Eerste hulp bij hulpmiddelen: dit kunt u doen als uw aanvraag vastloopt
Met de toenemende vergrijzing zal er steeds meer vraag komen naar hulpmiddelen. Hieronder vallen onder andere rolstoelen, scootmobiels en trapliften. Maar tijdens de aanvraag lopen mensen nog weleens vast. Hoe kan dit beter? En wat kunt u dan doen?
Vastlopen bij de aanvraag van een hulpmiddel
In 2020 waren er bijna 2,5 miljoen Nederlanders die hulpmiddelen vanuit de WMO of de ZVW gebruikten. Mensen worden steeds ouder en moeten langer thuis blijven wonen, dus er zal een groter beroep gedaan worden op hulpmiddelen om dit mogelijk te maken. Denk hierbij aan hulpmiddelen zoals rolstoelen, scootmobiels en trapliften.
Maar ondanks dat deze middelen zo hard nodig zijn, lijkt het alsof het steeds slechter gaat met de verstrekking hiervan. Dit wordt geconstateerd in de Hulpmiddelen Monitor die sinds 2022 verschijnt. Wat kunt u zelf doen, wanneer u vastloopt bij de aanvraag voor een hulpmiddel?
Waar moet u zijn als u een hulpmiddel nodig heeft?
Er zijn diverse manieren om een hulpmiddel aan te vragen. In dit artikel bespreken we de aanvragen voor hulpmiddelen die behandeld worden in de uitzending van Meldpunt op 12 april 2024. Deze aanvragen gaan via de WMO en WLZ. Wanneer u een hulpmiddel nodig heeft, of aanpassingen aan uw woning, dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Na het indienen van de aanvraag, doet de gemeente onderzoek naar uw situatie om te bepalen of u in aanmerking komt voor een bepaald hulpmiddel.
Vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) worden 3 soorten hulpmiddelen vergoed: mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rolstoel), hulpmiddelen voor verzorging en wonen (bijvoorbeeld een tillift) of persoonsgebonden hulpmiddelen (zoals incontinentiemateriaal). Bij mobiliteitshulpmiddelen dient een ergotherapeut of fysiotherapeut samen met u een aanvraag in bij het zorgkantoor.
Wat als de aanvraag te lang duurt of niet lukt?
Het is natuurlijk ontzettend vervelend als een aanvraag niet naar wens verloopt. Maar wat kunt u doen wanneer het vastloopt?
1. Advies vragen bij het Juiste Loket
Bij het Juiste Loket is het mogelijk om advies te krijgen over allerlei zaken rondom de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Ze denken met u mee en geven advies waar nodig.
2. Hulp krijgen van een cliëntondersteuner via de gemeente
Het is absoluut niet makkelijk om de weg te vinden in alle informatie, daarom kan ondersteuning u enorm helpen. Een cliëntondersteuner kan met u meedenken en biedt een luisterend oor. U kunt bij uw gemeente navragen hoe u in contact komt met een cliëntondersteuner.
3. Klacht indienen
Heeft u een klacht over een aanvraag voor Wmo-hulpmiddelen? Dan moet u eerst een klacht indienen bij uw gemeente. Op de website van uw gemeente staat informatie over het indienen van een klacht. Wanneer u problemen heeft met een aanvraag via de Wlz kunt u een klacht neerleggen bij de instantie die de regie heeft over de aanvraag van het hulpmiddel.
Komt u er echt niet uit? Dan kunt u nog terecht bij de Nationale Ombudsman. Zij komen op voor de belangen van burgers, en helpen overheden hun dienstverlening verbeteren. Dit kan alleen als u eerst uw klacht heeft neergelegd bij de instanties die uw aanvraag in behandeling hebben. Zij moeten eerst de kans krijgen om het probleem op te lossen.
Laat van u horen
Het is belangrijk om te weten wat er speelt zodat hieraan gewerkt kan worden. Daarom roept Ieder(in), de koepelorganisatie van mensen met een beperking, ook op om altijd melding te maken als u vastloopt bij een aanvraag. Dit kunt u doen bij het Meldpunt van Ieder(in).
(Rijksoverheid, Regelhulp, Iederin, Hulpmiddelenmonitor, Nationale Ombudsman).
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik vroeg een rolstoel met motorondersteuning op 20 maart vorig jaar aan, uitgelegd waarom waarvoor etc…binnen een week stond hij in huis!!! Het is de leverancier, medipoint die dan geen onderhoudt pleegt, waarvoor ze maandelijks door de gemeente wmo een behoorlijk bedrag ontvangen!! Tsja dat is onbegrijpelijk, gaat om duizenden euro’s voor onderhoud wat dan niet gedaan wordt. Jammerlijk en geldverslindend