COLUMN: ABP wordt mensvriendelijk voor iedereen
Deze zomer melden we dat we de collectieve actie tegen ABP hebben gewonnen. 555 echtparen hoeven tóch niet een totaal van 2 miljoen euro aan te veel ontvangen pensioenen terug te betalen. ABP gaat nu nog een stap verder, door voor iederéén een mensvriendelijker beleid te hanteren, als er iets fout is gegaan met de uitbetaling van een pensioen.
9.000 euro terugbetalen
Mevrouw Reinartz uit Heerlen is één van de eersten die daar de vruchten van plukt. Zij ontvangt een nabestaandenpensioen van ABP, van haar overleden ex. Het bedrag is al jaren hetzelfde, maar dit voorjaar krijgt ze ineens van ABP te horen dat het bedrag al 2 jaar te hoog is. Dat heeft te maken met een bijzinnetje in een artikel in een bijlage van het pensioenreglement. Haar pensioen wordt bijna gehalveerd. Ze moet ABP 9.000 euro terugbetalen. Mevrouw Reinartz is met stomheid geslagen. Slapeloze nachten zijn het gevolg; hoe moet ze dit te boven komen?
Vlak daarna hoort mevrouw Reinartz van het resultaat van onze collectieve actie. Ze vraagt aan ABP om dezelfde oplossing als voor de 555 echtparen. Dat vindt ABP geen goed idee. Daarop neemt ze contact met ons op.
Negen maanden of niets…
Ondertussen krijgen wij van ABP te horen hoe het nieuwe terugvorderingsbeleid er precies uitziet. De grootste verandering is dat ABP voortaan bij te veel betaalde pensioenen hooguit 9 maanden zal terugvorderen. Wordt de fout pas na meer dan 9 maanden ontdekt, dan ziet ABP in het geheel af van terugvordering. ABP had de fout in mevrouw Reinartz’ pensioen pas na 2 jaar ontdekt, dus volgens dit nieuwe beleid zou ze niets hoeven terug te betalen. We meldden haar zaak bij ABP, en in een vloek en een zucht was het geregeld. Mevrouw Reinartz hoeft niets terug te betalen en slaapt weer uitstekend.
Niets te kiezen
ABP is niet het enige pensioenfonds waarbij we fouten in de uitbetaling tegenkomen. De afgelopen jaren hebben we bij tientallen pensioenfondsen al honderden van dit soort zaken behandeld. De uitkomst verschilt per pensioenfonds; elk pensioenfonds houdt er zijn eigen terugvorderingsbeleid op na. Wij vinden dat onwenselijk, omdat je als werknemer niets te kiezen hebt over bij welk fonds je je pensioen opbouwt.
Uniforme aanpak
Fouten in pensioenuitbetalingen zullen met steeds ingewikkelder wordende pensioenregels steeds vaker voorkomen. Met die wetenschap in het achterhoofd, vinden wij dat niemand zou moeten vrezen dat er ineens voor jaren aan pensioenuitkering wordt teruggehaald. Wij pleiten daarom voor een uniforme afhandeling van fouten in pensioenuitkeringen. De nieuwe regeling bij ABP kan daarbij als voorbeeld dienen. Laat dat het blijvende resultaat worden van onze collectieve actie tegen ABP.
De route naar de winst
Wilt u weten hoe de route naar het winnen van de collectieve actie tegen ABP is verlopen? Het ging zo:
- Pensioenfonds ABP haalt, na een fout, circa 3 miljoen euro aan ten onrechte uitgekeerd pensioen terug bij 700 gepensioneerden.
- Minister Wouter Koolmees (Sociale zaken en Werkgelegenheid) onderzoekt de zaak rondom de terugvordering van ABP-pensioengeld.
- ABP stuurt een brief naar alle betrokkenen. Hierin verhaalt het ABP de fout van teveel uitgekeerd pensioen op burgers.
- Onze MAX Ombudsman bereidt de collectieve claim tegen ABP voor om de terugvorderingsactie van pensioenfonds ABP te stoppen.
- Er is brede kritiek op de terugvordering van pensioengeld door het ABP. Een aantal politieke partijen, rechtsbijstandsverzekeraars, vakbonden en ouderenbonden vinden dat de terugvordering moet stoppen.
- Onze MAX Ombudsman stelt een deadline voor het ABP voor het terughalen van te veel betaald pensioengeld bij honderden gepensioneerden.
- De MAX Ombudsman dagvaardt ABP.
- Het ABP stopt voor onbepaalde tijd met het terugvorderen van toeslagen.
- ABP stopt definitief met het terugvorderen van pensioengeld na de strijd met MAX.
- Het collectief heeft gewonnen! Alle 555 gepensioneerden krijgen kwijtschelding.
- ABP past haar terugbetalingsbeleid aan na de actie van onze MAX Ombudsman.