Registeren Inloggen

Te veel betaald met parkeerapp Yellowbrick: en nu?

Alleen al in de gemeente Amsterdam gaat het gemiddeld 30 keer per week mis: parkeren met een parkeerapp. 2 klanten die zeggen van Yellowbrick een opmerkelijk hoge rekening te hebben gekregen, vertellen over hun ervaringen. Zie je geld maar eens terug te krijgen…

Van het kastje naar de muur gestuurd door parkeerapp Yellowbrick

Eenmaal een verkeerde rekening van parkeerapp Yellowbrick, kom je nauwelijks meer van de te hoge kosten af, merken deze 2 gedupeerden. Yellowbrick zegt geen fouten te hebben gemaakt en weigert geld terug te betalen. “Ik word van het kastje naar de muur gestuurd.”

2 uur en 17 minuten parkeren voor 162 euro en 8 cent

Ze gaat even een nieuwe fiets halen bij een speciaalzaak in de Amsterdamse Westerstraat. De 64-jarige Marlène Vliem besluit op 10 augustus 2024 haar parkeerkosten in de hoofdstad mobiel af te rekenen. Via de ANWB wordt ze doorgeleid naar de website van Yellowbrick. Dat zou gemakkelijk en goedkoop zijn voor haar als ANWB-lid.

Na 2 uur en 17 minuten is de parkeeractie klaar en daar maakt mevrouw Vliem nog een screenshot van. Ze rijdt nietsvermoedend door naar Heiloo en gaat daar winkelen. De volgende dag is ze in Zeist om een tentoonstelling te bezoeken.

Maar dan komt de rekening van het parkeren in Amsterdam: 162 euro en 8 cent. De parkeertijd is 24 uur doorgelopen, zo blijkt. Mevrouw Vliem maakt bezwaar, maar Yellowbrick stelt dat ze de parkeertijd niet goed heeft gestopt. Ze had nog een keer op een stopbutton moeten drukken, maar die heeft ze niet gezien.

Yellowbrick verwijst naar de gemeente, die weer terugverwijst

Yellowbrick verwijst mevrouw voor terugbetaling naar de gemeente Amsterdam. Maar die verwijst haar telefonisch weer door naar Yellowbrick. Vliem correspondeert wekenlang, ze komt niet verder. “Je voelt je machteloos. Dit is heel frustrerend,” verzucht ze in Meldpunt.

Ook de ANWB kan haar niet helpen. Die laat ons weten geen rol te spelen in deze zaak. “Mevrouw Vliem heeft een parkeertransactie niet via de ANWB-app, maar via de website-omgeving gestart en hoewel zij dacht dat zij de transactie had afgesloten, bleek dit niet het geval te zijn. Wij begrijpen dat dit heel vervelend is.”

Duur grapje

Zo wordt mobiel parkeren, duur en heel ongemakkelijk. Yellowbrick is vanaf 2011 één van de belangrijkste parkeerapps in ons land. Ze worden vooral veel gebruikt in de grote steden. In 2018 komt Yellowbrick een keer in het nieuws. Parkeren met de app kan weleens duurder uitvallen dan gewoon betalen in de parkeerautomaat, bericht het Avrotros programma Radar.

Van kastje naar de muur gestuurd

Frances van Donselaar ontvangt in 2025 ook een bijzondere rekening van Yellowbrick: Zij parkeert twee uurtjes in Parkeergarage Springweg. En rekent daar 10 euro 77 voor af in de betaalautomaat. Maar de dag daarna krijgt ze toch een rekening van Yellowbrick van 51 euro en 11 cent. Van Donselaar begrijp het niet, ze heeft de app namelijk niet gebruikt.

Ze gaat in bezwaar bij Yellowbrick maar wordt verwezen naar de gemeente Utrecht. Die vraagt om het parkeerkaartje als bewijs. Maar mevrouw Van Donselaar heeft die kaart in de gleuf bij de slagboom van de parkeergarage gedaan. Ze heeft geen bewijs meer en wordt wekenlang naar eigen zeggen “van het kastje naar de muur” gestuurd.

Desgevraagd laat Yellowbrick aan Meldpunt weten dat mevrouw Van Donselaar wel degelijk een parkeeractie heeft gestart. “Naast de garage ligt parkeerzone 30022, een straatcode, en daar heeft mevrouw per ongeluk geparkeerd.” Het bedrijf sluit een fout uit. “De Yellowbrick-app is niet in staat om zelfstandig parkeeracties te starten voor gebruikers. Daar zijn meerdere handelingen voor nodig om parkeeracties te starten.”

Voor problemen met parkeerapps zou een geschillencommissie moeten komen

MAX Ombudsman Jeanine Janssen bekijkt beide zaken. “De frustratie straalt ervan af. Ik snap dat ook goed. Eigenlijk zegt Yellowbrick: wij hebben geen fouten gemaakt. Maar er zou een geschillencommissie voor moeten komen, want deze mensen kunnen nergens terecht. Je moet een laagdrempelig iets hebben voor deze klachten.”

Geen geld terug, maar wat dan?

Yellowbrick schrijft over de zaak Vliem: “Wij erkennen dat gebruikers het proces als inefficiënt kunnen ervaren. Yellowbrick werkt met haar partners en gemeenten samen om het proces te verbeteren.” Toch weigert het bedrijf om haar parkeergeld terug te betalen: “Parkeerkosten vallen onder gemeentelijke belastingen en kunnen niet zonder meer worden kwijtgescholden. Deze bedragen zijn aan de desbetreffende gemeente overgedragen.”

De gemeente Amsterdam laat aan Meldpunt weten dat Marlène Vliem alsnog haar parkeerkosten kan laten terugvragen door een restitutieformulier in te vullen en bewijs te sturen dat haar auto in Heiloo was op de middag dat ze betaald heeft voor het parkeren in Amsterdam. Dat kan door bijvoorbeeld parkeerbonnetjes naar de gemeente te sturen. Mevrouw Vliem zegt zulke bonnen niet te hebben, en zal daarom een beroep doen op coulance.

“Het gaat best vaak mis met parkeerapps”

De Gemeente Amsterdam laat weten dat “het best vaak misgaat met parkeerapps.” Gemiddeld wordt 30 keer per week te veel betaald parkeergeld teruggevraagd. “We moeten bij de beoordeling streng zijn want de verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker,” laat een woordvoerder weten.

Het kan dus soms ingewikkeld zijn om te veel betaald parkeergeld terug te krijgen. Jeanine Janssen: “Het is belangrijk om bezwaar te maken bij de gemeente. Ze kunnen allebei aantonen dat ze ergens anders waren of al betaald hadden. Er zijn al verschillende zaken bij de rechter geweest. Je bent niet helemaal machteloos.”

Andere tips bij het gebruik van parkeerapps kan u lezen in dit artikel.

Parkeert u al met een parkeerapp? De voordelen en nadelen op een rij

 

Geef een reactie

Reactie

    Ik gebruik al enkele jaren de app van mijn bank (rabo). Geen abonnement, en goedkoper dan Yellowbrick.