Niet goed? Geld terug! Zoveel bedenktijd heeft u als u een product retourneert naar een webshop
“Niet goed? Geld terug?” Die woorden liggen elke ontevreden klant op de lippen bestorven. Maar hoe zit het met het terugsturen van een online besteld product dat defect is of gewoon niet bevalt? En hoeveel bedenktijd heeft u na uw bestelling en levering om de aankoop ongedaan te maken?
Hoelang is de wettelijke bedenktijd voor aankopen bij webshops?
Volgens de wet hebben consumenten een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van het product. Dat geldt zowel voor telefonische als online als aankopen, zegt de ConsuWijzer. Niet goed, geld terug dus. Binnen deze termijn kunnen consumenten het product terugsturen en hebben ze recht op terugbetaling. Webwinkels moeten het aankoopbedrag dan binnen 14 dagen terugstorten. Maar ze mogen wel wachten tot ze het product terug hebben ontvangen. In het geval van afgeprijsde artikelen gelden exact dezelfde regels, tenzij expliciet gemeld wordt dat deze niet geretourneerd mogen worden.
Tellen tegoedbonnen ook in plaats van geld terug?
Wat betreft het accepteren van tegoedbonnen in plaats van geld terug, hebben consumenten het recht om een tegoedbon niet te accepteren. Webwinkels dienen, conform de wet, het aankoopbedrag terug te betalen bij retournering.
Heeft u problemen met terugbetaling?
Bij problemen met webwinkels, zoals vertraagde terugbetalingen, kunt u contact opnemen met de verkoper, een klacht indienen, of juridische hulp zoeken. De politie houdt een lijst bij van malafide verkopers, en gedupeerden kunnen aangifte doen en dit melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). U heeft namelijk altijd recht op uw geld terug.
Webwinkels betalen steeds slechter geld terug
Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond, waarbij 600 producten werden besteld bij meer dan 200 (voornamelijk Nederlandse) webshops, komt naar voren dat de terugbetaling vaak stokt:
- 58 procent van de webwinkels kampt met problemen met terugbetalingen, een verslechtering ten opzichte van voorgaande jaren.
- De snelheid van terugbetaling is fors afgenomen, waarbij 40 procent van de webwinkels te laat of helemaal niet terugbetaalt, wat een stijging is van 5 procent ten opzichte van 2021.
- Opvallende vertragingen bij terugbetalingen zijn geconstateerd bij BCC (failliet), Kwantum, Marks & Spencer en V&D.
- Kwantum laat de onderzoekers zelfs tot 9 weken wachten, terwijl Dealwizard helemaal niets terugbetaalt.
- De Consumentenbond wijst ook de positieve uitzonderingen aan, te weten enkele webwinkels die verbeteringen in hun dienstverlening tonen en op tijd terugbetalen: De Bijenkorf, Het Rotterdams Warenhuis, Home Sweet Home en Lampenonline.com.
Veel winkels leven de regels dus niet na. Daarom pleit de Consumentenbond voor een strenger toezicht en vraagt het aandacht voor keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk.
Bezorgkosten ook terug?
De verkoper mag de verzendkosten van de zending aftrekken, maar moet dit wel van tevoren aangeven. Als dat niet is gebeurd, moet de verkoper de bezorgkosten teruggeven. Bij 37 procent van de onderzochte webwinkels ‘vergeet’ men de bezorgkosten terug te betalen bij retournering van de gehele bestelling, een forse stijging van 8 procent vergeleken met 2021.
Hoe zit het terugsturen naar en terugbetalen door dropshippers?
Eerst even een korte uitleg wat dropshipping inhoudt. Dropshipping is een populair e-commerce model waarbij een webshop producten rechtstreeks bij buitenlandse leveranciers bestelt en laat leveren aan de klant. Op die manier hoeven ze zelf geen voorraad te beheren. Hoewel het legaal is, ervaren consumenten het soms als bedrog, want ze weten pas achteraf dat het product uit het buitenland komt.
Vanzelfsprekend loopt terugsturen en terugbetalen dan een stuk moeizamer, zeker als het product terug moet naar… China. Dropshippers zoals Exclusia, Verda Dente, Modoo, By Colina en Finebay bemoeilijken het retourneren, soms zo ver dat retourneren feitelijk onmogelijk is. In een uitzending van Meldpunt is dit probleem aan de orde gekomen. Lees hier wat u dan moet doen.
(Bron: Consuwijzer, Consumentenbond, archief, MAX Vandaag. Foto: Shutterstock)
Voorkom teleurstelling bij online aankopen: controleer deze zaken bij webshops voordat u bestelt
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
[…] geldt bij online winkels. Als de bestelling is bevestigd, dan mag u ervan uitgaan dat de prijs klopt. Gaat het om een klein […]
[…] heet zo’n internationale online aankoop ‘kopen op afstand’. De regels zijn heel duidelijk. Elke aankoop mag u binnen 14 dagen zonder opgave van redenen herroepen. De verzendkosten kunnen (afhankelijk van hoe het geregeld is) dus voor rekening komen van de […]