Registeren Inloggen

Milieuzones: waar mag ik nog in?

Het is voor veel mensen een lastige opgave om de milieuzones in de stad te mijden. Zo lijken bijvoorbeeld loodgieters met een dieselbus de binnensteden van Utrecht en Amsterdam niet in te kunnen en mensen met een handicap worden in hun aangepaste rolstoelauto geweigerd. Hoe komt u er achter waar u wel en niet in kan met uw auto?

Onduidelijkheid

De hoofdwebsite voor informatie over milieuzones en zero-emissiezone is opwegnaarzes.nl. Daar staat letterlijk: gemeenten die nu al een zero-emissiezone hebben zijn: Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, ’s Hertogenbosch, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle.

Als u alleen deze homepagina leest, zou u kunnen denken dat u met een brandstofauto deze steden niet in mag, want zero-emissie betekent: zonder uitstoot. Maar dat is niet het geval. Er zijn per gemeente allerlei uitzonderingen. U moet op deze webpagina naar onderen scrollen om erachter te komen wat er per gemeente nu precies geregeld is rondom milieuzones.

Ontheffing

U leest dan bij gemeente Amsterdam: in de uitstootvrije zones hoeft het verkeer niet in 1 keer uitstootvrij te zijn. Voor voertuigen van vóór 1 januari 2025 zijn er overgangsregelingen. In sommige gevallen kunt u een ontheffing aanvragen. Het lijkt erop dat u vooral ontheffing kunt krijgen als u een aangepaste auto hebt omwille van een handicap. Maar daarvoor moet u naar de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). En alleen al zo’n keuring kost u 100 euro. Ook voor uw bestelbus of camper kunt u ontheffing aanvragen.

Ieder(in) wil landelijke vrijstelling voor aangepaste auto’s

Ieder(in), de grootste netwerkorganisatie in Nederland die opkomt voor de belangen van mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking of chronische ziekte, pleit voor een landelijke vrijstelling. “Voor mensen die volledig afhankelijk zijn van hun aangepaste auto is een landelijke vrijstelling voor milieuzones een must. Zonder deze vrijstelling kunnen zij bijvoorbeeld niet naar hun werk, school of familie gaan en kunnen ze niet conform het VN-verdrag Handicap deelnemen aan de maatschappij. Daarom is er onder andere door lobby van Ieder(in) afgesproken dat er een landelijke vrijstelling is voor:
  1. Voertuigen die voor rolstoelen toegankelijk zijn. Dit moet in het kentekenregister staan van de RDW. Deze vrijstelling geldt in alle milieuzones in Nederland.
  2. Een voertuig dat voor 500 euro of meer is aangepast, omdat de eigenaar of bestuurder een handicap heeft. Deze vrijstelling geldt in alle milieuzones in Nederland.
“Wanneer iemand denkt dat zijn/haar voertuig onterecht niet in het kentekenregister staat, roepen wij de RDW op om hier serieus naar te kijken samen met de eigenaar van het voertuig en het kentekenregister op orde te brengen. Mocht de persoon via de tweede categorie een ontheffing aan moeten vragen dan roepen wij de gemeenten en het RDW op om deze ontheffing kosteloos te verlenen, zodat er geen ongelijkheid tussen gemeenten bestaat. Want nu verschillen de aanvraagkosten tussen gemeenten, en dat kan niet, vindt het VN-comité. Dat vindt Ieder(in) ook: het zou niet moeten uitmaken waar je woont, je beperking mag geen meerkosten opleveren.” Zie de reactie onderaan dit artikel van de RDW.

Milieuzone of emissievrije zone?

De gemeente Utrecht heeft het op de website over 2 zones: een milieuzone en een zero-emissiezone. U kunt op de eerste pagina van deze site klikken op vrij grote icoontjes, deze staan voor het soort auto (personenauto, bestelauto, vrachtwagen of autobus). Wanneer u deze aanklikt, komt u per soort auto regels tegen die gelden voor de milieuzones. Vervolgens kunt u met een kentekencheck per milieuzone kijken of uw auto toegang heeft tot die zone. Maar als u wat verder scrolt, blijkt uit een kaart dat er maar 1 milieuzone is. Ook blijkt in Utrecht een overgangsregeling te gelden. Tot 2028 mag u met de nieuwste diesel (emissieklasse 6) de binnenstad Utrecht in.

Op de website van de gemeente Amsterdam kunt u ook een kentekencheck doen. Daar zijn wel 2 verschillende zones. In één oogopslag lijkt het alsof een bestelauto die brandstof gebruikt niet meer binnen de grachtengordel mag komen. Echter geldt ook hier een overgangsregeling. Voor de nieuwste dieselbus geldt de overgangsregeling tot 2028.

Personenauto

Volgens de opwegnaarzes website gelden de zero-emissiezones niet voor personenauto’s. In deze zones waar u dus alleen maar in mag met een elektrische auto (zonder uitstoot), blijkt volgens deze website dat u er nog wel met een personenauto op benzine, diesel of gas in mag rijden.

Bestelauto

Om niet te lang te zoeken en enigszins duidelijke informatie te vinden voor een zakelijke bestelauto, kunt u het beste op deze website kijken. Daar kiest u het soort voertuig ‘bestelauto, zakelijk bezit’.

In iedere stad weer anders

Als u de informatie leest op de website van de gemeente Amersfoort, kunt u in eerste instantie de indruk krijgen dat u er niet inkomt met een brandstof auto. Maar ook daar wordt de soep nog niet zo heet gegeten als die wordt opgediend: “Handhaven doen we met camera’s. Tot en met april 2025 handhaven we nog niet.”

Het lijkt dus nog vrij onduidelijk te zijn waar en wanneer u nog mag rijden met een brandstofauto. Dit komt omdat iedere gemeente hierin een eigen beleid mag bepalen en handhaven. De Tweede Kamer heeft de staatsecretaris gevraagd om iedere 2 maanden in overleg te gaan met de gemeentes over onder andere de problemen die ondernemers ondervinden van de milieuzones. Maar op onze vraag aan het ministerie of dit inmiddels daadwerkelijk is gebeurd, is het antwoord: nee.

De gemeente Amsterdam geeft na navraag aan dat zij bestuurders tijdig hebben geïnformeerd over de aanscherping van milieuzones en de bijbehorende regelingen. Hun gehele reactie kunt u hier lezen (in pdf).

Reactie van RDW: tot eind april niet beboet

Het is niet alleen maar kommer en kwel door milieuzones. Dankzij de aandacht voor dit thema in onze uitzending van 7 maart 2025 is het hoger op de agenda komen te staan, zegt een woordvoerder van de RDW. De dienst kondigt een interessante uitzondering aan voor een belangrijke categorie: “Mensen met een aangepaste auto die volgens de huidige regels niet in een milieuzone mogen en er toch inrijden worden tot eind april niet beboet. Tot die tijd is de RDW in gesprek met de gemeentes die een milieuzone hebben, over hoe het anders geregeld kan worden.”

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie