ABP past terugbetalingsbeleid aan na actie MAX Ombudsman
Pensioenfonds ABP past haar beleid rond de terugbetaling van te veel uitgekeerd pensioen aan. Gepensioneerden die jarenlang te veel pensioen ontvangen, zonder dat ze dit kunnen weten, hoeven hiervan maximaal 9 maanden terug te betalen. Dat maakt ABP-directeur Nicole Beuken bekend in deze video.
Dit verandert er
Het nieuwe beleid van ABP gaat met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus 2019 in. Door deze aanpassing zijn de financiële gevolgen voor deelnemers minder groot. Nieuw is ook dat een deelnemer 3 maanden de tijd krijgt voordat die moet beginnen met terugbetalen. ABP-directeur Nicole Beuken: “Met deze aanpassing is beter te begrijpen waarom wij dat geld terughalen. Ook zijn de financiële gevolgen veel kleiner.” Overigens betaalt ABP in het geval van te weinig uitgekeerd pensioen wel altijd na. Hiervoor geldt geen maximum periode. ABP geeft aan tot 1 januari 2020 nodig te hebben om haar systemen aan te passen. Hierdoor moeten deelnemers in 2019 soms iets langer wachten op uitsluitsel.
“Gevolg van onze collectieve actie”
“Ik zie dit als een rechtstreeks gevolg van de gerechtelijke procedure die we tegen ABP zijn begonnen”, zegt MAX Ombudsman Rogier de Haan. Hij startte in het voorjaar van 2019 een collectieve actie namens 125 pensioendeelnemers van het ABP. “Deze koerswijziging is misschien wel het belangrijkste resultaat hiervan. “ABP heeft zo’n ingewikkelde pensioenregeling, dat fouten in de uitbetaling vaak voorkomen. Hierdoor gebeurde het dat een ABP-gepensioneerde van de ene op de andere dag tot tienduizenden euro’s moest terugbetalen aan ABP. Een onmenselijke praktijk. Met dit nieuwe beleid maakt ABP voor een groot gedeelte schoon schip.”
Terugvordering gestopt
In juli wordt bekend dat pensioenfonds ABP stopt met het terugvorderen van circa 2 miljoen euro uitgekeerd pensioengeld. De groep van 555 deelnemers ontving in de periode van 2013 tot 2019 te veel pensioen. ABP begint direct met het inhouden van te veel uitgekeerd pensioen, maar stopt daarmee na een dagvaarding van de MAX Ombudsman begin mei.
ABP luistert
ABP geeft aan te hebben geluisterd naar signalen van deelnemers. Het fonds realiseert zich dat het voor de betreffende deelnemers moeilijk te begrijpen is wanneer ze over zo’n lange periode geld moeten terugbetalen. Woordvoerder Asha Khoenkhoen: “Zeker als ze niet hadden kunnen weten dat hun pensioen te hoog was vastgesteld.” Ook naar communicatie met de deelnemers is gekeken. “Wij vinden dat we ook beter kunnen communiceren met deelnemers door onder andere meer telefonisch contact te hebben. Dat leidt tot meer begrip over en weer.” ABP vindt dat deze zaak niet de schoonheidsprijs verdient. Khoenkhoen: “Daarom gaan we het in de toekomst anders doen.”
Wat betekent dit voor mij?
Als u zich afvraagt of dit nieuwe beleid ook iets voor uw situatie betekent, bel dan op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.30 uur met ABP op nummer 045 5796070.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Beste Rogier de Haan,
Fijn dat u de ABP op andere gedachten hebt kunnen brengen. Echter bij het pensioenfonds voor Schoonmaak en Glazenwassers wordt de terugvordering gewoon doorgezet. Ik moet 40 maand = € 2.134,40 euro moeten terugbetalen en een korting van bruto € 53,36 per maand krijgen. En ik zal heus niet de enigste bij BPF zijn Dit is toch te gek voor woorden. Ik hoop dat u voor eenzelfde resultaat als bij ABP kunt zorgen.