- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 2 maanden geleden door .
Stelling: “Het is onzin dat in Nederland de elektrische step of board op de weg verboden is”
In veel europese landen mag je met een elektrische step of ander klein elektrisch vervoermiddel de weg op. In Nederland mag dit niet, omdat dit onveilig zou zijn. Vindt u dit verstandig of moet het ook in Nederland legaal worden? Reageer op de stelling:
Het is onzin dat in Nederland de elektrische step, board of segway op de weg verboden is. Eens of oneens?
-
-
pk49meer dan een maand geleden
jammer dat wij nederlanders steeds de boot missen door de misplaatste verboden van de nederlandse overheid. De Sinclair C5, de Segway en nog veel meer merken scooters/steppen, die niet op de sympathie van onze overheid kon rekenen, zijn hier verboden, terwijl in al ons omringende landen ze openlijk gebruikt mogen worden. De Stint is nog steeds verboden terwijl de kinderopvang om ze smeekt. Er is nog steeds niet bekendgemaakt waardoor de tragische ongeluk is veroorzaakt. En ondertussen blijft de minister ze verbieden, terwijl ze zijn aangepast aan nieuwe veiligheidseisen. Ondertussen moet de kinderopvang allerlei (soms gevaarlijke) toeren uithalen om de kinderen vervoerd te krijgen
meer dan een maand geleden -
marianke brugmanmeer dan een maand geleden
De mensen kunnen zich nog niet eens als voetganger, fietser of automobilist gedragen. Dan hebben wij er geen gevaarlijke andere gevaarlijke vervoermiddelen er bij nodig. Bovendien wil hier niemand een helm dragen, dat zou ook verplicht moeten worden. Zelf ben ik afgelopen week met de fiets gevallen en aangezien ik altijd een helm draag, mankeert mijn hoofd niets. Dit is al mijn 5e helm, ik rijd op een gewone fiets altijd met een helm. op.
meer dan een maand geleden-
pk49meer dan een maand geleden
ik ben met u eens dat de helm eigenlijk verplicht zou moeten worden voor alle fietsers en brommers. Maar om allerlei nieuwe elektrische vervoersmiddelen te verbieden, omdat een aantal mensen geen verantwoordelijk weggebruik kunnen tonen, is wel erg jammer.
meer dan een maand geleden
-
-
joopkemnameer dan een maand geleden
We hebben het in Frankrijk gezien dat men met een electrische step op de weg kwam, maar ik vindt, dat er toch gekeken moet worden naar een soort van rijbewijs, omdat men maar raak rijdt met die dingen net als al die scooters, die overal tussendoor rijden. Ik vind dat niet iedereen zomaar op zo’n ding moet mogen rijden
meer dan een maand geleden -
henk van dijkmeer dan een maand geleden
toestaan die voertuigen of hulpmiddel,en een helm nergens goed voor.
en die mevrouw die al 5 keer met de fiets is gevallen”gebruik zijwielen”meer dan een maand geleden -
marianke brugmanmeer dan een maand geleden
Die mevrouw heeft geen zijwielen nodig, heb je wel eens gedacht dat ze aangereden kan zijn door iemand die zo bot reageert als jij? Er zijn veel van die iemanden op de weg.
meer dan een maand geleden -
J S Koolschijnmeer dan een maand geleden
Zoals bij zoveel artikelen geldt: het artikel is niet onveilig, maar degene die er gebruik van maakt doet dat onveilig. Dat zou controleerbaar gemaakt kunnen worden door bijv. een examen (zoals bij autorijden) of eventueel leeftijdsgrenzen.
meer dan een maand geleden -
joopkemnameer dan een maand geleden
met het laatste en ik het eens!!1 Ook de oudere mensen met een scootmobiel zonder een soort examen soms een gevaar op de weg!! Evenals dus de jongelui die op die snelle step of i.d. zich begeven tussen het verkeer!!
meer dan een maand geleden -
MMolenmeer dan een maand geleden
Met deze stelling ben ik het eens. Het is algemeen bekend dat na het ongeluk met de stint in ons land de regels erg extreem zijn geworden. Het probleem is dat we nu niet meer met de tijd meegaan. En kijken naar de nieuwe veiligheidsregels enz. Zo goed als alle landen om ons heen, zoals Duitsland en Frankrijk hebben allang de elektrische step toegestaan. Op dit moment in Nederland valt de elektrische step in het ‘bijzondere bromfiets’ vak. Maar waarom is er nog niet een nieuw vak, voor deze nieuwe innovatieve vervoersmiddelen. Er zijn genoeg redenen waarom een elektrische step ideaal is. Paar voorbeelden;, De overheid wil zo min mogelijk co2 uitstoot en geen auto’s in de steden. Een elektrische voertuig zoals de step zal perfect zijn. En de step is ideaal voor kleine stukjes vervoer. Geen overvolle steden meer met grote auto’s. En een elektrische fiets is misschien nog wel stukje gevaarlijker, deze kunnen wel van 25 tot 45 km per uur. En dit mag wel zonder helm en kenteken. En wanneer een elektrische step legaal de weg op mag, moet het een kenmerk plaatje hebben, moet je het verzekeren en vele andere maatregelen, omdat het wordt gezien als bromfiets. Er zit gewoon een gat in de wetgeving. Persoonlijk ben ik voor de step, alleen wel met een aantal regels (al zijn de meeste steps hier al van voorzien, omdat dit de wetgeving in het buitenland zegt). Lampjes voor en achter. Reflectoren aan de zijkanten. Max tot 25km. Een bel, met een handmatige rem. En een minimale leeftijd van 16 jaar. En duidelijke regels over je plaats op de weg. Maar daarover denk ik dat het moet gezien worden als een fiets, als plaats op de weg. En een helm zou ik ook wel logisch vinden, maar waarom ook niet op de elektrische fietsen dit verplichten. Hierbij een linkje naar de petitie die voor de elektrische step is, er zijn nu al 17000 mensen mee eens. https://petities.nl/petitions/legaliseer-personal-light-electric-vehicles?locale=nl
Ook in de overheid zijn er al paar mensen die hier vragen over gaan stellen in de kamer, waarom Nederland niet mee gaat in deze innovatie. Want Nederland zou juist het perfecte land zijn voor de elektrische step, met onze vele fietspaden.meer dan een maand geleden
-