Datingsite schrijft onterecht geld van bankrekening af
Wie op zoek is naar ware liefde of gewoon een praatje, kan terecht op online datingsites. Maar let goed op, voordat u het weet zit u aan een proefabonnement vast en wordt er geld van uw bankrekening afgeschreven. Het overkomt Jan Woldendorp. In plaats van online gezelligheid, krijgt hij een hoop ellende.
Proefabonnement datingsite kost 183 euro
Jan Woldendorp wil online chatten met ouderen van zijn leeftijd. Hij komt terecht op de Duitstalige website GibsMir. Meneer Woldendorp koopt credits om te chatten, maar na een aantal weken wordt er door Novalnet AG 56 euro van zijn bankrekening afgeschreven. Als meneer het bedrag storneert, krijgt hij van incassobureau eCollect AG een vordering van 183 euro. Meneer zou namelijk een abonnement hebben afgesloten op de datingsite GibsMir. Maar Woldendorp zelf, weet nergens van. En hij is niet de enige.
Klachten uit Nederland en Belgie
Wie een probleem heeft met een Europees bedrijf kan voor gratis juridisch advies en bemiddeling terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Zowel de Nederlandse als Belgische tak van deze overheidsinstelling krijgt klachten binnen van consumenten waarbij onterecht geld door buitenlandse datingssites wordt afgeschreven. Het gaat dan om sites uit landen als Hongarije, Slowakije en Ierland. Na de proefperiode zet de datingsite het proefabonnement automatisch om naar een betaald abonnement. Zonder goedkeuring van consumenten. Hierdoor zitten zij vast aan een ongewenst abonnement met ongewenste kosten.
Datingsite overtreedt regels
Een proefabonnement mag niet zomaar worden omgezet naar een betaald abonnement. Doet een datingssite dat wel, dan is dat een oneerlijke handelspraktijk. Voor elke partij die online diensten in EU aanbiedt, zijn de regels hetzelfde. Voordat u aan abonnement gebonden bent, moet de website duidelijke informatie geven. Zo moet de consument weten bij wie hij zich aansluit, wat het kost en voor welke periode. De gegevens die de consument invult, mag de datingsite niet met andere sites delen. Ook niet als het in de algemene voorwaarden staat dat het wel mag.
Gooi rekening niet weg
Consumenten die het slachtoffer zijn van een onterechte incasso en dit storneren, ontvangen een incassobrief van incassobureau eCollect AG. Dit incassobureau werkt in opdracht van Novalnet AG, de betaaldienst van verschillende Europese datingsites. Ontvangt u onterecht een incassobrief van eCollect AG? Laat u niet op stang jagen en betaal niet zomaar de rekening. Maar het is ook niet verstandig om de brief weg te gooien en niets van u te laten horen.
Stappenplan bij onterechte incasso
Controleer eerst of de datingssite zich aan de regels houdt. Als de datingssite de regels overtreedt, neem dan contact op met de bank om de betaling te betwisten. Betaalde u met creditcard? Neem dan contact op met de creditcardmaatschappij. Laat daarna het incassobureau weten dat u niet betaalt. Dit kunt u doen via deze voorbeeldbrief van het ECC. En maak als laatste melding bij de Autoriteit Consument & Markt en de Fraudehelpdesk. Een uitgebreide versie van het stappenplan vindt u op de website van het ECC. Wilt u onterechte incasso’s voorkomen? In dit artikel leest u hoe u dat kunt doen.
(Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
hallo
mij hetzelfde overkomen, ruim 2000e kwijt maar 500 kunnen storneren. Mijn bank zegt dat de ‘ incassant contact met mij zal opnemen’. Dat zal wrs niet gebeuren. Wie heeft er nog tips om de bedragen terug te krijgen?
dank
Gelukkig heb ik nooit mijn bankrekening gegeven hiervoor want als je iets niet heb besteld hoe komen ze dan aan je bankrekening? Ik betaal helemaal niks aan ze en ze zetten zomaar een totaal verkeerde adres op de brief met een straatnaam die niet bestaat en huisnummer die wij niet hebben. Heb jij een idee of ze mij ooit kunnen vinden met een zogenaamde deurwaarder met alleen juiste email adres rest klopt er niks van.. Groet Niels
Mij is het zelfde overkomen als die anderen man(nen) en ik betaal niks voor iets wat ik nooit heb aangenomen. Ze dreigen met juridische maatregelen etc en weten zogenaamd mijn adres maar is totaal verkeerd ook geen idee of ze mij ooit kunnen vinden via alleen juiste email adres?? Moet 180 euro betalen voor iets wat ik in November 2020 zou hebben aangevraagd en 3 jaar lang hoor je niks tot afgelopen mei.. Wat kan ik doen?? Niels
Hallo ik heb hetzelfde gehad. Heb jij brieven gehad van het incassobureau. ? En wat die je daarmee?