebt liggen. Want kopen wat u al heeft, leidt tot verspilling. Ook een weekplanning maken behoort tot de tips.
Lijstje maken in de volgorde van de winkelindeling
De inhoud van uw lijstje komt in dit verhaal op de 2e plaats. Hier gaat het om het boodschappenlijstje zelf: hoe stelt u het thuis op en hoe werkt u het af in de supermarkt? Bij een rondgang in de winkel ziet Meldpunt dat er veel klanten thuis al een lijstje maken op volgorde van de gangpaden in de winkel waar ze vaak komen. Ze weten van voorgaande bezoeken precies waar alles ligt.
Dit zorgt voor een logische volgorde, waarbij de kans om iets te vergeten minimaal is: bijvoorbeeld eerst groente en fruit, dan broodproducten en dan zuivel. Dit soort klanten visualiseert de winkel thuis al en maakt het zich daarna gemakkelijk als ze er eenmaal zijn. Zal u net zien dat de winkel ineens de producten in de schappen van plek heeft verwisseld. Dat doen ze regelmatig, zodat de klanten uit hun comfort zone komen en ook eens wat anders kopen.
Hier is de gebruiker van de vele apps die er in omloop zijn van supermarkten in het voordeel boven de gebruiker van de papieren versie: apps zoals van bijvoorbeeld AH leggen uw lijstje automatisch al in de juiste winkelvolgorde. De app stuurt u zo snel mogelijk door alle winkelpaden. Er is geen tijdverspilling!
Kort overzicht van het digitale aanbod: via Google home of play en diverse boodschappenapps
Wie zweert bij papier kan deze alinea gerust overslaan. Maar wie van digitaal gemak houdt, wil misschien wel weten hoe groot het online aanbod is. Welnu, dat is groot én behoorlijk divers. Voor sommige mensen is de ‘notities’ app op hun telefoon genoeg om een lijstje op te slaan. Google biedt de mogelijkheid om uw boodschappenlijstje bij te houden via Google home of via Google Play. Dat kan een vaste basisboodschappenlijst zijn, waarop u steeds weer nieuwe variaties kunt maken.
Wie op hetzelfde account is ingelogd, kan de boodschappenlijst inkijken en aanvullen. Dat geldt trouwens ook voor de speciale apps die er op de markt zijn. Bring! en Listonic bijvoorbeeld zijn gratis boodschappenlijstapps voor Android en iPhone. Alle info kunt u delen. Zo vergeet u niets meer. Het hele gezin kan er namelijk op, via verschillende apparaten. Uw (klein)kinderen kunnen stiekem snoep of chips aan de lijst toevoegen, terwijl u al in de winkel bent. In deze blog vindt u een top 9 van de beste boodschappenapps.
Veel mensen gebruiken de boodschappenapps van de supermarktketens vaak vooral om de (bonus)aanbiedingen in het winkelaanbod eruit te vissen. Ook is zo’n app handig voor bestelling van boodschappen online en bezorging aan huis. In deze functie fungeert de app als het ware als een digitale reclamefolder, die zo aanzet tot het doen van aankopen. Maar daar gaat dit artikel niet over.
Afvinken van uw boodschappen, om zo niks te vergeten
In uw notities op uw smartphone en op veel boodschappenapps kunt u elk artikel dat in uw winkelwagentje belandt afvinken (vaak in een speciale kleur). Maar dat kon ook altijd al met uw papieren lijstje van vroeger. Met een pen kunt u aankruisen wat u al in uw wagentje hebt gelegd. Meldpunt ziet ook mensen die in plaats daarvan bij elk gekocht artikel een scheurtje aanbrengen in het papiertje. Nogmaals: als het werkt, dan werkt het. Niets mis mee.
Als alles zo is afgevinkt, dan kunt u niks meer vergeten. Maar ja, niet iedereen doet dat, en leest misschien juist over die ene misser heen. Dat gebeurt vooral bij het handgeschreven krabbeltje. En dan? Geeft de boodschappenapp dan een seintje met een piepje, dat u iets vergeten bent? Gesteld dat dat mogelijk zou zijn, dan zouden veel mensen, die gek worden van al die notificaties op hun telefoon, die misschien al lang en breed hebben uitgezet.
Uiteindelijk komt het bij digitaal of papier erop neer dat er altijd een bepaalde foutenmarge blijft bestaan. Niks aan te doen. Een foutje is menselijk. Gewoon weer terug naar de winkel om dat ene ingrediënt van een recept dat u vergeten bent alsnog te kopen.
(Bron: Voedingscentrum, Blog Top 9, Apple, Android, Google home, AH, Plus, Jumbo, Lidl, archief. Foto: Shutterstock)
Reclamefolders zijn populair: papier en digitaal vullen elkaar aan