Fatbikes worden door vele diefstallen onverzekerbaar voor ANWB
Vanaf 6 september 2023 gaat de ANWB stoppen met het verzekeren van de populaire fatbike, de fiets met de dikke banden en het uiterlijk van een ouderwetse motor. Het aantal diefstallen rijst de pan uit. In Amsterdam is de kans op diefstal van dit gewilde object zelfs ruim 90 procent.
Verzekeringen van andere fietsen dan fatbikes moeten betaalbaar blijven
De ANWB stopt met de verzekeringen van fatbikes om de verzekeringen voor andere soorten fietsen betaalbaar te houden. Doorlopende verzekeringen worden per brief aan de klant na 2 maanden stopgezet. Behalve diefstal veranderen kopers van zo’n fiets ook te veel aan het origineel, onder andere met software opvoerpakketten. Die verhogen de kans op ongelukken. Vergeet ook niet dat dit soort fietsen veel meer massa heeft dan gewone e-bikes en minder snel tot stilstand komt.
Schade door fatbikes is vaak 800 procent van de premie
Door veelvuldige diefstallen alsmede het opvoeren van fatbikes is de schade 8 keer zo hoog als de verzekeringspremie. De verzekeraar wil niet langer 800 procent van de premie uitbetalen per schadegeval. De ANWB zegt dat de organisatie zo’n 10.000 fatbikes in verzekering heeft. De meeste daarvan zijn ingestroomd dit jaar, hetgeen de enorme populariteit nog maar eens onderstreept.
Waarom zijn fatbikes zo populair?
Fatbikes doen het zo goed onder de jeugd en jongvolwassenen – vaak met 2 of 3 op 1 fiets – omdat anders dan bij de snorfiets (met blauwe nummerplaat), bromfiets en de scooter (beide met gele nummerplaten) er geen helm hoeft te worden gedragen. Maar de maximumsnelheid is dezelfde als voor de snorfiets, namelijk 25 kilometer per uur. Niet zo heel vreemd dus dat een hoop jonge mensen overschakelen naar deze pijlsnelle e-bike variant, die vaak na opvoeren nog stukken sneller gaat. De ANWB vindt dat een gevaarlijke ontwikkeling.
En gebruikers mogen er ook nog eens overal mee op het fietspad rijden, wat ze daar vaak de ‘schrik van de andere fietsers maakt’. Snorfietsers moeten daar ook rijden, behalve in Amsterdam en Utrecht waar ze naar de rijbaan zijn verbannen. Bromfietsers, snorfietsers en scooterrijders moeten wél een rijbewijs hebben, met rijlessen vanaf 15,5 jaar. Dat hoeven de berijders van de fatbikes niet. Een leeftijdsgrens van 16 jaar om er op te mogen rijden is er eveneens niet. Daarom zitten ook 14-jarigen op een fatbike. Dat lijkt onverantwoordelijk, maar de wet laat het toe.
Is er regelgeving?
Duidelijke regelgeving ontbreekt vooralsnog. Berijders van fatbikes genieten dus veel meer voordelen, terwijl ze verhoudingsgewijs vaak betrokken zijn bij ongevallen. Cijfers daaromtrent geeft de ANWB niet, maar hier trekt de organisatie wel een rode lijn. De Fietsersbond pleitte al eerder in 2023 voor strengere regelgeving voor fatbikes. Op dit moment is er sprake van een maas in de wet.
Kennis ontbreekt bij kopers
Een woordvoerder van de ANWB herhaalt tegen Meldpunt dat betaalbaarheid van verzekeringen én de verkeersveiligheid hebben geleid tot het (voorlopig) stoppen met verzekeringen van fatbikes. “E-bikes hebben veel gebracht voor fietsers, zowel in woon-werkverkeer als in recreatie. We begrijpen ook dat deze nieuwe categorie in een vraag voorziet. Maar veel kennis ontbreekt nog bij kopers die zo’n fiets online aanschaffen. Ze weten bijvoorbeeld niet dat een gashendel om de fiets sneller te laten rijden niet is toegestaan en ook niet onder de verzekering valt.”
De ANWB beraadt zich op de toekomst van dit soort verzekeringen, waarbij zwaardere eisen gesteld gaan worden, onder anderen op het gebied van verkeersveiligheid, beveiliging tegen diefstal en stalling. “Dat zal echter niet op korte termijn zijn. Mogelijk wordt het ook een aparte verzekercategorie.”
(Bron: ANWB, NOS, Fietsersbond, archief. Foto: ANP)