Hoe komt een hotel aan zijn sterren?
Bij het boeken van een hotel kijkt u waarschijnlijk ook naar het aantal sterren dat het heeft. De sterren zeggen iets over wat u aan (luxe) kunt verwachten van uw verblijf. Maar hoe komen hotels in Nederland aan hun sterren? En wie bepaalt dat?
Koninklijke Horeca Nederland
In Nederland worden hotels al sinds eind jaren 60 ingedeeld met sterren. Een hotel kan van 1 tot 5 sterren krijgen. In de loop der jaren is er ten aanzien van deze classificatie wel wat veranderd. Zo hanteert vroeger elk land een eigen systeem. Om daar meer eenheid in te krijgen is er nu een Europees classificatiesysteem waar 18 landen aan deelnemen. Voorheen is de classificatie verplicht, sinds 2015 is deelname vrijwillig. Dat wil zeggen dat hotels zelf een aanvraag moeten doen voor een sterrenclassificatie. Hotelsterren, onderdeel van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), is de enige instantie in Nederland die de sterren officieel mag uitdelen.
Classificatie
Hotels worden op 270 normen bekeken en krijgen naar aanleiding van het aantal punten die ze daarvoor krijgen tussen de 1 en 5 sterren. Aan de sterren kan nog een toevoeging Superior gegeven worden. Dit geldt voor hotels die binnen hun categorie beduidend meer punten behalen dan het vereiste aantal, maar niet voldoen aan de minimumcriteria van een hogere categorie. Dit zijn vaak de hotels die extra veel service verlenen tijdens uw verblijf.
Voor de classificatie bezoekt een inspecteur het hotel en beoordeelt het volgens onderstaande categorieën:
- Het hotel in zijn algemeen (hygiëne, onderhoud, herkenbaarheid, toegankelijkheid rolstoelen)
- De receptie en services
- De kamers
- De gastronomie, welke voorzieningen zijn er om te eten en drinken.
- Evenementen voorzieningen
- Wat is er ter ontspanning
- Kwaliteitsbeheer en online activiteiten
Op de kamers moet minimaal aanwezig zijn:
- Een televisie met afstandsbediening
- Schoon ogende matrassen (het is immers onmogelijk helemaal in een matras te kijken)
- Een bad of douche voor eigen gebruik (dus niet op de gang of gedeeld met een andere kamer)
- 1 handdoek per persoon
- Een gelegenheid om kleding op te hangen met verschillende kledinghangers
- Dagelijkse schoonmaak
Heeft een hotel 4-sterren, dan is het onder andere verplicht om een zogeheten ‘kussenmenu’ te hebben, de keuze voor een hard, zacht, medium of anti-allergisch kussen en bijvoorbeeld een schoenpoetsservice. Naar aanleiding van de inspectie worden punten gegeven die uiteindelijk het aantal sterren dat het hotel krijgt bepalen. In onderstaand overzicht is te lezen wat er per ster in een hotel aanwezig moet zijn.
Bewaken van de sterren
Eenmaal een kwalificatie betekent niet dat die voor altijd is. Elke 4 jaar wordt er opnieuw een inspectie uitgevoerd. Ook houden de inspecteurs actief de beoordelingssites in de gaten. Wanneer reviews en opmerkingen niet overeen komen met het aantal sterren, dan wordt een inspectie ingepland. Mocht hier een actielijst uit voortvloeien, dan krijgt de hoteleigenaar 90 dagen de tijd om deze wijzigingen door te voeren. Lukt dit niet, dan verliest het hotel zijn classificatie. Overigens komt de inspecteur nooit zomaar, maar altijd aangekondigd. Een eigenaar kan ook zelf een nieuwe inspectie aanvragen nadat het bijvoorbeeld aanpassingen aan het hotel heeft gedaan.
Overigens wordt op websites waar u hotels kunt boeken nogal eens gezegd dat een hotel een x aantal sterren heeft, maar die niet heeft. Ook hier maakt Hotelsterren werk van, want zomaar zeggen dat men sterren mag niet. Vergelijk dus op meerdere manieren of uw hotel voldoet aan de verwachtingen.
Dit onderwerp is besproken in MAX vakantieman op 5 augustus 2019.
(Bron: MAX Vandaag)