Een tegoedbon in plaats van geld terug: moet u dat accepteren?
U wilt iets terugbrengen of terugsturen naar de winkel, maar in plaats van uw geld terug krijgt u een tegoedbon. Moet u hiermee akkoord gaan?
Tegoedbon of geld terug bij online aankopen?
Heeft u online iets gekocht, dan heeft u het wettelijke recht om dit binnen 14 dagen te mogen retourneren. Heeft u een bestelling gedaan die in meerdere delen komt, dan begint de bedenktijd vanaf het moment dat u het laatste deel heeft ontvangen. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij u géén bedenktijd heeft, kijk daarvoor hier. Besluit u uw aankoop te retourneren, dan heeft u recht op uw geld terug. U hoeft een tegoedbon of voucher dus niet te accepteren. Houdt de webwinkel zich niet aan de regels? Dan kunt u hier lezen wat u kunt doen. In fysieke winkels liggen de regels echter anders.
Fysieke winkels bepalen zelf
Heeft u iets gekocht in een fysieke winkel, dan kunt u het meestal wel terugbrengen. Fysieke winkels hoeven deze mogelijkheid echter niet te bieden volgens de wet. Het is dus een extra service voor de consument. Zij mogen daarom ook zelf bepalen of u iets kunt ruilen of terugbrengen, en zo ja, hoe zij u terugbetalen: met uw geld terug of een tegoedbon. Ook mogen zij zelf bepalen hoelang de tegoedbon geldig is en voor welke producten u deze kunt inruilen.
Moet ik een tegoedbon accepteren?
U hoeft de tegoedbon niet te accepteren. Biedt de verkoper u geen andere optie, dan betekent dit helaas wel dat u uw geld kwijt bent.
Waar heb ik recht op bij afgeprijsde artikelen?
Indien u een afgeprijsd artikel wilt retourneren of terugbrengen, gelden dezelfde regels als hierboven beschreven. Is het online gekocht, dan heeft u recht op minimaal 14 dagen bedenktijd. Fysieke winkels bepalen zelf wat ze u bieden.
(Bron: Archief, Autoriteit Consument & Markt. Foto: Shutterstock)