Kijk uit bij kostbare online aankopen bij een buitenlandse fabrikant. Wij hebben tips
Online kostbare aankopen doen direct bij een buitenlandse fabrikant kan riskant zijn. Zo kan er discussie ontstaan bij retourzendingen als het product niet bevalt. Geld terugkrijgen van de verkoper is dan nog niet zo eenvoudig. Ook de bezorger kan in de fout zijn gegaan, hetgeen het nog ingewikkelder maakt. Verdiep u daarom vooraf goed in de leveringsvoorwaarden. Lees ook onderstaande tips.
Voorbereiding bij kostbare online aankopen: lees de reviews
“Bezint, eer ge begint,” zo luidt een oud gezegde. Ga grondig te werk als u een kostbare online aankoop bij een buitenlandse fabrikant overweegt. Lees zorgvuldig de leveringsvoorwaarden en bekijk klantenreviews voor inzichten. Een weloverwogen beslissing kan problemen bij retourzendingen helpen voorkomen.
Retourzendingen en aansprakelijkheid bij online aankopen bij buitenlandse fabrikanten
Discussies en onduidelijkheid ontstaan vaak bij retourzendingen van zulke kostbare online aankopen. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid bij een retourzending? Dat hangt af van de organisatie rondom het proces. Zit er een retourlabel bij, dan gaat het om een betaalde retourzending. Dan draagt de verkoper de verantwoordelijkheid. Als dat retourlabel ontbreekt, dan moet de klant betalen. Mocht er dan onverhoopt iets misgaan bij het terugsturen, dan moet de klant de verzending aantonen.
Bij deze internationale retourzendingen zijn consumenten afhankelijk van de wetten in het land van aankoop bij retourneren. Binnen de Europese Unie zijn douanekosten en regels niet van toepassing. Douaneformulieren zijn nodig bij verzending buiten de Europese Unie. Het is tamelijk ingewikkeld allemaal, vooral als de fout bij de bezorger ligt, zoals in de uitzending van Meldpunt van 19 januari 2024. Een Drone raakt na retourzending door het vervoerbedrijf vermist. De koper krijgt zijn geld niet terug. Ga als consument maar eens bewijzen hoe het allemaal precies is gegaan… Overweeg anders een verzekering voor waardevolle spullen bij deze lastige categorie van retourzendingen.
Geld terug bij ‘kopen op afstand’
In Europese consumentenwetgeving heet zo’n internationale online aankoop ‘kopen op afstand’. De regels zijn heel duidelijk. Elke aankoop mag u binnen 14 dagen zonder opgave van redenen herroepen. De verzendkosten kunnen (afhankelijk van hoe het geregeld is) dus voor rekening komen van de klant. Maar als er al betaald is voor het product, dan moet deze binnen 30 dagen zijn geld terugkrijgen. Overigens valt niet elk product onder ‘kopen op afstand’. Uitzonderingen zijn onder andere financiële producten en diensten, reserveringen, en veilingaankopen.
Iets lastiger: terugsturen naar een dropshipper
Tot zover de aanschaf binnen EU. Maar het kan ingewikkelder uitpakken. Soms bestelt u bij een Europese webshop, maar die bestelt het product bijvoorbeeld weer in China. Dat heet dropshipping. Waar moet het dan naar terug? Retourneren en terugbetalingen kunnen moeilijker zijn, vooral als het product naar China moet in plaats van naar een of ander EU-land. Besef ook dat sommige webshops nu eenmaal een slechte reputatie hebben. Lees u dus goed in voordat u uw bestelling plaatst.
(Bron: ACM, Rijksoverheid, Consumentenbond, ConsuWijzer, archief. Foto: MAX)
Voorkom teleurstelling bij online aankopen: controleer deze zaken bij webshops voordat u bestelt