Registeren Inloggen

Vrijdag op tv: roep om Indische en Molukse verpleeghuiszorg

Veel zorgverleners zijn zich niet bewust van de geschiedenis van hun cliënten. Vooral ouderen met Nederlands-Indische of Molukse roots dragen vaak een dubbel oorlogstrauma met zich mee, iets wat vaak onbekend blijft voor het zorgpersoneel. Bij ouderen met dementie kan dit tot extra uitdagingen leiden. Gelukkig is het mogelijk om personeel bij te scholen om cultuur sensitieve zorg te verlenen.

Zorg gericht op culturele achtergrond van belang

In Overijssel wonen zo’n 10.000 Indische senioren waarvoor deze specifieke vorm van zorg er niet is. Otto van ’t Oostende (85) is een van hen. Hij heeft dementie en is jarenlang verzorgd door zijn vrouw Andrea. Nu woont hij in een doorsnee verpleeghuis in Almelo. Mevrouw Van ’t Oostende zou graag zien dat hij verzorgd wordt door personeel met kennis van zijn achtergrond, omdat onwetendheid kan leiden tot onbedoelde beledigingen. Zo wordt Otto soms Indonesisch genoemd, terwijl hij juist aan de kant van de Nederlanders tegen Indonesië vocht.

In Patria, een woonzorglocatie van zorgorganisatie Nusantara in Bussum, is dit heel anders. Daar bieden ze wel zorg die rekening houdt met de cultuur van ouderen uit voormalig Nederlands-Indië. Elles de Bruin spreekt over het belang hiervan met Bonnie Joosten van Stichting Pelita. Zij hebben een kort programma ontwikkeld om zorgpersoneel meer begrip en kennis over deze cultuur te geven.

Vlucht omgeleid via het Verenigd Koninkrijk

En verder: na een vakantie in het Italiaanse Napels krijgt de familie Lammers te horen dat hun vlucht naar Schiphol is geannuleerd. De luchtvaartmaatschappij easyJet biedt hen 2 opties: het geld terug of een alternatieve vlucht, maar dan via het Britse Bristol. Het gezin twijfelt, omdat zoon Mathys alleen een identiteitskaart heeft. En heb je voor een tussenlanding in het Verenigd Koninkrijk niet een paspoort nodig? Na lang wachten komt de familie in contact met easyJet en ontdekt dat Mathys inderdaad niet mee kan op de vlucht. Uiteindelijk moeten ze nieuwe, dure tickets kopen en met een enorme vertraging landen ze bijna 24 uur later op Schiphol. MAX Ombudsman Jeanine Janssen gaat deze zaak onderzoeken. Heeft easyJet het gezin wel goed geïnformeerd? En waar hebben deze reizigers recht op?

De uitzending van Meldpunt is te zien op vrijdag 27 september 2024 om 19.50 uur op NPO 2. 

(Foto: © MAX)

Geef een reactie

Reactie

    Mijn man, geboren in Nederlands Indie, heeft een tijdje in zorgcentrum Nusantara gewoond. Het enige Indische aan het huis was het eten. De (onvakkundige) verpleging had zeker geen Indische achtergrond en wist niets van de Indische geschiedenis of cultuur. Ik heb mijn man, die door de slechte verpleging zo snel achteruit ging, naar een ander (niet Indisch) zorgcentrum verhuisd. Heel jammer, ik had mijn man graag nog een Indische oude dag gegund.