Handel in restaurantreserveringen wekt wrevel in horeca
Dat u moet reserveren om te gaan uiteten is nog tot daaraan toe. Daar is de consument wel aan gewend geraakt sinds corona. Maar dat tussenpersonen daar een slaatje uit kunnen slaan door te gaan handelen in restaurantreserveringen, dat stuit velen tegen de borst. Ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is er niet blij mee.
Hoe werkt deze handel in restaurantreserveringen?
Na de bloeiende doorverkoop van concert- en voetbalkaartjes op internet, loopt nu de handel in restaurantreserveringen in het oog. Een nieuwe uit Amerika overgewaaide website Appointment Trader maakt het mogelijk om te bieden op reserveringen. Meestal gaat het om toprestaurants zoals Rijsel en Scheepskameel in Amsterdam of het Zwolse Librije. Maar het gebeurt ook al bij kleinere marktspelers.
Er zijn al vergelijkingen gemaakt met de site en app van TicketSwap waarop concerttickets worden doorverkocht. Maar eigenlijk loopt deze vergelijking mank. Want daar draait het om tickets tegen marktprijzen of lager, die aangeboden worden door concertgangers die zelf verhinderd zijn.
Toprestaurants niet blij
Behalve dat de consument niet gebaat is bij dit soort handelswaar, zijn ook horecaondernemers als Pieter Smits, eigenaar van Rijsel en Scheepskameel, niet te spreken over dit nieuwe initiatief. “Maar blijkbaar is alles te koop,” zegt hij in Het Parool op 30 mei 2023. Hij voegt eraan toe dat ze er zelf helaas weinig aan kunnen doen. Ze proberen de komende tijd te letten op mensen die op dezelfde naam meerdere reserveringen doen. “Maar ja, je kunt niet iedereen doorlichten.”
Om welke bedragen gaat het bij deze handel in restaurantreserveringen?
Mensen die zo’n reservering opkopen, betalen er prijzen voor die gewone mensen niet kunnen opbrengen. De gemiddelde reservering gaat voor 100 euro van de hand, maar er zijn al gevallen bekend van 500 euro. Let wel: dat bedrag is alléén voor een reservering, die normaalgesproken gratis is. Als het zo verder gaat, is een beetje leuk gaan uiteten iets dat alleen is weggelegd voor miljonairs. En dat steekt bij restauranteigenaren. Die voeren juist graag een beleid van laagdrempeligheid. Uiteten gaan moet voor iedereen zijn weggelegd, en niet alleen voor de zogenaamde happy few.
Koninklijke Horeca Nederland is er ook niet blij mee
“Uit eten in de horeca is populair. En dat lijkt wel door de opkomst van dergelijke initiatieven,” zegt een woordvoerder van KHN. “Bij bepaalde populaire- en toprestaurants die werken met reserveringen en/of vooruitbetalingen, zien we een marktmechanisme ontstaan waarbij partijen commerciële kansen zien. Dit lijkt op de wederverkoop van bijvoorbeeld concertkaarten via apps als TicketSwap, die de mogelijkheid bieden om tickets door te verkopen tegen een redelijke prijs in geval van onverwachte verhindering.”
“De dienst van Appointment Trader is echter minder sympathiek. Hierbij worden schaarse reserveringen verhandeld, waarbij vooral tussenpersonen financieel profiteren. Dit resulteert in een verhoging van de prijs en een soort exclusiviteit van reserveringen voor mensen met een hoger inkomen, terwijl restaurateurs vaak juist toegankelijk willen blijven voor hun (vaste) gasten.”
Contact tussen restaurant en klant wordt zo onpersoonlijker
“In een ideale situatie moet de prijs reflecteren wat de consument ontvangt, zonder dat er aanzienlijke extra kosten zijn vanwege tussenpersonen en zonder dat dat extra bedrag waarde toevoegt aan de beleving die de restaurateur biedt. Het gaat hier vooral om de relatie en beleving tussen de gast en de restaurateur, zonder ongewenste inmenging van derden. Daar komt bij dat de horecaondernemers, zeker in het topsegment, veel tijd steken in het contact met gasten. En een dienst zoals Appointment Trader maakt dit contact een stuk lastiger en onpersoonlijker.
Advies aan de branche in het voordeel van gewone consument
KHN komt ook met een advies aan de branche: “Koninklijke Horeca Nederland adviseert horecaondernemers die hier niet van gecharmeerd zijn om in hun reserveringsvoorwaarden duidelijk te vermelden dat reserveringen persoonlijk en niet overdraagbaar zijn. Maar uiteraard ligt de beslissing over de overdraagbaarheid van een reservering bij de ondernemer zelf.” Met dit advies komt KHN ook ruimschoots tegemoet aan de wensen van de consument met de kleine portemonnee.
(Bron: KHN, Het Parool. Foto: Shutterstock)
Horeca noodgedwongen eerder dicht, met kleiner menu én hogere prijzen