Registeren Inloggen

Prijs hoger aan de kassa dan op het prijskaartje staat: wat moet u betalen?

Stel: u ziet in de winkel een mooie prijs staan op het prijskaartje van een product, maar eenmaal bij de kassa blijkt dat u meer moet betalen. Welk bedrag moet u dan afrekenen?

Product duurder aan de kassa dan op het prijskaartje

U kijkt rond in de winkel en vindt een mooie trui. Op het prijskaartje staat dat deze 20 euro kost. Dat klinkt niet verkeerd en u besluit deze te kopen. Aan de kassa blijkt de trui echter 50 euro te kosten. Dat is nogal onduidelijk. Maar welk bedrag moet u dan afrekenen?

Duidelijkheid over de prijs

Uiteraard wilt u de trui meenemen voor 20 euro, maar is dat mogelijk? Volgens de Consumentenbond wel. De bond vermeldt op hun website dat de prijs op het prijskaartje leidend moet zijn. Let wel: als u kunt weten dat het om een vergissing of tikfout gaat, dan geldt dit niet. Wanneer een laptop bijvoorbeeld 99 euro kost volgens het prijskaartje, maar volgens de kassa 999 euro dan geldt de laatstgenoemde prijs omdat 99 euro geen realistisch bedrag is voor dat product.

Wat kunt u doen als de winkel weigert?

Officieel moet de winkel u dus het product voor de prijs op het prijskaartje verkopen. Maar wat kunt u doen als de winkel dit weigert en de prijs aan de kassa aanhoudt? Helaas is er weinig te beginnen tegen zo’n winkelier, behalve het weigeren van de koop. Gaat u echter akkoord met de prijs die de winkel aanhoudt? Dan is er geen mogelijkheid om achteraf uw gelijk te halen.

Online product met verkeerde prijs

Hetzelfde geldt bij online winkels. Als de bestelling is bevestigd, dan mag u ervan uitgaan dat de prijs klopt. Gaat het om een klein prijsverschil, dan heeft u mazzel. Kon u weten dat de prijs onjuist is, omdat de prijs uitzonderlijk laag is, dan is het een ander verhaal en staat de webshop in zijn recht om de koop te annuleren. Weigert de winkel het product te leveren, terwijl u in uw recht staat? U kunt middels deze voorbeeldbrief van de Consumentenbond de webshop verzoeken uw bestelling alsnog te verzenden.

Gedoe voorkomen

Om gesteggel over de juiste prijs te voorkomen, kunt u bij zowel fysieke als online winkels het beste contact opnemen als u twijfelt over de prijs. Op die manier weet u meteen waar u aan toe bent en kan de verkoper op een later moment moeilijk een andere prijs aan u melden.

(Bron: Consumentenbond, NU.nl, Archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Te hoge prijs blijft een probleem, in veel winkels worden bordjes opgehangen ” de prijs die de kassa aangeeft is wat u moet betalen”
    Rest maar 1 ding niet betalen en terug laten slaan. Het artikel wacht dan weer op het volgende slachtoffer.

      Winkelier is wettelijk VERPLICHT om het artikel mee te geven voor de prijs die op het kaartje staat, TENZIJ je als klant wel kunt vermoeden dat de prijs niet klopt, byv. bij een wel héél groot prijsverschil.

      Binnen het Privaatrecht bestaat het verbintenissenrecht.
      De verkopende partij is verplicht om een dienst/product te leveren tegen de prijs waarvoor het aangeboden wordt . Hierop geldt slechts één uitzondering en dat is de hierboven genoemde.

      Artikel 3:33 – 35 Burgerlijk Wetboek

      De bordjes waar u het over heeft zijn dus NIET rechtsgeldig, de winkeliers overtreden daarmee de wet.

      Consumentenbond beweert dat je als consument weinig kunt doen als winkelier weigert, maar als je de winkelier het wetsartikel ‘onder de neus duwt’ gaat die echt wel overstag. Winkeliers maken misbruik van het feit dat menig consument haar consumentenrechten niet kent .