Registeren Inloggen

Bestelknop webshop moet betalingsverplichting duidelijk maken, anders is de koopovereenkomst niet geldig

Vindt u de bestelknop bij webshops soms ook zo verwarrend? Betekent ‘bestellen’ tegelijkertijd ook ‘betalen’? Nee, zegt de Hoge Raad in een baanbrekend vonnis. Alleen als het er expliciet bij staat. Anders kan de rechter achteraf de koop nog geheel of gedeeltelijk vernietigen.

Wat zegt de Hoge Raad precies over bestelknop van webshops?

Een bestelknop van een webshop moet duidelijk zijn. Moet de klant betalen? Ja of nee? Het moet de klant direct duidelijk zijn dat er een betalingsverplichting is. Dit zegt de Hoge Raad op 4 oktober 2024 in 2 zaken, waaronder 1 tegen Bol.com. Is het niet helder? Dan kan de rechter de koopovereenkomst vernietigen (in gewoon Nederlands: ongeldig verklaren). De Hoge Raad oordeelt dat bestelknoppen op websites zoals ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ onvoldoende duidelijk zijn.

Volgens het Europese recht ‘moet uit de tekst van de knop ondubbelzinnig blijken dat er een betalingsverplichting ontstaat.’ Dit vloeit voort uit de zogenaamde bestelknopbepaling, een Europese richtlijn, die ook is opgenomen in het Nederlandse Burgerlijk Wetboek. De route in een webwinkel van naar ‘in winkelmandje’ naar bestellen en betalen moet voor de klant simpel te volgen zijn. Wilt u sowieso teleurstellingen bij aankoop in een webwinkel voor zijn? Lees dan dit artikel.

Wat is er aan de hand met de bestelknop in de zaak Bol.com?

In een zaak tegen Bol.com bekijkt de Hoge Raad de impact van de bestelknop. Een consument bestelt artikelen via de knop ‘bestelling plaatsen’ en kiest daarbij voor achteraf betalen. Maar deze klant betaalt vervolgens niet. Daarop start Bol.com een rechtszaak.

De klant verweert zich door te zeggen dat de bestelknop niet duidelijk is over de betaalverplichting. De Hoge Raad geeft de consument gelijk. Bol.com zegt dat het in 2022 de knop al heeft aangepast naar ‘bestellen en betalen’. Zo moet het voortaan wél duidelijk zijn voor de klant. Maar deze zaak speelt nog vóór die tijd.

Nog een tweede rechtszaak over hetzelfde probleem

De Hoge Raad krijgt nóg een vergelijkbare zaak ter beoordeling. Daarin gaat het om een opleiding tot doktersassistent. De bestelknop heet daar ‘schrijf je nu in’. De klant stopt genoemde opleiding en daarmee ook de termijnbetalingen. Daarop spant het bedrijf Capabel Onderwijs Groep B.V. een proces aan voor het resterende lesgeld. Ook in die zaak oordeelt de Hoge Raad dat de bestelknop onvoldoende duidelijk is over de betalingsverplichting. Bij vernietiging van de overeenkomt moet er een redelijke korting zijn voor de klant. Maar dat besluit laat de Hoge Raad aan de lagere rechtbank over, die om het oordeel van het hoogste rechtscollege had verzocht over de bestelknop.

Wat zijn de gevolgen van deze uitspraak voor de toekomst voor webwinkels?

Deze 2 uitspraken (in 1) hebben grote gevolgen voor webwinkels. Zodra ze gaan procederen tegen niet betalende klanten, kunnen ze tegen gehele of gedeeltelijke vernietiging door de rechtbank aan lopen. Tenminste als de bestelknop niet voldoet aan de eisen van duidelijkheid. Dat betekent dat de consument de producten moet teruggeven en het geld terugkrijgt (voor het deel dat wel betaald is).

In verstekzaken (dat is wanneer de consument niet voor de rechter verschijnt) is het onbekend of de klant bezwaar heeft tegen de vernietiging van de overeenkomst. Dan kan de rechter een korting van een derde op het te betalen bedrag opleggen. Webshops kunnen hun bestelknoppen dus nu maar beter zo snel mogelijk aanpassen. Dat voorkomt dat overeenkomsten ongeldig worden verklaard.

(Bron: De Hoge Raad, De Rechtspraak, ANP. Foto: Shutterstock)

Voorkom teleurstelling bij online aankopen: controleer deze zaken bij webshops voordat u bestelt

 

 

Geef een reactie