Onverwachte mail van een nepincassobureau? Zo herkent u ze
Frauduleuze incassobureaus zijn actiever dan ooit. De fraudehelpdesk ontving vorig jaar 602 meldingen over nepincasso’s, 3 maal zoveel als in 2022. 20 mensen meldden ook financiële schade, in totaal oplopend tot 30.893,- euro.
De trucjes van nepincassobureaus uitgelegd
Verreweg het vaakst gaan de mails over een onbekende dienst of product. Hierbij wordt vaak de identiteit van een ander bedrijf misbruikt om betrouwbaar over te komen. Een andere truc is dat een nepincassobureau een factuur stuurt waarbij wel contact is geweest met de mailontvanger. Er zou dan iets gewonnen zijn of er wordt ‘een uniek aanbod’ gedaan. Consumenten horen een lange tijd niets. Maanden na de herroeppingstermijn, als de consument het bijna weer vergeten is, komt een factuur van een incassobureau in beeld.
Oude openstaande verjaarde schulden
Ook zijn er incassobureaus die openstaande rekeningen innen van jaren geleden, bijvoorbeeld namens providers. Dit zijn geen nepincassobureaus, ze bestaan echt. Deze incasso’s proberen u te misleiden met een onduidelijke verjaarde schuld. Het is vaak zolang geleden dat de providers of de oorspronkelijke schuldeiser de schuld niet meer kunnen terugzoeken in het systeem. Dit zijn situaties waarbij incassobureaus facturen ‘overkopen’. Er is niet meer te bewijzen hoe lang het geleden is. Vaak is dit een veel oudere schuld dan de wettelijke verjaringstermijn van 5 jaar.
Hoe herkent u een mail van een nepincassobureau?
Deze punten kunnen er onder andere op wijzen dat u met een nepfactuur of valse incasso te maken hebt:
- U moet heel erg snel betalen, bijvoorbeeld binnen 2 dagen in plaats van de gebruikelijke 2 weken of 30 dagen.
- De afzender van de mail heeft een vreemd uitziend emailadres.
- De links in de mail gaan naar webadressen die er vreemd uitzien. Controleer dit door met uw muisaanwijzer op een link in de mail te gaan staan, zonder erop te klikken. U ziet het webadres nu in een kleine melding of helemaal onder in het beeldscherm.
- De bankrekening is in het buitenland gevestigd of heeft een onlogische tenaamstelling. Nette incassobureaus gebruiken een derdengeldrekening om bedragen te ontvangen.
- Op de factuur staan extra kosten. Een betrouwbaar incassobureau rekent geen kosten bovenop de wettelijke incassokosten.
- Uw naam komt niet voor in het bericht: er staat iets onpersoonlijks als ‘Beste klant’, ‘Geachte relatie’ of ‘Ter attentie van gebruikersaccount’. Let op: soms weet een malafide bureau wel uw naam of adres. Blijf dus ook alert als u wel uw eigen naam in het bericht ziet.
Wakker liggen van incassomail
In de uitzending van Meldpunt van 29 maart 2024 vertellen meneer en mevrouw Weppelink dat ze wakker liggen van de incassoberichten die ze toe gemaild krijgen. Ze worden met naam en adres aangesproken, maar de aanmaningsemail komt in hun spambox terecht. Het gevoel blijft knagen dat de mails wél echt kunnen zijn. Of zijn ze afkomstig van nepincassobureaus?
De factuur is verzonden door Cisa Incasso: een gepeperde vordering van 249 euro van het Vlaamse bedrijf Ipuzzel. En daar hebben ze tijdens de coronaperiode weleens gebruik van gemaakt.
Bovendien nemen ze soms hun vaste telefoonlijn weleens op met ‘Ja?’ in plaats van ‘Hallo’. Ze vermoeden dat ze op deze manier misschien ‘Ja’ tegen een telefonische overeenkomst hebben gezegd en dat niet weten. Hoe kunnen ze controleren of de beweringen in de mail kloppen? Na het doorlopen met vrijwilliger Mieneke van Seniorweb op bovengenoemde controlepunten kunnen ze weer opgelucht ademhalen. De mail is nep. Gelukkig hebben ze niets betaald.
Op 1 april gaat het nieuwe incassoregister van de overheid online. Daarin staan de gekwalificeerde bureaus die zich aan de regelgeving houden.
Automatische incasso’s
Los van de hier besproken gevallen zijn er de ‘onterechte’ automatische incasso’s. Daarbij wordt geld van uw rekening gehaald zonder uw uitdrukkelijke toestemming. Daarnaast bestaat nog de mogelijkheid dat u het niet eens bent met de hoogte van de afschrijving, die bijvoorbeeld ineens flink is verhoogd.
(Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
[…] zijn nog steeds veel misstanden in de incassowereld. Meldingen van frauduleuze incasso’s zijn sinds 2022 verdriedubbeld, volgens de Fraudehelpdesk. […]
In de uitzending werd gezegd dat er een spelfout in de mail zat, en dat je daardoor spam kan herkennen.
Er werd gezegd, je hebt iban, maar heb bancontact.
Echter, Bancontact is een veel gebruikt betaal middel in België. Dus zeker wel bonafide.
Een beetje weldenkend mens wéét wel of hij/zij ergens een ‘schuld’ open heeft staan en of hij/zij die wel of niet betaald heeft .
Dus krijg je dan bericht van een incassobureau dan wéét je al direct dat het van ‘oplichters’ afkomstig is.
Net zoals tal van mailtjes van banken…… zit je bij ING en krijg je mailtjes van Rabo of ABN dan wéét je toch dat het níét klopt ??!!
En denk je nou echt dat als je NIET mee doet aan loterijen of NIET hebt meegedaan aan een prijsvraag of iets dergelijks dat je dan zomaar opeens een prijs gewonnen kan hebben ??
Het lijkt wel of mensen niet meer normaal logisch na kunnen denken; gezien de enorme toename van mensen die in die frauduleuze mailtjes trappen.
Er wordt bovendien ook al járen en járen voor gewaarschuwd,