Zorgen om verdwijning acceptgiro. Banken beloven papieren alternatief
Na 46 jaar valt definitief het doek voor de acceptgirokaart. De afschaffing van de gele, vooraf ingevulde betaalkaart baart trouwe gebruikers zorgen. Velen voelen zich hierdoor (opnieuw) gedwongen digitaal te gaan bankieren. Tegen hun zin in.
Het waarom en hoe lang nog?
Waarom wordt de acceptgiro afgeschaft?
Ooit werden er per jaar 300 miljoen papieren acceptgiro’s per jaar verwerkt, nu zijn dat er nog maar 3 miljoen per jaar. Merkeigenaar Currence heeft daarom samen met de banken besloten ermee te stoppen. Volgens een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland “is het volume op papier verwerkte acceptgiro’s te klein geworden om de hoge vaste kosten te kunnen verantwoorden.” De meeste acceptgiro’s worden volgens de woordvoerder nu al betaald via internetbankieren of mobiel bankieren en daarna door de betaler weggegooid. “Het aantal acceptgiro’s dat nog echt op papier naar banken wordt gestuurd, is te klein geworden om ze nog economisch verantwoord te kunnen verwerken.”
Hoe lang kan ik de acceptgirokaart nog gebruiken?
De acceptgiro stond in het verleden al vaker op het punt te verdwijnen. De laatste keer was in 2019. Toen ging dat besluit weer op de schop door verzet van verschillende belangenorganisaties. Maar nu is het dan echt definitief. Na 1 maart sturen bedrijven en instellingen geen acceptgiro’s meer. Vanaf 1 juni worden deze niet meer door banken verwerkt en kunt u er dus niet meer mee betalen.
Verplicht digitaal bankieren?
Wordt iedereen dan verplicht alle betalingen digitaal te doen?
Nee, de mogelijkheid om geld over te maken zonder internet, blijft bestaan. De papieren overschrijvingsformulieren blijven namelijk beschikbaar. Deze kunt u samen met een bijpassende envelop bij de meeste banken bestellen. Wel betaalt u hier een vergoeding voor. De prijs varieert per bank. Bij de papieren overschrijvingskaarten moeten – in tegenstelling tot de acceptgiro – alle gegevens wel zelf worden ingevuld. Hier kleeft voor sommigen wel een nadeel aan. Zo krijgt de 85-jarige Jelle van der Meer uit Arnhem geregeld een bericht terug van de bank dat de overschrijvingskaart onbruikbaar is. “Dan is mijn handschrift onleesbaar of heb ik bijvoorbeeld per ongeluk iets met rode pen ingevuld.”
Als ander alternatief noemt de Betaalvereniging Nederland de incassomachtiging op papier, voor één enkele betaling of voor doorlopende betalingen.
acceptgiro handig voor goede doelen
De acceptgiro wordt door veel kijkers nog gebruikt voor de giften aan goede doelen. Hoe moet dat dan na 1 juni?
Uit een eerder onderzoek van Goede Doelen Nederland bleek dat ruim 30 procent van alle eenmalige giften betaald wordt via de acceptgiro. Ruim honderd goede doelen hebben daarom de handen ineengeslagen en afgelopen tijd een alternatief ontwikkeld, genaamd ‘Mijn eenmalige gift’. Een specifiek voor goede doelen ontworpen eenmalige machtiging die praktisch hetzelfde werkt als de acceptgiro. Mijn eenmalige gift kan namelijk op 2 manieren worden gebruikt. Door de kaart met pen in te vullen en in de meegestuurde retour envelop op te sturen naar het goede doel. Ook kan de betaalinformatie op Mijn eenmalige gift worden overgenomen in de bankomgeving of door de QR-code te scannen. Voor meer informatie: Mijn eenmalige gift.
“Advies aan donateurs is overigens om vóór 15 mei eventuele acceptgiro’s naar de bank te sturen. De banken hebben dan nog 2 weken de tijd om ze te verwerken,” aldus een woordvoerder van Goede Doelen Nederland.”
Wat brengt de toekomst?
Een kijker schrijft ons: “Met dit alles, nu ook het stoppen van de acceptgiro, geen ING bank in de buurt, voel ik me erg onveilig met het regelen van mijn bankzaken.” Kunnen klanten van banken ervan op aan dat zij ook in de toekomst kunnen bankieren zonder internet?
Vorige maand verscheen een rapport van De Nederlandsche Bank (DNB) waaruit blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren. Dat gaat om ruim 1 op de 6 volwassenen. DNB heeft naar aanleiding hiervan banken, winkeliers en bedrijven opgeroepen om in actie te komen. Vooral zaken zoals het openen van een bankrekening, het plaatsen van de mobiel bankieren app op de telefoon of het aanvragen van een nieuwe betaalpas zijn lastig. Ook internetbankieren is voor velen ingewikkeld.
Naar aanleiding van dit rapport hebben ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank de toezegging gedaan dat ze niet-digitale manieren van bankieren en betalen blijven ondersteunen zolang dat nodig is. Hieronder vallen volgens hen ook de overschrijvingskaarten en de incassomachtigingen op papier. Andere speerpunten zijn bijvoorbeeld het verbeteren van de telefonische dienstverlening en de samenwerking met bibliotheken (voor informatiebijeenkomsten) uit te breiden.
