Registeren Inloggen

Bereid u voor op mogelijke toekomstige computerstoringen: dit kunt u doen

Computers en smartphones zijn handig, vaak zelfs onmisbaar. Maar zijn we er niet een beetje te afhankelijk van geworden? Bij een recente digitale storing lag meteen heel Schiphol plat. Er zijn veel ergere crisissituaties denkbaar. Wat moet u dan doen? Bijvoorbeeld een noodpakket in huis hebben.

Onderzoek toont aan dat veel mensen vertrouwen op enkel technologie gevaarlijk vinden

Uit een recent onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders door het IT-adviesbureau Strict blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders onze grote afhankelijkheid van technologie risicovol vindt. Ze vrezen allerlei grote problemen bij computerstoringen. Zo geeft 65 procent aan dat het gevaarlijk is om enkel op technologie te vertrouwen en vindt men dat er altijd een ‘offline optie’ moet zijn. Anders gezegd: als u niet digitaal kunt betalen, dan tenminste gewoon met ouderwets contant geld.

Ons vertrouwen in technologie:

  • 36 procent vreest voor een totale black-out door uitval van digitale systemen.
  • 65 procent vindt het gevaarlijk om alleen op technologie te vertrouwen en wil een offline optie.
  • 64 procent is zich bewust dat slimme apparaten kunnen meeluisteren en informatie kunnen stelen.
  • 51 procent beveiligt zijn slimme apparaten extra goed vanwege zorgen over persoonlijke data.
  • 47 procent besteedt 3 tot 6 uur per dag aan het gebruik van slimme apparaten.

Zijn we wel voorbereid als het misgaat?

Desondanks is een groot deel van de bevolking slecht voorbereid op eventuele computerstoringen. 2 recente voorbeelden laten zien hoe kwetsbaar de samenleving is voor zulke digitale storingen. In een geval in de zomer van 2024 wordt een software-update van het computerprogramma Crowdstrike voor Windows-systemen verkeerd uitgevoerd. Als gevolg liggen heel Schiphol en Eindhoven Airport (foto) plat voor 1 dag.

Een andere computerstoring vindt plaats bij Defensie, waarbij een fout in de software leidt tot uitval van het militaire communicatienetwerk NAFIN. Ook dat netwerk is cruciaal voor hulpdiensten en de luchtvaart. Chaos is het gevolg als dit soort diensten uitvalt. Maatschappelijke onrust kan ontstaan als het langer duurt.

Waar zijn we bang voor bij computerstoringen?

  • 61 procent maakt zich zorgen over het verlies van toegang tot financiële diensten bij uitval van technologie door digitale storingen.
  • 60 procent maakt zich zorgen over het stoppen van voorzieningen zoals water en elektriciteit.
  • 59 procent maakt zich zorgen over het uitvallen van communicatiediensten.
  • 45 procent maakt zich zorgen over veiligheids- en gezondheidsproblemen bij technologische uitval.
  • 58 procent vreest voor maatschappelijke onrust bij digitale uitval.

Voorbereidingen op toekomstige digitale storingen: lees deze tips

Mocht de frequentie van zulke storingen toenemen, is het voor de bevolking van groot belang om voorbereid te zijn. Een noodpakket voor thuis, met onder andere water, voedsel, medicijnen en contant geld, wordt door experts aangeraden. Hoe zo’n pakket eruit moet zien, kunt u hier lezen.

Contant geld kan essentieel zijn als digitale betaalsystemen niet meer werken, terwijl voldoende water en voedsel belangrijk zijn bij een langere onderbreking van watervoorzieningen. De lijst is langer dan u wellicht denkt. De genoemde zaken op de paklijst zullen u gegarandeerd een aantal dagen op de been houden in het geval van crisissituaties.

Ouderen beter voorbereid op digitaal falen dan jongeren

Uit het onderzoek blijkt dat ouderen, in vergelijking met jongeren, beter voorbereid zijn op dit soort situaties. Bijna de helft van de 55-plussers heeft contant geld in huis. Onder jongeren bedraagt dit percentage 29 procent. Bovendien slaan de ouderen meer noodvoorzieningen in (zie de percentages hieronder). Ouderen hebben dan ook vaker crisissituaties meegemaakt en zijn daardoor alerter op risico’s, die zich kunnen voordoen. Jongeren daarentegen zijn doorgaans meer afhankelijk van technologie en minder geneigd offline praktische voorzorgsmaatregelen te treffen.

Hoewel ouderen soms moeite hebben om mee te komen met technologische vernieuwingen, blijkt dat hun neiging om offline maatregelen te treffen hen in crisissituaties juist in het voordeel stelt.

Maatregelen tegen digitale storingen en generatiekloof

  • 39 procent van de Nederlanders heeft altijd contant geld in huis.
  • 35 procent zorgt voor noodvoorzieningen, zoals water, voedsel, medicijnen, en noodverlichting.
  • 46 procent van de 55-plussers heeft contant geld in huis om altijd te kunnen betalen, ook bij computerstoringen.
  • 41 procent van de 55-plussers zorgt voor noodvoorzieningen.
  • 29 procent van de Nederlanders onder de 35 heeft contant geld in huis.
  • 28 procent van de Nederlanders onder de 35 zorgt voor noodvoorzieningen.
  • 70 procent maakt zich zorgen over een digitale kloof tussen generaties.
  • 68 procent van de 55-plussers vindt een digitale kloof zorgwekkend.
  • 50 procent van de Nederlanders onder de 35 vindt een digitale kloof zorgwekkend.

(Bron: Strict, De Telegraaf, ANP, archief. Foto: ANP)

Een noodpakket: wat is het en wanneer is dit nodig?

Geef een reactie