Registeren Inloggen

Boete en geld betalen voor het (te vaak) bellen naar telefoonnummers: waar moet u op letten?

Jettie Westenbroek belt in mei 2024 meerderede malen de dokterswacht. Daarna ontvangt ze een torenhoge rekening van haar provider Odido: een boete omdat ze te vaak de huisartsenpost heeft gebeld. Maar mag dit wel? Welke telefoonnummers kosten geld wanneer u ze belt? En zijn er nummers die u een boete opleggen als u ze onterecht of te vaak belt?

Een boete voor vaak bellen naar de dokterswacht

In de uitzending van 27 december is het verhaal van Jettie Westenbroek te zien. Mevrouw heeft vaak ’s nachts last van misselijkheid en een beroerd gevoel. Hierdoor belt ze soms de dokterswacht: de huisartsenpost die ’s nachts bereikbaar is.

In de nacht van 14 mei voelt Jettie zich niet lekker en belt ze de dokterswacht. Een paar dagen later ontvangt mevrouw de maandelijkse rekening van haar provider Odido. Tot haar verbazing staat er een torenhoog bedrag bij dat ze aan Odido moet betalen: 666,66 euro. Volgens Odido heeft mevrouw te vaak de dokterswacht gebeld, maar als ze de dokterswacht hiernaar vraagt, vertelt deze dat er helemaal geen sprake is van boetes uitdelen voor het bellen naar de huisarts. Omdat mevrouw Westenbroek de rekening storneert wordt ze door Odido afgesloten. Mevrouw wordt van het kastje naar de muur gestuurd en blijft in verwarring achter. Want kunt u nou wel of niet een boete krijgen voor het (te vaak) bellen naar de huisarts?

Telefoonnummers die geld kosten

Er zijn telefoonnummers die geld kosten wanneer u ze belt. Dit kunnen belkosten zijn, of kosten voor de informatie of de dienst. Belkosten zijn kosten die u betaalt voor het bellen zelf, deze kosten hangen af van uw abonnement. Als u een informatienummer belt, krijgt u eerst een bandje te horen dat aangeeft wat de kosten zijn voor het gesprek. Het luisteren naar dit bandje is gratis. Ook wordt vermeld welke dienst of informatie er wordt aangeboden en door wie. Het bellen van de klantenservice van bedrijven is altijd gratis. Bedrijven mogen daar geen kosten voor in rekening brengen.

Telefoonnummers die met 18 beginnen zijn bedoeld voor abonnee-informatiediensten. Deze diensten kunnen prijzig zijn. Via een abonnee-informatiedienst kunt u telefoonnummers opvragen en vervolgens worden doorgeschakeld naar het gewenste nummer. Informatienummers die beginnen met 0900, 0906 of 0909 mogen deze doorschakeling echter niet uitvoeren. Ook bellen naar buitenlandse nummers kost vaak geld. Er zijn wel maximumtarieven voor bellen (23 cent per minuut), sms’en (7 cent per sms) of internetten vanuit Nederland naar het buitenland. Bij sommige abonnementen is dit wel gratis, anders komt het bovenop uw vaste abonnementskosten.

Tot slot kunnen er kosten in rekening worden gebracht bij het bellen van de huisarts, bijvoorbeeld als u buiten de reguliere openingstijden belt of bij een telefonisch consult. Maar deze worden vanuit de basisverzekering vergoed. Bovendien kunt u geen boete krijgen voor het (te vaak) bellen van deze nummers.

Dit nummer bellen kan wel een boete opleveren

De bovenstaande telefoonnummers rekenen belkosten, maar u kunt er dus geen boete voor krijgen. Waar u wel een boete voor kunt krijgen, is misbruik maken van het alarmnummer 112. Volwassenen kunnen hier een geldboete of een gevangenisstraf voor krijgen. De boete kan oplopen tot 9000 euro. Dat er zo’n hoge boete ligt op het misbruik maken van 112, komt door het belang van de noodlijn. De noodlijn moet immers beschikbaar blijven voor echte, levensbedreigende situaties. In 2023 was 42,6 procent van alle oproepen naar 112 misbruik of oneigenlijk gebruik. Dat zijn bijvoorbeeld broekzakbellers, verwarde of scheldende mensen. Het is van belang dat mensen op de hoogte zijn van de situaties waarin zij wel of niet 112 moeten bellen. Daarover leest u meer in dit artikel. 

Overige nummers van de hulpdiensten, zoals het niet-spoednummer 0900-8844, zijn servicenummers en zijn betaald. Er zit geen strafbaarstelling vanuit de wet op het bellen naar deze nummers.

Geen boete betalen aan Odido

Jettie Westenbroek heeft nu eindelijk duidelijkheid over de belkosten. Bij Odido was er sprake van een fout in het IT-systeem. Het ging dus niet om een boete voor het bellen van de dokterswacht. Mevrouw krijgt het geld terug en hoeft komend jaar geen abonnementskosten te betalen. Twijfelt u zelf aan een opgelegde boete of een rekening? Neem dan contact op met uw provider en vraag om een verklaring.

Hulpdiensten nodig? In deze situaties belt u 112

(Bronnen: Rijksoverheid, Politie, Consumentenbond, ACM, Consuwijzer, Archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie