Snel wezen, want de subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s voor 2024 raakt leeg
Van elektrische auto’s (EV) is altijd beweerd dat ze pas echt populair worden, zodra de eerste occasions op de markt komen. Dat moment is inmiddels al een tijdje aangebroken. Dat is ook te zien aan de snel slinkende subsidiepot voor gebruikte auto’s voor dit jaar. Wie een tweedehands EV wil aanschaffen, moet dus snel zijn om nog subsidie te krijgen. Er zit nog maar krap 7 miljoen euro in de pot.
Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Overweegt u als particulier een volledig elektrische personenauto te kopen of private leasen (een nieuwe dan wel een gebruikte elektrische auto)? Dan kunt in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Op de website van de RVO kunt u precies lezen aan welke voorwaarden u moet voldoen. Grofweg komt het hierop neer:
- Het moet gaan om een 100 procent elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 km.
- Catalogusprijs bedraagt (op de datum van 1e toelating door het RDW) tussen 12.000 en 45.000 euro.
- De auto is origineel als elektrische personenauto geproduceerd, niet omgebouwd.
- De eerste registratie bij het RDW op uw naam is op of na 1 januari 2024 (maar let op voorregistratie bij private lease).
De website van deze overheidsorganisatie opent met een belangrijke waarschuwing tegen tussenpersonen: “Online zijn organisaties actief die tegen betaling aanbieden de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) voor u aan te vragen. Veel van deze aanvragen keuren wij af, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. U vraagt SEPP gratis bij ons aan.”
Meer gebruikte elektrische auto’s op de markt
AD en Autoweek constateren allebei dat er steeds meer gebruikte elektrische auto’s op de markt komen. Daardoor dalen de prijzen pijlsnel. Wie nog wil profiteren van de subsidie van 2.000 euro voor tweedehands elektrische auto’s moet snel in actie komen, want de pot raakt deze zomer op. Binnen 2 maanden moet dat wel gebeurd zijn.
Wat zit er nog in de subsidiepotjes van de overheid?
Voor elke vorm van subsidie in dit segment geldt dat de startdatum 9 januari 2024 om 09.00 uur is en de einddatum 27 december 2024 om 12.00 uur. Hieronder ziet u wat u kunt krijgen en wat er nog in de pot zit:
Koop of lease nieuwe elektrische auto
- Het subsidiebedrag in deze categorie is: 2.950 euro
- Totaal budget: 58.000.000 euro
- Verleend: 21.870.000 euro
- Nog beschikbaar op 10 juni 2024: 36.130.000 (62 procent)
Koop of lease gebruikte elektrische auto
- Het subsidiebedrag in deze categorie is: 2.000 euro.
- Totaal budget: 29.400.000 euro
- Verleend: 22.600.000 euro
- Nog beschikbaar op 10 juni 2024: 6.800.000 euro (23 procent)
Let hierop als u een gebruikte elektrische auto wilt kopen
Koop nooit zomaar een occasion. Dat geldt ook voor een elektrisch exemplaar. Dit zijn enkele tips:
- Koop bij een erkende dealer
Dat scheelt in de garantie. Sinds april 2022 is de wettelijke garantie op occasions bij erkende dealers verlengd naar 12 maanden, ongeacht het aankoopbedrag of andere garantie-afspraken. - Leeftijd van de auto
De leeftijd van de auto verraadt logischerwijs de slijtage van de accu. De waarde van een elektrische auto daalt jaarlijks, vooral door de slijtende batterij. Een accu verliest jaarlijks ongeveer 2 procent aan capaciteit, wat betekent dat na 5 jaar nog 90 procent rijbereik (actieradius) overblijft. Sommige fabrikanten bieden garantie tot 8 jaar of 160.000 km. - Actieradius en laadsnelheid
Bepaal de benodigde actieradius op basis van uw dagelijks gebruik. Een snellaadfunctie (DC-laden met meer dan 50 kWh) is cruciaal voor veelrijders en forensen, omdat zij hun auto natuurlijk vaker moeten opladen.
Eerder heeft Meldpunt aandacht besteed aan waar u recht op heeft bij een (sterk) verminderde actieradius.
(Bron: RVO, AD, AutoWeek. Foto: Shutterstock)
Hier heeft u recht op bij verminderde actieradius van uw elektrische auto