Registeren Inloggen

Gesprongen waterleiding zorgt voor schade: dit kunt u doen als huurder bij gebrek aan huurwoning

Een gesprongen warmwaterleiding in een huurflat zoals in Zoetermeer deze zomer voor de derde keer gebeurt, is een nachtmerrie voor huurders. Wat kunt u doen als u als huurder dit zelf overkomt?

Lekkage in huurflat in Zoetermeer

In Zoetermeer kampen bewoners van een flat deze zomer met ernstige lekkageproblemen door herhaaldelijk gesprongen leidingen. Woningcorporatie Stedelink treft noodoplossingen, zoals tijdelijke huisvesting voor de bewoners. Het bedrijf belooft nu een grondigere aanpak van dit gebrek dan bij de vorige keren. Dit probleem schetst het bredere vraagstuk van gebreken aan huurwoningen en de mogelijke stappen die huurders daartegen kunnen ondernemen.

Stappen die huurders kunnen nemen bij gebrek aan huurwoning

Wat kunnen huurders doen als ze in een vervelende situatie zoals in Zoetermeer verzeild raken? Dat kan bij lekkages maar ook bij elk ander gebrek, dat zich voordoet.

Controleer verantwoordelijkheid

Wie doet wat? De verhuurder of de huurder? Check dat eerst.

  • De verhuurder moet grote onderhoudsproblemen oplossen, zoals lekkages. En dat gebrek dient hij te repareren. Bij spoedgevallen, zoals lekkages, moet hij snel een oplossing regelen. Wachten kan funest zijn. Als er geen spoed bij is, heeft hij maximaal 6 weken om het probleem te verhelpen. Huurders om een bepaald gebrek, bijvoorbeeld een ernstige verzakking, het huurcontract opzeggen mag echter niet zomaar.
  • De huurder moet het dagelijkse onderhoud voor zijn rekening nemen. Deze is wettelijk aansprakelijk als de schade door diens eigen nalatigheid ontstaat.

Meld het gebrek

  • De huurder moet de verhuurder zo snel mogelijk informeren. Dat kan telefonisch, maar voor het bewijs is een schriftelijke (aanvullende) melding beter. Foto’s helpen ook als bewijs.
  • Als de huurder het niet op tijd meldt, dan is die aansprakelijk voor de gevolgschade. Doorweekt laminaat of tapijt bijvoorbeeld is dan namelijk ontstaan door diens eigen nalatigheid.

Vraag om huurverlaging bij de Huurcommissie

  • Als de verhuurder niets doet kan de Huurcommissie ingeschakeld worden voor sociale en middenhuurwoningen. Dit is een officiële geschillencommissie, die speciaal hiervoor in het leven is geroepen.
  • Er bestaat in deze fase de mogelijkheid tot huurverlaging van maximaal 80 procent totdat het probleem is opgelost.
  • Voor huurwoningen in de vrije sector geldt dit niet, tenzij dit specifiek in het contract is opgenomen. Meestal moeten zij direct naar de rechter stappen.

Ga naar de rechter

  • Als de verhuurder blijft weigeren om het gebrek te verhelpen, zelfs na tussenkomst van de Huurcommissie, dan kan de huurder vervolgens naar de rechter stappen.
  • Dit geldt ook voor huurders in de vrije sector.

Schadevergoeding en aansprakelijkheid bij schade door gebrek

In welke gevallen is de verhuurder bij schade door een gebrek wel of niet verantwoordelijk?

  • Verhuurder aansprakelijk: de verhuurder moet schade door gebreken vergoeden als deze nalatig is geweest en het gebrek niet tijdig heeft verholpen.
  • Verhuurder niet aansprakelijk: in plotselinge, onvoorspelbare situaties zonder eerdere meldingen is de verhuurder niet automatisch aansprakelijk. Dan gaat het bijvoorbeeld over een storm. Maar als een bepaald raam, dat volgens een eerdere melding van de huurder al een tijdje loszat, tijdens ie storm wegwaait, dan is de verhuurder wél aansprakelijk.

Is een verzekering van de huurder niet al genoeg?

Wie als huurder al verzekerd is tegen waterschade kan zich afvragen waarom hij zich al die moeite moet getroosten om zijn verhuurder daarop aan te spreken. Dat is op zich waar. Inboedel- en opstalverzekeringen kunnen natuurlijk dekkend zijn. Dat is afhankelijk van de specifieke polisvoorwaarden. Maar vaak wordt de verhuurder tóch als schadeplichtig beschouwd, want de schade is ontstaan uit een gebrek aan de woning.

In de casus van Zoetermeer is duidelijk dat woningbouwcorporatie Stedelink actie moet ondernemen om herhaaldelijke problemen te voorkomen en de bewoners bij te staan. Die verantwoordelijkheid neemt het ook. Bewoners zijn tijdelijk gehuisvest. In de tussentijd vinden er de noodzakelijke reparaties plaats in hun huurflat. Dat heeft wel tijd nodig, want de boel moet worden opengebroken.

(Bron: AD, Juridisch Loket, Woonbond, Huurteam Nederland, Huurteam Centraal. Foto: Shutterstock)

Gunstige uitspraak voor huurders: verhuurder mag huurcontract niet ontbinden om verzakking

Geef een reactie