Phishingmails lijken steeds echter
Oplichters verzinnen steeds slimmere trucs om mensen op te lichten. Wij kregen een voorbeeld toegestuurd van iemand die 10.000 euro is verloren. Haar geld verdween door een phishingmail.
Phishingmails
In onze uitzending van 27 september besteedden we aandacht aan het fenomeen smishing. Bij deze vorm van internetoplichting ontvangen mensen zogenaamd sms’jes van hun bank. Er zou een vermeende overboeking teruggeboekt moeten worden. In werkelijkheid kunnen criminelen nadat op een link geklikt is en gegevens zijn ingevuld geld van de rekening halen.
Oplichters passen al langer een vergelijkbare truc toe via emails. Deze trucs worden steeds sluwer. Waar u vroeger ‘phishingmails’ vaak makkelijk kon herkennen, is dat tegenwoordig een stuk moeilijker.
10.000 euro verloren
Zo kregen we onderstaand voorbeeld toegestuurd van een recent slachtoffer dat bijna 10.000 euro verloor. Wat opvalt is dat bovenaan de mail keurig de naam staat van het slachtoffer (om privacy-redenen hebben we dit onleesbaar gemaakt):
Vergelijkbare website
Nadat het slachtoffer op de link had geklikt om de zogenaamde overboeking te weigeren, kwam zij op een website die zeer sterk lijkt op de website van de ABN AMRO:
Wat het slachtoffer niet doorhad, is dat ‘portaal-abn-amro.nl’ dus niet de officiële website van de bank is. En dat het ‘slotje’ dus in dit geval ook geen enkele betekenis had. Na het inloggen vulde zij haar gegevens in. Ze ontving daarna keurig een bericht dat een ABN AMRO-medewerker haar zou bellen.
Opgelicht aan de telefoon
De volgende dag werd ze inderdaad gebeld door een telefoonnummer van de ABN AMRO in Rotterdam. Met behulp van bijvoorbeeld een app kunnen criminelen bellen met ieder gewenst nummer, waardoor de ware identiteit van de beller verborgen blijft. Deze criminelen kozen, om vertrouwen te wekken, dus voor een nummer dat van de bank is. Met allerlei gladde praatjes wist de ‘medewerker van de ABN AMRO’ uiteindelijk de vrouw te overtuigen een aantal overboekingen te doen om haar geld veilig te stellen. Helaas werd voor dit slachtoffer niets veiliggesteld, maar werd haar geld juist weggesluisd naar een rekening waar het direct vanaf gepind werd.
Bel uw bank
Krijgt u verdachte sms’jes of mailtjes van uw bank? En twijfelt u wat u moet doen? Belt u dan gerust met uw bank. Gebruik daarvoor niet een telefoonnummer dat in de e-mail staat maar controleer op de website van uw bank wat het juiste nummer is. De bank kan u adviseren wat u het beste kunt doen. Laat in ieder geval nooit zomaar uw gegevens achter via een link in uw mail.
Meer weten?
Wilt u meer weten over online oplichting? Lees dan onze artikelen:
- Phishing kent vele vormen: zo herkent u ze
- Dit zijn de valse sms’jes waar u niet op moet klikken.
- Valse webshops tijdens de feestdagen, pas op!
- Online opgelicht? Slachtofferhulp helpt