Conclusie MAX Ombudsman
MAX Ombudsman Rogier de Haan concludeert: ‘Voor heel veel mensen is digitaal bankieren niet vertrouwd, of niet realistisch. Zij mogen niet gedwongen worden, en zich ook niet gedwongen voelen, om toch digitaal te gaan. De toezegging die de banken aan deze mensen doen, vind ik dan ook erg belangrijk. Die toezegging is ook hard nodig. Want er heeft al een enorme kaalslag plaatsgevonden in de dienstverlening van banken. De afgelopen 10 jaar zijn bijna driekwart van de bankfilialen gesloten, de helft van de pinautomaten zijn verdwenen.”
“Bij veel mensen is het vertrouwen weg dat de bank er ook voor hen is. Ik vind dat volkomen begrijpelijk. Niet voor niets heeft De Nederlandsche Bank het over een tweedeling in de maatschappij. Er zal veel voor nodig zijn om dat vertrouwen te herstellen. Persoonlijk contact zal daarbij de sleutel zijn. De banken moeten nu eerst maar laten zien dat ze deze taak echt serieus nemen. De Regiobank is een positieve uitzondering; deze heeft 443 kantoren, en in alle reacties die we krijgen zien we dat dat enorm wordt gewaardeerd.”
(Foto: MAX)
Bekijk hier de hele uitzending van Meldpunt.
Banken sluiten steeds meer regionale kantoren, online bankieren rukt op
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Stichting Donateursbelangen staat achter de nieuwe manier van eenmalig geld doneren via de zogenaamde “Mijn Eenmalige Gift”.
Kort door de bocht geldt dat er simpel gezegd gebruik wordt gemaakt van een eenmalige machtiging. Dit beteken dat iemand telkens en opnieuw eenmalig een incasso-opdracht afgeeft waarbij het geld geincasseerd wordt op basis van een incassant ID op naam van het desbetreffende goede doel.
Voordeel voor donateurs die moeite hebben met het doneren via digitale betalingen en smartphones is het feit dat iedereen die op de (ver)oude(rde) manier eenmalig geld wil geven dit nog steeds kan doen vanaf papier. Dus die personen die niet digitaal onderlegd zijn kunnen een eenmalige machtiging invullen en het geld zal eenmalig geincasseerd worden vanaf de ingevulde IBAN-rekening.
Bijkomend voordeel is dat donateurs die zich bedenken bij een eenmalige donatie de transactie ook nog kunnen storneren en dus het geld terug kunnen vragen. Dit is voor Stichting Donateursbelangen een belangrijk punt. Er is sprake van consumentenbescherming en donateurs die zich binnen een normale termijn bedenken kunnen zelfstandig en vaak via hun bankomgeving de donatie alsnog terugdraaien.
MAX Ombudsman Rogier de Haan concludeert dus: ‘Voor heel veel mensen is digitaal bankieren niet vertrouwd, of niet realistisch. Zij mogen niet gedwongen worden, en zich ook niet gedwongen voelen, om toch digitaal te gaan.’
Goede doelen die aan de deur collecteren accepteren echter niet langer contant geld en zijn overgestapt op 100% QR-Doneren. Het is dus heel apart om te lezen dat goede doelen samenwerken om de acceptgiro te vervangen door een alternatief waardoor senioren gewoon vanaf papier kunnen blijven doneren en het punt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren gebruiken om de ‘Mijn Eenmalige Gift’ te promoten maar ondertussen zijn er grote landelijke samenwerkende goede doelen die aan de deur het tegenovergestelde doen en contant geld niet langer accepteren en het daarbij blijkbaar niet belangrijk vinden dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren.
Dus de landelijk collecterende goede doelen die alleen nog QR-doneren aan de deur aanbieden hebben boter op het hoofd omdat ze er alles aan doen om vanaf papier senioren de mogelijkheid te blijven bieden te doneren zonder smartphone maar aan de deur precies het tegenovergestelde doen en aan de deur eisen dat senioren een smartphone gebruiken om eenmalig te mogen doneren. En dit terwijl uit onderzoek blijft dat juist 60-70% van de donaties aan de deur via contant geld ging. In dit geval gooien de goede doelen die aan de deur collecteren het kind met het badwater weg.
Bij KWF heeft dit er al voor gezorgd dat er in 2022 twee miljoen euro minder opgehaald is deur-aan-deur.
@Joran van Bergen
Ik ben vrijwilliger bij een kleine stichting met maar een paar honderd donateurs. Een incassoregeling is voor ons onbetaalbaar en administratief niet te doen. Wij hebben ervoor gekozen om de donateurs erop te wijzen dat ze een automatische periodieke gift bij hun bank kunnen instellen. Een aantal heeft dit gedaan. De overigen krijgen vanaf 2024 een eenvoudig betaalverzoek per brief en als ze niet internetbankieren zullen ze dan inderdaad zelf een betaling moeten uitschrijven op een betaalkaart van hun bank. Volgend jaar zullen we weten of dit werkt.
Ik zit bij de INGbank en doe alle betalingen per girofoon. Dat is heel makkelijk in gebruik.Ik hoop wel dat dit blijft bestaan, want ik ben ook al 77 jaar. Maar ik zou iedereen aanraden die bij de INGbank zit en straks niet meer de gele girokaarten kunt gebruiken dit te gebruiken.