Maximumsnelheid van 130 naar 100 km/h goede oplossing?
Het kabinet bedenkt oplossingen voor de stikstofcrisis. Een van de maatregelen die wordt voorgesteld is het veranderen van de snelheidslimiet op snelwegen. De maximum snelheid gaat dan van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur. Dat heeft veel voordelen, maar ook een aantal nadelen.
Stikstofcrisis
Een van de grootste voordelen is de effecten van deze maatregel op de bouw. Op dit moment liggen veel bouwprojecten namelijk stil. In de grond zit stikstof, en door de projecten komt dit vrij. Het stikstofbesluit geeft aan hoeveel stikstof er mag worden uitgestoten, en als de bouwprojecten doorgaan wordt dit maximum overschreden. Behalve, als er ergens anders minder stikstof wordt uitgestoten. Bijvoorbeeld op de weg. Volgens het RIVM (Rijkinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en het kabinet kunnen we de maximumsnelheid op de helft van de snelwegen terugbrengen naar 100. Dat schept ruimte om bouwprojecten door te laten gaan. Hierdoor behouden bouwers hun baan, en komen er nieuwe woningen beschikbaar.
Minder ongelukken
Maar het verminderen van de uitstoot van stikstof is niet het enige voordeel van de aanpassing van de snelheid. Snelheidsverschillen op de snelweg zijn een belangrijke oorzaak van ongelukken. Bij een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur, kunnen automobilisten tussen de 80 en 130 kilometer per uur rijden. Dit is een verschil van 50 kilometer per uur. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, legt uit waarom dit gevaarlijk is: “Elke 10 kilometer sneller rijden leidt op snelwegen tot 30 tot 40 procent meer doden.” Bij een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur is het verschil in snelheid tussen de langzaamste en snelste automobilist slechts 20 kilometer per uur. Het risico op ongelukken is dan een stuk kleiner.
Minder kosten, lawaai, luchtvervuiling en files
Langzamer rijden betekent minder benzineverbruik en minder uitlaatgassen. Dit heeft niet alleen een financieel voordeel voor de automobilist, maar ook voordelen voor wie in de buurt van een snelweg woont. De lucht is schoner, en langzamer verkeer betekent minder lawaai. Bij een lagere snelheid houden bestuurders minder afstand tot andere auto’s. Hierdoor passen er meer auto’s op de weg en worden de files korter.
Nadelen
Maar er zijn ook nadelen aan de verandering van het snelheidslimiet. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat automobilisten het ‘leuk’ vinden om hard te rijden. Ook mensen die haast hebben zullen zich niet aan de 100 kilometer per uur willen houden. Bij een lagere snelheid wordt de reistijd enkele minuten langer, en het zal even wennen zijn als de maatregel doorgevoerd zou worden.
Stelling
Wat vindt u? Moeten we de maximumsnelheid op snelwegen van 130 kilometer per uur verlagen naar 100 kilometer per uur? Laat uw mening achter op ons forum.
Bron: NRC, AD
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
100 km is prima. Je rijdt relaxt. Extra reistijd kon weleens meevallen door minder filevorming. En je bespaart een hoop brandstof.
De voordelen wegen duidelijk op tegen de nadelen. Bovendien is het vaak zo als je (te) hard rijdt je uiteindelijk vaak op het het zelfde moment bij het einddoel aankomt.
Op veel wegen die daar wel voor geschikt zijn is al een limiet van 100 km van kracht. Deze aanpassing van de MAX. snelheid is derhalve zinloos en weerspiegelt de paniek voetbal die de huidige regering speelt.
Als het dan toch om stikstof of CO2 gaat, dat moet men ook eens bij de industrie aankloppen ipv bij boeren, burgers en buitenlui.
Ook al leveren diverse inustrieen hun stikstof al aan de tuinders in het westland, er kan nog genoeg worden bezuinigd, maar nee vooral de kleinere bewoners en middenstanders moeten worden aangepakt ipv de vele industrieen.
het milieubelid is failliet, dwz er worden niet de juist maatregln getroffen, zoals statigeld op blikjes en plastic flesjes, want daar kan de industrie- lees frisdranken industrie – niet mee omgaan.
in Zweden bijvoorbeeld is al tientallen jaren sprake van statiegeld op drankblikjes, maar in Nederland is dat totaal onmogelijk.
Hoe zou dat toch komen ?????
Dus gewoon de huidige snelheden blijven handhandhaven, bevordert ook og een de doorstroming!
100 km is niet slecht,maar alles wat met stikstof te maken heeft is heel overdreven.
In Aziatische landen is voor Europeanen niet te harden,bv.de tweetakten.
Doe daar maar eens wat aan.
Henk
Vooralsnog geen goed idee. Het verschil in snelheid met vrachtverkeer wordt te klein. Dit is niet goed voor de verkeersveiligheid en zal filevorming m.i. niet tegengaan, integendeel.
Beter is om al het gemotoriseerde vervoer (dus ook scheepvaart, vliegtuigverkeer, motoren, brommers, 45 km-vervoer, landbouwvoertuigen) schoner te laten worden.
Tevens is het inrichten van milieu zones naar Duits model mogelijk.
Het moet een zo breed mogelijke aanpak zijn.
Prima van 130 naar 100 km per uur op snelwegen. zelf rijdt ik meestal 110 dat scheelt een hoop brandstof en dat zie je op de boardcomputer. Dus 10 km er af zal ook weer tot een zuiniger rijgedrag leiden. Ook het aantal zware ongelukken zal waarschijnlijk afnemen en dat is dubbel winst ook voor de zorgkosten.
ik denk dat gewoon geldklopperij is,een paar jaar geleden hoorde je er niet van ,nu is alles stikstof en co 2 kijk naar landen om je heen,jongens denk er aan de werkeloze tijd komt er weer aan, al die milieubewegingen vieren hoogtij en ze worden nog betaald ook, maar ze helpen een heel land om zeep, boeren die hun best doen ,om het zo goed mogelijk te doen en naar de mieter worden geholpen door mooie groene partijen,jongelui, die gek gemaakt worden,ze zijn in het verenoosten geweest daar hebben gezien, dat het hier niet slecht is, nee een pure geld kwestie ,ze kunnen de burgers weer lekker geld uit de zakken ,die al LEEG ZIJN , nog meer halen ,en hun eigen speeltjes gesponserd. en denken nu heus dat ,al die jongelui en ouderen die bij de rechter moeten komen vanwege snelheid overtreders, dat zij zich aan de snelheid houden, nou droom zacht,
Op dit moment ben ik dagelijks onderweg naar ‘m, ’n werk in Amersfoort. Onderweg veel stukken van 90 kmh waar aan de weg gewerkt word. Zie zeer veel auto, ’s busjes die daar minstens 120 kmh rijden. Persoonlijk denk ik niet dat die mensen zich aan de 100 kmh grens gaan houden.