Registeren Inloggen

Oplichters actief op X: let op berichten van klantenservice

Krijgt u via X (voorheen Twitter) een bericht van de klantenservice van een bedrijf? Let dan extra goed op, want er kunnen oplichters achter het bericht zitten, die uw creditcardgegevens willen bemachtigen.

Weinig klantenservice via X

De kans dat u via X contact krijgt met de klantenservice van een bedrijf, is vrij klein. Steeds minder bedrijven bieden namelijk klantenservice via X aan, sinds het platform de gebruikersvoorwaarden heeft aangepast. Een gouden kans voor oplichters om hier misbruik van te maken.

Hoe gaan de oplichters te werk op X?

Oplichters benaderen actief consumenten die contact zoeken met de klantenservice van bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappij KLM, meldt RTL Nieuws. De fraudeurs doen zich daarbij voor als het echte bedrijf en vragen om telefoonnummers. Vervolgens proberen ze contact met u op te nemen via WhatsApp, om zo uw privé- en creditcardgegevens te bemachtigen. Een woordvoerder van KLM vertelt aan RTL Nieuws dat “het een bekend probleem” is. Het bedrijf doet dan ook direct melding bij X als een nepaccount gespot wordt. “Maar een paar dagen later duikt vaak weer een ander nepaccount op.”

Veel meer bedrijven de dupe

Niet alleen KLM heeft last van het probleem, weet de nieuwszender. Ook andere bedrijven zoals enkele buitenlandse banken, Turkish Airlines, Lufthansa, British Airways, Hotels.com en reisorganisatie LastMinute.com, zijn gedupeerd. Dit laatste bedrijf waarschuwt haar klanten actief voor de fraudeurs en deelt ook de namen van de accounts van oplichters.

Hoe herkent u oplichters die zich voordoen als de klantenservice van een bedrijf?

Krijgt u een bericht binnen van de klantenservice van een bedrijf? Controleer dan als eerste of er een vinkje bij het account te zien is, en welke kleur deze heeft. Een blauw vinkje is namelijk niet betrouwbaar, omdat accounts deze tegen betaling kunnen krijgen. Een gouden vinkje is echter een teken dat het account geverifieerd is. Daarnaast kunt u controleren hoelang het account al bestaat en hoeveel volgers het heeft. Tot slot duiden spellingsfouten in berichten en gebruikersnamen met cijfers of leestekens erin verwerkt eveneens op narigheid.

Oplichters actief op sociale media

Oplichters zijn ook op andere vlakken actief op sociale media. Zo haken ze in op winacties, en proberen zo informatie over u te winnen om zich voor te kunnen doen als uw naaste tijdens WhatsAppfraude. Hoe u voorkomt dat u in deze oplichtingstrucs trapt, kunt u hier lezen.

Nieuwe oplichtingsmethode in opkomst met AI: pas op met hulptelefoontjes

(Bron: RTL Nieuws, ANP, Archief, MAX Vandaag. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie