Registeren Inloggen

Claim indienen na vliegvertraging: zelf doen, of overlaten aan claimbureau?

Als het vliegtuig waarmee u vliegt meer dan 3 uur vertraging heeft, heeft u meestal recht op compensatie. Er zijn speciale claimbureau’s die u hierbij kunnen helpen, maar heeft u die wel echt nodig? MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord. 

Europese regels over vliegvertraging

Het is natuurlijk erg vervelend als zich problemen voordoen tijdens uw vliegreis, maar gelukkig gelden er binnen de Europese Unie regels die reizigers beschermen in dit soort situaties. Zo is een speciale verordening van de Europese Unie uit 2004 vastgelegd dat reizigers meestal recht hebben op compensatie als hun vlucht meer dan 3 uur vertraagd is. Deze regel geldt als de vlucht start in een EU-land, of als u van buiten een EU-land met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een EU-lidstaat vliegt. Ook als u geweigerd bent op de vlucht, uw vlucht kort voor vertrek is geannuleerd of als u door de vertraging een aansluitende vlucht heeft gemist gaat deze vlieger op. Hoe hoog de compensatie is hangt af de afstand. Hieronder een schema met de mogelijke vergoedingen per afstand:

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bv. Eindhoven naar Londen)
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (bv. Amsterdam naar Ibiza)

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (Amsterdam naar Zürich)
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (Amsterdam naar Istanbul)
  • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (Amsterdam naar New York)

Zelf claimen of niet?

Om compensatie te krijgen, moet u aankloppen bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij of kunt u een claimbedrijf dit voor u laten doen. Claimbedrijven zijn bedrijven die de claim voor u indienen. Als het bedrag wordt toegekend, krijgen zij een deel van dit bedrag. U hoeft niet vooraf te betalen, maar het percentage dat u achteraf moet afdragen kan oplopen tot 30 procent.

Zelf claimen geen hogere wiskunde

Een kijker van MAX vakantieman vraagt zich af of het verstandig is om zo’n claimbedrijf in de arm te nemen. Volgens Jeanine Janssen is dit niet per se nodig, want een claim indienen is in de meeste gevallen geen hogere wiskunde. “Op de site van de luchtvaartmaatschappij staan vaak invulvelden waar je je claim kunt indienen. Dat is soms even zoeken, maar als er een zoekveld is en je vult ‘vertraging’ in, dan kom je er vanzelf bij de grote maatschappijen als Transavia en KLM. Bij Ryanair is het veld iets meer verstopt, omdat er geen zoekveld is, maar ook daar kom je via veelgestelde vragen in het goede formulier uit.”

2 weken wachten

Als u het formulier hebt ingevuld, moet u afwachten. In principe zou 2 weken lang genoeg moeten zijn. “Heb je binnen 2 weken niks gehoord, stuur dan een aangetekende brief en geef ze nog 2 weken de tijd. Vroeger werden alle claims afgewezen, maar dat is inmiddels niet meer zo. Als het duidelijk is dat het geen buitengewone omstandigheid is, dan krijg je de vergoeding wel. In de twijfelgevallen zullen de discussies ontstaan.”

Gang naar de rechter

Als dat laatste het geval is, moet de zaak soms voor de rechter komen. Dit is voor veel mensen een hele stap, en daarom kunt u het allerbeste een goede rechtsbijstandverzekering afsluiten, zegt Janssen. “Als je een rechtsbijstandverzekering hebt is dat het beste alternatief dat je kan kiezen. Het wordt nogal eens vergeten en het scheelt je gewoon een boel geld. De premie heb je namelijk al afgedragen en zij gaan het voor je claimen. Heb je te maken met een Europese luchtvaartmaatschappij, dan kan het Europees consumentencentrum voor je bemiddelen. Dat is ook gratis.”

Toch een claimbedrijf?

Wie dit niet heeft en zelf geen eventuele rechtszaak tegen de luchtvaartmaatschappij wil aanspannen, kan voor een claimbedrijf kiezen. Dit is vaak geen goedkope optie, dus vergelijk de tarieven van de claimbureau’s eerst goed met elkaar voordat u uw keuze maakt.

(Bron: redactie MAX vakantieman, MAX Vandaag)

Geef een reactie

Reactie

    De grote vervoerders laten het er op aankomen dat jij een advocaat in de arm neemt en vertragen het proces zolang mogelijk