Vrouwen verdienen minder, maar betalen dankzij ‘pink tax’ meer
Is het u weleens opgevallen dat producten gericht op vrouwen er heel anders uitzien dan die voor mannen? En dat ook de prijs flink uiteen kan liggen? Dit wordt ook wel ‘pink tax’ genoemd. Maar waarom is dit er en mag dit wel?
Wat is ‘pink tax’?
Als u door de supermarkt loopt zijn er vooral bij de toiletartikelen veel producten gericht op vrouwen te vinden. Kenmerkend zijn roze of bloemachtige verpakkingen, met veel sierlijke teksten die vermelden dat het product vitamines of oliën bevat. Kijkt u naar de producten gericht op mannen, dan ziet u vooral zwart, blauw en simpele verpakkingen. Als u nog wat beter kijkt, ziet u ook dat de producten voor vrouwen meestal duurder zijn dan die voor mannen. Dit prijsverschil wordt ook wel pink tax genoemd.
Wat is het prijsverschil?
Pink tax zit niet alleen op toiletartikelen. Het komt voor in vrijwel elke sector. Toch is het bij verzorgingsproducten meer te zien, omdat men bij traditionele man-vrouwgenderrollen er nog steeds van uitgaat dat vrouwen meer aandacht horen te besteden aan hun uiterlijk. Dit idee zorgt voor een gemiddeld prijsverschil van maar liefst 10 tot 30 procent.
Waarom is er pink tax?
Ondanks dat er nauwelijks verschillen zijn tussen producten voor vrouwen en mannen, is er toch een relatief groot prijsverschil. Erik Schampers, marketing- en innovatiestrateeg, vertelt aan nieuwsplatform NU.nl dat dit mede komt doordat vrouwen sneller bereid zijn om meer te betalen. Bedrijven maken hier slim gebruik van door deze pink tax op ‘vrouwen’-producten in te voeren. En dit geldt niet alleen voor verzorgingsproducten, maar ook voor speelgoed, een knipbeurt en kleding.
Genderdeskundige Marjan van Dijk van de Universiteit van Utrecht biedt in het artikel van NU.nl meer context rondom de beredenering van Schampers. Volgens Van Dijk blijkt uit onderzoek dat de hersenen van mannen en vrouwen bijna helemaal hetzelfde zijn. De voorkeuren voor veel uiterlijke kenmerken, kleuren en geuren zijn simpelweg aangeleerd en cultureel bepaald. Vrouwen krijgen volgens Van Dijk al sinds de 19e eeuw van jongs af aan mee dat het uiterlijk belangrijk is. Meer dan mannen.
Mag pink tax eigenlijk wel?
In principe mag het niet. Europarlementariër Samira Rafaela (D66) vertelt aan Nieuwsuur dat er een Europese richtlijn is die discriminatie tussen geslachten bij de toegang en het aanbod van goederen en diensten verbiedt. Pink tax mag dus niet, maar in de huidige wetgeving wordt de ‘roze belasting’ te vaag omschreven. Hierdoor ontstaat er volgens de parlementariër een gat in de huidige wetgeving. En dat gat wil ze graag dichten, maar tot nu toe zonder succes.
Naast de pink tax speelt er ook nog een andere zaak zwaar mee voor Rafaela. De ongelijkheid tussen het inkomen van mannen en vrouwen. Vrouwen krijgen gemiddeld 13 procent minder salaris dan mannen, terwijl ze hetzelfde werk verrichten. Wel is er in Europa sinds kort een loontransparantiewet die deze loonkloof moet tegengaan.
Wat kunt u als consument doen?
Marketingstrateeg Marc Westeneng vertelt aan Nieuwsuur dat het juridisch lastig is om iets te doen aan het prijsverschil tussen mannen- en vrouwenproducten. Rafaela wenst dat de wetgeving strenger zal worden. In de tussentijd raadt Westeneng aan om voor de blauwe verpakkingen te kiezen, als u pink tax wilt vermijden.
(Bron: NOS, Nieuwsuur, NU.nl. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
mensen willen schijnbaar graag bedonderd worden.
Men is vreselijk gemakszuchtig en pakt en graait in de winkel gewoon de producten bij elkaar zónder eens goed naar de verschillen te kijken.
Neem eens even de moeite om de man/vrouw producten met elkaar te vergelijken qua inhoud, ingredienten etc. Dan kom je er al heel snel achter dat alleen de kleur vand e verpakking én de prijs verschillen.
In 98 van de 100 gevallen ben je met een ‘mannen’versie goedkoper uit.
En met gewoon dat kleine beetje extra moeite van het vergelijken kun je ook op vrijwel ál je ándere boodschappen fors besparen.