Registeren Inloggen

Consumentenrecht: wat mag u van een product verwachten?

U koopt een nieuwe wasmachine voor 800 euro. Maar dan gaat hij na 3 jaar ineens stuk. Buiten de garantie, zegt de winkelier. De kosten voor een nieuwe wasmachine zijn voor u. Maar klopt dat wel? In dit artikel leest u wat u van een product mag verwachten.

 

Levensverwachting product

Elk product heeft een levensverwachting. Dit is de tijd dat u mag verwachten dat u een product zonder problemen kunt gebruiken. Wat de gebruiksduurverwachting is, hangt onder andere af van het soort product, de prijs en ook het merk. Zo mag u van een koelkast die 800 euro kost verwachten dat hij langer meegaat dan een koelkast van 200 euro. Maar is de koelkast van 800 euro een showroommodel, dan is hij niet nieuw. En de levensduur is daarom ook minder lang.

Hoe lang garantie?

Gaat het product binnen 12 maanden kapot? Dan gaat de wet ervan uit dat het al bij de aankoop niet in orde was. De bewijslast wordt dan omgedraaid en de winkelier zal moeten bewijzen dat het product wel goed was bij levering. Kan hij dat niet, dan heeft u recht op gratis reparatie of vervanging. Gaat het om een product dat u voor 27 april 2022 heeft gekocht dan is de termijn 6 maanden.

Stuk buiten de garantie

Gaat het product buiten de garantie stuk? Dan kan een verkoper nog steeds aansprakelijk zijn. U moet dan als consument aantonen dat het apparaat of product toen u het kocht geen gebrek had en dat u een bepaalde gebruiksduur mocht verwachten. Maar wat is dan precies die levensduur? Omdat daar in de wet niets over staat geschreven, heeft Techniek Nederland een lijst opgesteld, die u hier (in pdf) kunt vinden. In deze lijst ziet u wat de gemiddelde gebruiksverwachting is van 10 productgroepen bij normaal gebruik.

Recht op reparatie of geld terug

Had u het defect niet hoeven te verwachten, dat moet u de verkoper de gelegenheid geven om het product te repareren. Lukt dit niet binnen een redelijke tijd? Dan kunt u de koop ongedaan maken en het geld terugvragen. Lukt reparatie niet? Dan kunt u vragen om een vervangend product. Wilt u het product houden, dan kunt u de verkoper vragen om een gedeelte van het aankoopbedrag terug te geven. U heeft immers ook een periode wél goed gebruik gemaakt van het product.

Kuil in matras

Matheus Orbons kocht in 2011 een geheel nieuw bed van het merk Auping. Maar als hij in 2023 nieuwe matrassen en toppers besteld, ligt hij ineens in een kuil. Meneer Orbons vindt dit niet normaal, maar Auping denkt daar anders over. MAX Ombudsman Jeanine Janssen springt in de bres. In de uitzending van 16 februari ziet u wat de uitkomst is van haar interventie.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    […] Leasen heeft zo zijn voor- en nadelen. Een groot voordeel is dat u niet in één keer een groot bedrag hoeft te betalen voor de aanschaf van het product. U kunt de kosten maandelijks spreiden. Dat kan u meer financiële vrijheid bieden. Daarnaast zit er meestal enige vorm van service bij het contract. Bijvoorbeeld het kosteloos aansluiten, installeren, vervangen of repareren. […]