Parkeergarage zonder aankondiging gesloten bij terugkomst? Dit kunt u doen
Stelt u zich voor: u heeft een gezellige dag gehad, lekker gewinkeld en misschien nog ergens een hapje gegeten. U loopt terug naar de parkeergarage en… de poorten zijn dicht. Uw auto staat vast en u kunt er niet meer bij. En wat dan?
Parkeren in de parkeergarage van Albert Heijn
Bovengeschetst tafereeltje overkomt een groep vrienden in Lemmer. Zij parkeren in de parkeergarage bij de Albert Heijn, maar als ze ‘s avonds terugkomen, blijkt de garage gesloten te zijn. De teller loopt intussen door en de volgende ochtend moeten ze maar liefst 91 euro parkeerkosten betalen. Wat kunt u doen in zo’n situatie? En kunt u deze kosten terugvragen?
Parkeergarage zonder waarschuwing gesloten
De vriendengroep parkeert hun auto’s en gaat uiteten. Bij terugkomst zijn de rolluiken van de garage dicht. Eén van hen kan gewoon naar huis lopen, maar de anderen moeten een taxi nemen of een overnachting boeken. Een dure grap, zonder dat ze vooraf wisten dat de garage zou sluiten. Op de grote blauwe borden met prijzen van de garage staat namelijk niets over openingstijden.
Als de vriendengroep de volgende dag de 3 auto’s wil ophalen is er opeens wél een bordje met de openingstijden. Maar als een andere kijker van Meldpunt op verschillende momenten gaat kijken, staat dat bordje er weer niet. Mag dat?
Wat zegt de wet?
De eigenaar van de parkeergarage mag zelf bepalen wanneer deze open- en dichtgaat. Dat zegt Sjaak Drinkenburg, seniorjurist bij DAS. Zij geven juridisch advies aan particulieren en ondernemers.
Maar als een parkeergarage normaal toegankelijk is voor het publiek, wat in Nederland vaak het geval is, moet duidelijk worden aangegeven wanneer deze dichtgaat. Is die informatie er niet of niet goed zichtbaar? Dan is het onredelijk om klanten nog parkeergeld te laten betalen.
Wat zegt Europa Have?
De ondernemer achter de Albert Heijn in Lemmer, Europa Have, zegt in eerste instantie tegen de melder dat er altijd een bordje staat en dat het eigen verantwoordelijkheid is. Na vragen van Meldpunt zegt de woordvoerder dat dit bordje er altijd hoort te staan, maar tijdens het genoemde incident staat het er in elk geval niet.
Daarom besluiten ze om nu de grote blauwe borden bij het inrijden en betalen aan te passen. Voortaan wordt duidelijk vermeld dat de parkeergarage sluit wanneer de winkel sluit, zowel bij het inrijden als bij het betalen. Zo blijft de informatie altijd actueel en hoeven ze geen los bordje meer te plaatsen.

Nieuw bord bij parkeergarage bij Albert Heijn in Lemmer .
Vriendengroep krijgt geld terug
De vriendengroep krijgt de in totaal 273 euro aan parkeerkosten terug. Dit bedrag doneren ze aan de plaatselijke voedselbank. De kosten voor de taxi en de overnachting willen ze niet vergoed, maar volgens jurist Drinkenburg hebben ze daar wel recht op. Een parkeergarage moet toegankelijk zijn, tenzij overduidelijk is aangegeven dat deze alleen geopend is tijdens de openingstijden van de winkel.
Dit kunt u doen als u een gesloten parkeergarage aantreft
Voorkom verassingen tijdens parkeren in een garage. Dit kunt u doen in zo’n situatie:
- Controleer altijd de openingstijden voordat u uw auto parkeert.
- Zit de garage op slot? Controleer de informatieborden. Kijk of er een telefoonnummer staat om contact op te nemen met de eigenaar van het parkeerterrein.
- Geen telefoonnummer? Kijk of er een intercom is. Soms is er een bewaker of helpdesk bereikbaar via een intercom. Sommige parkeergarages hebben deze gegevens op hun website staan. Kijk daar dus ook naar.
- Maak foto’s van deze informatieborden: zo heeft u later bewijs van de gegeven informatie, als u de kosten terug wilt vragen.
- Let extra op in het buitenland: in bijvoorbeeld Duitsland komt het vaker voor dat parkeergarages ‘s avonds sluiten.
U kan dus in het geval van ontbrekende informatie over openings- en sluitingstijden net als deze vriendengroep de gemaakte kosten verhalen bij de eigenaar van de parkeergarage.
Problemen met parkeerapps
Ook bij het gebruik van parkeerapps gaat het vaak mis. Bijvoorbeeld bij de app Yellowbrick, die verkeerde rekening stuurt. Lees hier wat u in zo’n situatie kunt doen.