Elles de Bruin: Stop met die pasjes
Elles de Bruin schrijft iedere 2 weken een column over iets dat haar opvalt, dwarszit of wat ze simpelweg heeft meegemaakt. Deze week schrijft Elles over de vele plastic pasjes en vraagt ze zich af: kan dat niet anders?
Weer een nieuwe plastic kaart
We willen allemaal duurzamer leven. Dat is goed voor de planeet en het nageslacht. Veel bedrijven en instellingen doen daar hun best voor, maar niet allemaal. Mijn Museumjaarkaart was verlopen en ik wilde deze verlengen. Wat schetst mijn verbazing: ik kreeg weer een nieuwe plastic kaart opgestuurd. De oude kon ik weggooien. Dat vind ik toch niet van deze tijd.
Kunnen pasjes niet hergebruikt worden?
Het moet toch eenvoudig te regelen zijn dat als ik betaal, mijn huidige kaart weer gewoon voor een jaar geldig is. Ik hoor van mensen in mijn omgeving dat dit zelfs kan bij ski-pasjes. Waarom niet met deze jaarkaart voor het museum? Beter nog: stop helemaal met die pasjes. Je kunt op veel plekken betalen met je smartphone en ook de NS laat je inchecken met je mobiel. Dan moet de Museumjaarkaart dat ook kunnen regelen?
Kleine oplossingen leiden tot grotere
Ik weet dat er nadelen zitten aan de digitalisering en voor mensen waarvoor het te snel gaat, moeten alternatieven zijn. Maar voor de groep digitaal vaardige mensen zijn er andere oplossingen. Je kunt het afdoen als een futiliteit; waar hebben we het over? Maar in de strijd om het plastic terug te dringen leiden vele kleine oplossingen tot een grotere. Dan is alles meegenomen.
(Foto: Shutterstock)