Gedoe met de aannemer? Dit kunt u doen
Een verbouwing is voor veel mensen stressvol, zeker als de aannemer zich niet houdt aan de gemaakte afspraken. In dit artikel legt MAX Ombudsman Jeanine Janssen uit wat u in verschillende situaties kunt doen. De aanleiding is een slepende kwestie rondom een badkamerverbouwing, te zien in de uitzending van Meldpunt op 14 februari 2025.
Aannemer of klusbedrijf komt niet opdagen, ondanks afspraken
“Als u met een aannemer in zee gaat, is het belangrijk om vooraf een schriftelijke overeenkomst te sluiten en te ondertekenen. De aannemer moet u daarnaast zijn algemene voorwaarden verstrekken. Hierin staat precies waaraan hij moet voldoen. De duur van een verbouwing hangt volledig af van wat u vooraf afspreekt, want in de wet is hier geen vaste termijn voor bepaald. Maak daarom duidelijke afspraken over de planning. Zonder concrete afspraken over de looptijd van de verbouwing is er juridisch gezien geen harde deadline.”
U bent niet tevreden over het werk. Wat kunt u doen?
“Bent u niet tevreden over het uitgevoerde werk? Laat dit dan direct aan de aannemer weten. Geef hem de kans om het probleem op te lossen. Neem eerst telefonisch contact op en bevestig de nieuwe afspraken schriftelijk. Zo kunt u later altijd aantonen dat u uw klachten tijdig heeft gemeld.”
De aannemer houdt zich niet aan de afspraken
“Kunt u het probleem niet samen oplossen? Komt de aannemer niet meer opdagen of houdt hij zich niet aan de afspraken? Stuur hem dan een ingebrekestelling per brief. Hier kunt u een voorbeeldbrief bij ingebrekestelling van een aannemer of klusbedrijf downloaden. In deze brief verzoekt u de aannemer om de werkzaamheden alsnog binnen een redelijke en concrete termijn uit te voeren. Reageert hij hier niet op, dan kunt u de overeenkomst ontbinden of een schadevergoeding eisen. Wilt u de overeenkomst beëindigen? Win dan eerst juridisch advies in bij uw rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket. Let op: een ontbinding en de gevolgen daarvan zijn niet terug te draaien.”
U wilt dat de klus wordt afgemaakt. Mag u een andere aannemer inschakelen?
“Als uw aannemer zijn afspraken niet nakomt, is het niet altijd verstandig om direct een ander bedrijf in te schakelen. De wet stelt hier namelijk voorwaarden aan. U moet kunnen bewijzen dat uw oorspronkelijke aannemer in verzuim is, bijvoorbeeld doordat hij de uiterste opleverdatum niet heeft gehaald. Als u zonder juridische grond een nieuwe aannemer inschakelt, loopt u het risico om zowel de oude als de nieuwe aannemer te moeten betalen.”
De aannemer is failliet. Wat nu?
“Als u de aannemer al heeft betaald, maar hij de werkzaamheden nog niet heeft uitgevoerd, is de kans groot dat u uw geld kwijt bent. Bij een faillissement benoemt de rechtbank een curator. U kunt bij deze curator aangeven dat u nog geld tegoed heeft. De curator zal uw vordering beoordelen en afhandelen.”
Badkamerverbouwing met gebreken
Als Marjos Metsemakers fysieke beperkingen krijgt, laat haar man Jan voor €15.000 de badkamer renoveren. Maar na de verbouwing komen er allerlei gebreken aan het licht: de badkamervloer loopt niet goed af en de afzuiging is verdwenen. Na een jaar van discussie zonder oplossing schakelt het echtpaar Meldpunt in. MAX Ombudsman Jeanine Janssen duikt in de zaak. Een expert van het Nederlands Register Bouwkundig Inspecteurs komt kijken in de woning van het echtpaar Metsemakers en stelt een deskundigenrapport op. Er blijkt wel enige verbetering mogelijk te zijn.
Hier kunt u de reactie lezen van aannemer Studio 129 op de kwestie rond de badkamerverbouwing.
(Foto: Shutterstock)
Ga bij een verbouwing niet in zee met onprofessionele aannemers of klussers: let goed hierop