Registeren Inloggen

Te veel betaalde rente op persoonlijke leningen of doorlopende kredieten nog niet terug? Zo krijgt u compensatie

Honderdduizenden mensen hebben er in het verleden jarenlang gebruik van gemaakt: de persoonlijke leningen of doorlopende kredieten met een variabele rente. Banken berekenden deze variabele rentes voor hun zogenoemde consumptieve kredieten, maar deze bleken later ten onrechte jarenlang veel te hoog te zijn geweest.

Banken verplicht te veel betaalde rente terug te betalen

Na klachten en procedures zijn de banken in 2020 door de financiële waakhond Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) daarvoor op hun vingers getikt. Zij worden vervolgens verplicht gesteld de te veel betaalde rente aan de klanten terug te betalen. Het gaat om honderdduizenden mensen, en honderden miljoenen euro’s aan te veel geïncasseerde rente. De laatste procedure is van alweer meer dan 2 jaar geleden. Meldpunt heeft hier destijds ook aandacht aan besteed. Toch blijkt nu dat nog niet elke bank alle klanten heeft gecompenseerd.

Schikkingsvoorstel van ING: slechts de helft van de berekende compensatie

Een van de mensen met een lening met variabele rente was mevrouw Pattie uit Doetinchem. Zij had samen met haar inmiddels overleden man een doorlopend krediet bij ING.

Dit voorjaar krijgt ze van ING een schikkingsvoorstel. Opvallend is alleen dat ze maar de helft van de berekende compensatie krijgt. Dat komt doordat ze de lening waarvoor ze te veel rente betaalde, samen met haar man had. Of zoals ING het verwoordt: ze hield de rekening ‘met een ander’.

Waarom niet het volledige compensatiebedrag voor te veel betaalde rente?

Die ‘ander’, haar man dus, is een paar jaar geleden overleden. Mevrouw Pattie is uiteraard zijn erfgenaam, en zou dus niet de helft, maar het volledige compensatiebedrag moeten krijgen.

Waarom dat niet gebeurt, blijft vaag. En of en wanneer dat wel gaat gebeuren, en wat mevrouw Pattie hiervoor moet doen om haar te veel betaalde rente terugbetaald te krijgen, wordt ook niet duidelijk.

MAX Ombudsman Rogier de Haan hierover: “Ik snap dat ING moet vaststellen wie de erfgenamen zijn, als iemand al is overleden. Dat is zorgvuldig. Maar ik vind dat zorgvuldigheid ook betekent dat je in een situatie als deze maatwerk toepast. Dat je haar man niet ‘een ander’ noemt bijvoorbeeld. En dat je als bank in een situatie als deze actief nagaat of meteen het volledige bedrag overgemaakt kan worden. Dat je als bank mevrouw Pattie niet in onzekerheid zou moeten laten over wat er verder gaat gebeuren. Want het ligt natuurlijk wel heel erg voor de hand dat zij de rechthebbende is.”

Reactie van ING

ING laat in een reactie weten: “De compensatievoorstellen versturen we fasegewijs aan klanten die hiervoor in aanmerking komen. Na akkoord van de klant maakt ING het bedrag aan de klant over. De volgorde van verzenden van voorstellen is gebaseerd op aantallen klanten die in aanmerking komen per product en per situatie, zodat we zo snel mogelijk zoveel mogelijk klanten kunnen benaderen. We zijn ruim 2 jaar geleden gestart met het versturen van de compensatievoorstellen voor klanten met een doorlopend krediet. In het derde kwartaal van 2024 ontvingen klanten die gebruik maken/maakten van gespreid betalen op de creditcard een compensatievoorstel. Daarna volgen compensatievoorstellen voor rood staan. We sluiten het traject af met de compensatievoorstellen voor oud ING-klanten, erfgenamen en onder bewind gestelden. De berekeningen zijn complex en ING kiest daarbij voor zorgvuldigheid boven snelheid.

En tot slot meldt de bank dat mevrouw Pattie erop kan rekenen dat het “op zeer korte termijn goed komt.”

Het probleem over het compensatiebedrag is breder: ook oud-klanten met te veel betaalde rente

Maar het gaat niet alleen om overleden klanten, maar ook om oud-klanten die niet automatisch het bedrag gecompenseerd kregen waar ze recht op zouden hebben. Bij oud-klanten valt te denken aan mensen die in het verleden bij een bank een lening hebben afgesloten, maar later zijn overgestapt naar een andere bank.

Volgens de andere grote banken (Rabobank, ABN AMRO en Volksbank) zelf zijn inmiddels de meeste bestaande klanten gecompenseerd. Zij hebben daarom inmiddels ‘het dossier officieel afgesloten’, maar voor gedupeerden die nog geen bericht hebben gehad, zijn de loketten (voor terugbetaling van te veel betaalde rente) nog steeds geopend.

Rabobank

De Rabobank meldt bijvoorbeeld: “Voormalige klanten van ons kunnen zich nog steeds aanmelden. Dit kan tot 31 juli 2028.”

ABN AMRO

“We hebben halverwege 2022 voormalige klanten opgeroepen om zich aan te melden. Zij konden dit doen via een online formulier. Het online aanmeldproces is inmiddels gesloten. Echter, als een voormalig klant zich niet heeft kunnen aanmelden of de oproepen gemist heeft, dan kan hij/zij zich nog aanmelden door te bellen met het telefoonnummer vermeld op onze website over rentecompensatie.”

Volksbank

“Alle betreffende klanten zijn aangeschreven en onze oud-klanten hebben de gelegenheid gehad zich te melden bij het loket na een landelijke campagne. De route die nog overblijft is via het betreffende merk een klacht te starten, dan kan nog steeds gekeken worden of er aanspraak is op compensatie. Deze verzoeken kunnen we doorgaans binnen 2 à 3 weken afhandelen.”

Doe de check zelf

Voor mensen die denken recht te hebben op de compensatie voor te veel betaalde rente, maar nog niets van de betrokken bank hebben gehoord, is het dus raadzaam om een check te doen op de website van de bank. Gebruik daarbij de zoekterm ‘compensatie variabele rente’. Ook Kifid en de Consumentenbond hebben hieromtrent waardevolle tips voor u.

(Foto: MAX)

Een foutje van de bank in uw voordeel: te veel betaalde rente terug

 

Geef een reactie

Reactie

    Tot hoe lang gaat dit terug? Wij hadden begin jaren negentig ook een krediet bij de Postbank. Hoor graaf