ACM brengt telefonische werving opnieuw onder de aandacht: zo stopt u die ongewenste telefoontjes
Telefonische werving is een bron van ergernis voor velen. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een video gelanceerd met uitleg welke rechten consumenten hebben op dit vlak. Maar vooral hoe ze die ongewenste telefoontjes kunnen stoppen.
Misleidende of agressieve verkoop over de telefoon
ACM heeft de afgelopen jaren boetes opgelegd aan bedrijven die zich schuldig maken aan misleidende of agressieve verkooppraktijken via de telefoon. Deze ongewenste telefoontjes leiden tot veel klachten bij de waakhond, reden waarom op Wereld Consumentendag (15 maart 2024) een heldere instructievideo online is gezet.
Van ‘Bel me niet register’ naar ‘recht op verzet’
‘Voorheen bestond er het ‘bel me niet register.’ Daar kon u direct na zo’n hinderlijk telefoontje inspreken dat u daar niet langer van gediend was. Deze wijze van protest is vervangen door het veel directere ‘het recht op verzet’. Als consument kunt u gebruikmaken van dit recht door recht in het gezicht te zeggen: “Ik wil dat u mij niet meer belt.” Als een verkoper blijft aandringen, is het essentieel om duidelijk “nee” te zeggen en de verbinding te verbreken. Alleen bij vaste toestellen kunt u dit nog benadrukken door de hoorn op de haak te gooien. Dat lucht namelijk heerlijk op.
Wat mag wel en wat mag niet bij zulke telefonische werving?
Er gelden tegenwoordig enkele belangrijke regels bij telefonische klantenwerving. Zo mogen ze u alleen bellen als u daarvoor expliciet toestemming hebt gegeven. Het mag ook als u maximaal 3 jaar geleden klant bent geweest bij het bedrijf dat u nu belt. Daarnaast moet het bedrijf aan het begin van het gesprek duidelijk melden waarvoor ze bellen.
Zit u vast aan aanbod uit zo’n ongewenst telefoontje?
Indien u akkoord gaat met zo’n telefonisch aanbod, dan kunt u daar altijd nog onder uitkomen. Want u heeft daarvoor 14 dagen bedenktijd. Bij energiecontracten of bij telecomovereenkomsten moet u het aanbod altijd eerst schriftelijk bevestigen voordat u eraan vastzit. Dat kan overigens ook met de muisklik op uw pc.
De ACM waarschuwt overigens voor het te pas en te onpas achterlaten van uw telefoonnummer. Dat gebeurt immers best vaak bij prijsvragen of enquêtes op internet. Daar kunnen veel van dit soort ongewenste telefoontjes uit voortvloeien. Lees voor een beter begrip dit artikel.
Extra opletten bij telefonische werving voor energiecontracten
Vooral bij energiecontracten kan telefonische verkoop vervelende gevolgen hebben. Daar wil de ACM dan ook extra voor waarschuwen. Verkopers zijn vaak niet duidelijk over hun identiteit en het doel van het gesprek. “Zullen we samen uw energienota even doornemen?” is hun openingszin dan bijvoorbeeld. Waarom zeggen ze niet eerlijk dat ze u tot een contract proberen te verleiden?
De ACM heeft daar herhaaldelijk voor gewaarschuwd en pleit zelfs voor een verbod op telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek blijkt dat dergelijke contracten zelden het beste aanbod voor consumenten zijn. De tarieven vallen gemiddeld hoger uit, zoals is gebeurd bij de Hollandse Energie Maatschappij (HEM). Bij de aandacht die ACM vraagt voor telefonische werving, laat het meteen weten dat het zelf geen energiecontracten verkoopt. Dat is een misverstand dat voortkomt uit leugens van telefonische verkopers die zeggen uit naam van de ACM te bellen.
(Bron: ACM, ConsuWijzer, archief. Foto: Shutterstock)