Onderhandelen kan op veel meer plekken dan u denkt: zo pakt u dat aan
Onderhandelen is een kunst. Niet iedereen schudt goede tactieken uit zijn of haar mouw. Toch hoeft het helemaal niet ongemakkelijk of ingewikkeld te zijn. In dit artikel geven we u tips hoe u het beste onderhandelt.
Onderhandelen
Als u aan onderhandelen denkt, dan denkt u misschien aan de markt. Of het buitenland. Maar onderhandelen doen we – en dat kan ook – op veel meer plekken. Denk bijvoorbeeld aan de werkvloer, voor betere arbeidsvoorwaarden. Maar ook bij een provider, autodealer of een doodgewone supermarkt kunt u het gesprek aangaan voor een betere deal. Maar hoe doet u dat?
Een goede deal sluiten, hoe doet u dat?
Bij een succesvolle onderhandeling komt niet alleen u er tevreden uit. Ook de tegenpartij moet er een goed gevoel aan overhouden. Dat is misschien niet hoe men naar onderhandelen kijkt, maar dit is wel het uitgangspunt. Om dat voor elkaar te krijgen, kunt u een aantal zaken in gedachten houden wanneer u de onderhandeling aangaat.
Durven
Onderhandelen begint bij durven. Veel mensen vinden het spannend of ongemakkelijk om te praten over geld. En al helemaal wanneer het om korting gaat. Toch is dat helemaal niet nodig. Verkopers weten zelf ook wel dat u de beste aanbieding wilt krijgen. Onthoud dan ook dat de meesten van hen niet raar zullen opkijken wanneer u hierover begint.
Vindt u het toch nog lastig? Bedenk dan dat u die persoon hoogstwaarschijnlijk niet meer of heel weinig zult tegenkomen in uw leven. En zeg nu eerlijk: wat is het ergste wat u kan gebeuren als u het wel probeert? Bedenk dus vooral: niet geschoten, is altijd mis.
Hoe start u een onderhandeling?
U kunt uiteraard recht op een verkoper afstappen en vragen om een bepaalde korting. Maar u kunt het ook tactischer aanpakken. Bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan en uit te leggen dat u het een fraai product vindt en dit wel ziet zitten, maar de prijs wat minder. Laat deze opmerking even hangen en kijk eens waarmee de verkoper zelf komt. Wie weet heeft deze wel een beter bod dan dat u in gedachten heeft. Vraag in ieder geval niet of er iets aan de prijs gedaan kan worden. Dit is een gesloten vraag. Stel in plaats daarvan een open vraag, zoals: “Wat zijn de mogelijkheden qua prijs?” Of: “Wat zouden we hieraan kunnen doen?”
Wees reƫel
Houd een serieus bod in gedachten. De helft van de verkoopprijs bieden is voor veel verkopers niet aantrekkelijk. Sterker nog, het kan respectloos overkomen wanneer u om zo’n forse korting vraagt. Een verkoper betaalt immers een inkoopprijs of heeft er veel tijd ingestoken en moet er zelf ook nog wat aan verdienen. Wat u daarom als maatstaf kunt aanhouden, is 10 procent van de verkoopprijs. Dat klinkt misschien karig, maar alles bij elkaar opgeteld scheelt het u een boel geld. Bovendien gaat het bij een bank, wasmachine of auto al gauw om een mooi bedrag.
Denk niet alleen aan geld
Hierboven hebben we het over geld, maar u kunt over veel meer onderhandelen. Bijvoorbeeld over extraatjes, zoals een onderhoudsbeurt of andere (gratis) producten of diensten. Gaat het in dit geval bijvoorbeeld om een bank, vraag dan of u een schoonmaak-kit gratis kunt krijgen als u de bank koopt. Of om een langere en uitgebreidere garantie. Bij een auto kunt u vragen om een gratis onderhoudsbeurt of bepaald soort banden. Op die manier verkoopt de verkoper de auto voor een mooie prijs, behoudt hij u als klant en krijgt u een mooi extraatje. Iedereen tevreden.
Hetzelfde geldt op de werkvloer. Uiteraard is uw salaris een belangrijk punt, maar dit is niet het enige waarover u kunt onderhandelen. Zit een hoger salaris er bijvoorbeeld niet in, bespreek dan eens wat de mogelijkheden zijn op het gebied van vervoer, een werktelefoon of -laptop, vakantiedagen of een opleidingsbudget.
Kijk verder
Beperk u niet tot 1 bedrijf. Kijk vooral rond om erachter te komen waar u de beste deal kunt halen. Dit kan ook in uw voordeel werken, wanneer u aangeeft dat u bij de concurrent een beter aanbod kunt krijgen. Maar andersom geldt ook: krijgt u niet waar u op hoopt, wees dan ook bereid om weg te lopen. Dat is het spel der onderhandeling. Als u daar eens een goed voorbeeld van wilt zien, kijk dan eens naar een uitzending van het MAX-programma Van Onschatbare Waarde.
Bij een werkgever zit dat echter net even anders. Krijgt u daar een ‘nee’ te horen, dan hoeft dat niet het einde te zijn van uw onderhandeling. U kunt bijvoorbeeld bespreken wat er in de toekomst wel mogelijk is. Vraag naar de doorgroeimogelijkheden of wanneer u wel in aanmerking komt voor dat wat u wenst.
Extra tips
Uiteraard zijn er nog veel meer tips om u te helpen succesvol te onderhandelen. Hieronder geven we er nog een paar om u op weg te helpen:
- Doe enig onderzoek naar de prijzen van het product dat u graag wilt kopen. Op die manier weet u wat een gangbare prijs is en kunt u een serieus bod doen.
- Maak uw startbod iets hoger dan uw eindprijs. Zo heeft u nog enige speelruimte tijdens de onderhandeling.
- Gebruik niet het woord ‘korting’, maar vraag om een ‘leuke’ of ‘speciale’ prijs.
- Timing is belangrijk. Is het gigantisch druk in de winkel, dan is het misschien niet het juiste moment om te sparren. Aan het einde van de dag naar de markt of supermarkt gaan, vergroot bijvoorbeeld wel weer de kans dat u producten met een korte houdbaarheidsdatum voor een lagere prijs kunt scoren.
(Bron: AD, Parool, Randstad. Foto: Shutterstock)