Vrijdag op tv: digitaal gegijzeld door computerhulp
Een IT-ondernemer die zijn klanten assisteert bij computerproblemen blijkt abonnementen voor internetdiensten op zijn eigen naam te zetten. Als klanten van zijn diensten af willen, weigert hij hier aan mee te werken en dwingt hij klanten om door te gaan met de betalingen. Hoe ver mag een ondernemer gaan?
Klachten over IT-ondernemer
Op 29 september 2023 liet Meldpunt zien dat op de redactie een reeks van klachten was binnengekomen over het IT-bedrijf FreshIT uit Amstelveen, dat ook opereert onder de naam DevlinIT. Na die uitzending volgden er meer meldingen over deze ondernemer. De ondernemer stuurt geen contracten op, zegt zonder toestemming tv- en internetabonnementen op en zet internetdiensten van zijn klanten op de naam van zijn bedrijf in plaats van op naam van de consument. Ook zijn er meldingen over ongewilde automatische incasso’s. Wie de samenwerking wilt stopzetten, komt moeilijk van hem af en wordt onder druk gezet om te betalen. Hoe ver mag een internetondernemer gaan? Elles de Bruin bespreekt dit met advocaat Martha Visser en met Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.
Een grote ergernis onder consumenten: een chatbot bij een helpdesk
En verder: Truus de Jong uit Loerbeek had bij TomTom een navigatieapparaat besteld maar was ontevreden over haar aankoop en wilde die retourneren. Maar in de doos zat geen retourlabel. Via de site van TomTom komt ze in contact met de chatbot helpdesk, een digitale hulpverlener. Maar in plaats van een helder antwoord te krijgen belandt ze van de regen in de drup. Uit onderzoek blijkt dat van alle vragen die aan chatbots worden gesteld, slechts 8 procent goed wordt beantwoord. Waarom gaat het zo vaak mis en hoe kan het beter? Elles de Bruin bespreekt dit met Florian Kunneman, expert op het gebied van taal en computers.
De uitzending van Meldpunt is te zien op vrijdag 10 mei om 19:50 uur bij MAX op NPO 2. Of bekijk de uitzending later hier terug.
(Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben ook slachtoffer van Devlin….ik heb kopieën van mijn aangiftes opgestuurd.
Hij had mijn email adres gekoppeld aan een van hem & daardoor had access tot al mijn mail & mappen, ( computervredebreuk )
Mail aan GedupeerdAV@protonmail.com
Met Devlin, gezien zijn hogere IT opleiding en werkervaring ben je altijd in hele goede handen. Het is echt een kanjer op zijn gebied .
Wij maken al jaren met zeer tevredenheid gebruik van zijn diensten
Jan en Mieke Bredeveld